کشف دو گور تازه ساسانی در زیرگذر شوش

درحالی‌که حدود یک ماه از کاوش باستان‌شناسان در محوطه موسوم به چهار راه شوش می‌گذرد، با کشف دو گور دیگر تعداد گورهای کشف شده در این منطقه به چهار گور رسیده که احتمال گورستان بودن این چهارراه را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایمنا، مدتی است تقاطع موسوم به چهارراه شوش و احداث زیرگذر در محوطه تاریخی و ثبت جهانی شهر باستانی شوش خبرساز شده است، از یکسو شاهد مخالفت فعالان میراث فرهنگی و مسئولان میراث فرهنگی با ساخت این زیرگذر بودیم و از سوی دیگر مسئولان شوش از نماینده مجلس و امام جمعه گرفته تا مردم شوش خواستار احداث این زیرگذر هستند.  در این میان گفته شد که اگر در طول کاوش باستان‌شناسان، آثار تاریخی در این محوطه پیدا شود، کار ساخت زیرگذر متوقف خواهدشد.

باتوجه به آنکه بیش از یک ماه از آغاز کاوش‌ باستان‌شناسان در محوطه زیرگذر شوش می‌گذرد، چندی پیش بیژن حیدری زاده (مدیر پایگاه جهانی شوش) از انجام گمانه زنی‌هایی در عمق‌های ۳۰ سانتیمتر تا سه متری در محوطه موسوم به زیرگذر شوش خبر داد و عنوان کرده بود که نتایج حاصل از کاوش‌های یاد شده مبین وجود آثار فرهنگی تاریخی در لایه‌های مختلف است.

این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که حدود یک ماه پیش، باستان‌شناسان به یک گور تاریخی رسیدند که در این گور یک اسکلت، جام شیشه‌ای و آجر پیدا شد، این یافته‌ها نشان از وجود آثار تمدن و آثار تاریخی در محوطه دارد. البته مهدی امیدفر (باستان‌شناس) نیز چندی قبل در نزدیکی این محوطه آثار و یک گور از دوره ساسانیان پیدا کرده بود که آجر و اسکلت در آن وجودداشت.

درحال حاضر نیز خبرها از کشف دو گور دیگر حکایت دارند. چنانکه حدود دو روز پیش باستان‌شناسان در عمق ۱ تا ۲ متری دو گور جدید پیدا کردند که در آن اسکلت‌ به همراه اشیای تدفین پیدا شده است. حتا گفته می‌شود، در سمت چپ و راست پل قدیم نیز آثار متعددی از دوره‌های تاریخی پیدا شده است.

با توجه به آنکه تاکنون چهار گور در محوطه زیرگذر شوش کشف شده است که احتمالا متعلق به دوره ساسانی هستند، می‌توان گفت در این محوطه با یک گورستان دوره ساسانی روبه رو هستیم. البته گفته می‌شود، این احتمال وجود دارد که باستان‌شناسان در عمق بیشتر شاید در حدود ۳ تا ۴ متری با آثاری از دوره ایلامیان نیز روبه رو شوند.

با توجه به کشف این یافته‌های تاریخی، احتمال توقف احداث زیرگذر شوش بیشتر می‌شود چراکه بنابر گفته مسئولان شوش بنابرآن نهاده شده بود که اگر آثار تاریخی در منطقه پیدا شود، امور و کارهای احداث زیرگذر متوقف شود.

منبع: ایلنا

کد خبر 366953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.