فیبر بذر کتان، سلاحی موثر برای مبارزه با چاقی

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که مصرف فیبر بذر کتان، سلاحی موثر برای مبارزه با چاقی و کاهش وزن افراد محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بذر کتان یکی از گیاهان پر کاربرد در طبخ غذاها محسوب‌می شود. چنانچه شما این دانه‌های کوچک را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید، سلامت قلب ، سیستم گوارش بدن و همچنین پیشگیری از سرطان برای شما تضمین می‌شود.

اما بررسی‌های جدید محققان دانمارکی نشان می‌دهد که مصرف دانه‌های بذر کتان بر شاخص‌های چاقی تاثیر می‌گذارد و شیوه‌ای موثر برای کاهش وزن افراد محسوب می‌شود. بذر کتان سرشار از فیبر، پروتئین، مواد معدنی و انواع ویتامین‌ها است و استفاده از آن در رژیم غذایی روزانه باعث کنترل کلسترول خون و مبارزه با التهابات بدن می‌شود.

محققان دانشگاه "Copenhagen" دانمارک و دانشگاه "Gothenburg" در سوئد به تازگی دریافته‌اند که فیبر بذر کتان (flaxseed fibers) باعث تحریک روده می‌شود و بر میکروب‌های معده و روده اثر می‌گذارد. این فرایند تاثیر مثبتی بر سلامت متابولیکی بدن دارد  و سلاحی موثر در برابر چاقی به ویژه افرادی که رژیم غذایی پر چرب مصرف می‌کنند، محسوب می‌شود.

به گفته محققان، میکروب روده عامل مهمی برای تنظیم چاقی و تحمل گلوکز در موش و انسان است. رژیم غذایی نیز یکی از فاکتورهای اصلی است که میکروب روده را تغییر شکل می‌دهد و یک شیوه جذاب برای بهبود متابولیسم بدن محسوب می‌شود. از آنجا که تخم کتان سرشار از فیبر است، پس از رسیدن به روده، فرآیند تخمیر را آغاز می‌کند. به طور کلی تخمیر و شکست مواد غذایی باعث ایجاد تغییرات سالم در میکروب‌های روده می شود و برای سلامت متابولیکی بدن مفید است.

به منظور این مطالعه، دانشمندان آزمایشات خود را بر روی موش‌ها انجام دادند و آن‌ها را به چهار گروه تقسیم کردند که برای هر یک رژیم غذایی خاصی در نظر گرفته شد. این رژیم‌ها شامل رژیم استاندارد با ۴.۶ درصد فیبر سویا، رژیم پر چرب بدون فیبر، رژیم پر چرب شامل ۱۰ درصد فیبر سلولزی غیر قابل هضم و رژیم غذایی پر چرب با ۱۰ درصد فیبر بذر کتان بود.

سپس دانشمندان ارزیابی کردند که موش‌ها چه میزان اکسیژن مصرف می‌کنند و چه مقدار دی اکسید کربن تولید می‌کنند، میزان غذای مصرفی آن‌ها چه قدر است، چه مقدار آب می‌نوشند و  انرژی مصرفی آن‌ها چه قدر است؟ همچنین سطح گلوکز خون موش‌ها نیز ارزیابی شد. نتایج بررسی‌های محققان پس از ۱۲ هفته نشان داد میزان باکتری‌های روده  که با سلامت متابولیکی مرتبط است در موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب مصرف کرده بودند کمتر بود. همچنین اسیدهای چرب خوب در آن‌ها کمتر و میزان باکتری‌های مرتبط با چاقی در آن‌ها بیشتر بود.

در مقابل، تنوع باکتری روده در موش‌هایی که از رژیم سلولز یا بذر کتان استفاده کردند، تا انتهای دوره ۱۲ هفته‌ای به توازن سالم‌تری رسیده بود. همچنین موش‌هایی که رژیم بذر کتان دریافت کردند در مقایسه با موش‌های دیگر به لحاظ فیزیکی فعال‌تر بودند و افزایش وزن کمتری داشتند. بررسی‌های جدید نشان می‌هد مکمل فیبر بذر کتان با افزایش انرژی مصرفی، کاهش چاقی و بهبود تحمل گلوکز بر متابولیسم میزبان اثر می‌گذارد و شیوه‌ای موثر برای مبارزه با چاقی محسوب می‌شود.

کد خبر 366905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.