۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
گرمابه رباط آحسین، جان گرفت

گلپایگان- گرمابه آحسین گلپایگان یادگاری از دوران قاجاریه و دارای معماری سنتی با ارزشی است که سال‌های اخیر در حال متروکه شدن بود که خوشبختانه در طرح بازآفرینی شهری مرمت و بازسازی و سپس به موزه مردم شناسی تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان گلپایگان، گرمابه تاریخی رباط آحسین مربوط به اواخر دوره قاجاریه است که قدمت آن به ۲۰۰ سال می‌رسد.

از شاخصه‌های این گرمابه، ستون‌های سنگی و معماری ایرانی است که پس از گذشت ۲۰۰ سال هنوز مستحکم مانده است.

با تغییر کاربری این گرمابه توسط شهرداری مقرر شد پس اجرای طرح بازآفرینی شهری مرمت و بازسازی و سپس به موزه مردم شناسی تبدیل می‌شود.

 سینا ناظمی، مسئول کمیسیون عمرانی شورای شهر گلپایگان در این باره با اشاره به اجرای طرح بازآفرینی این گرمابه اظهار کرد: ۶۰۰ میلیون ریال از اعتبارات سال ۹۷ از محل بازآفرینی شهری شهرداری گلپایگان را جذب کرده‌ایم و به عنوان یک شهرداری پیشرو در اجرای طرح بازآفرینی هستیم.

وی افزود: با بازآفرینی شهری احیا و مرمت حمام رباط آحسین از محل اعتبارات بازآفرینی شهری انجام می‌شود.

مسئول کمیسیون عمرانی شورای شهر گلپایگان گفت: در جلسه تصویب برنامه جامع اقدام مشترک ستاد بازآفرینی شهر گلپایگان و تصویب ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار بازآفرینی در ۲۵ محله بافت فرسوده و ناکارآمد شهر گلپایگان به مساحت ۷۱۸ هکتار انجام می‌شود و تا سال  ۱۴۰۰ شهرداری گلپایگان از پیشتازان و نخستین شهرهای کشور در زمینه رویکرد اجتماع محور در بازآفرینی شهری خواهد شد.

وی افزود: به صورتی که برنامه‌ها و جداول و شیوه نامه‌های آن به عنوان پایلوت در استان اصفهان و استان‌های مجاور برای استفاده ارسال شده است.

ناظمی تصریح کرد: شهرداری گلپایگان در سال جاری مبلغ خالص ۵۵ میلیارد ریال به صورت نقدی و مبلغ معادل ۲۰۰ میلیارد ریال به صورت غیر نقدی (زمین+پروانه) در زمینه بازآفرینی در پروژه‌هایی از جمله ساخت بازارچه هنر و رستوران سنتی حمام بهشت (ملااسداله)، پارک بانوان، حمام رباط آحسین، فضای بازی کودکان، محوطه مسجد جامع، مجموعه چند منظوره فرهنگی ورزشی کاظم آباد، فرهنگسرا و سرای هنر بابا عبدالله، نقشه برداری و طراحی بهسازی سقف بازار سنتی و تاریخی گلپایگان هزینه کرده است.

کد خبر 366884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.