ایجاد بزرگترین بندر خشک مرکز کشور در شهرضا

رییس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا، بزرگترین بندرخشک مرکز کشور در این شهرستان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، محمدجواد بگی عصر امروز (سه‌شنبه) در جلسه بررسی مشکلات منطقه ویژه اقتصادی شهرضا، اظهار کرد: مسئولان استانی و ملی برای جابجایی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا از جنوب به شمال این شهرستان موافقت کردند.

وی ادامه داد: در منطقه جنوب شهرستان مشکل تأمین آب وجود دارد در حالی که با استقرار تصفیه‌خانه در شمال شهرستان امکان انتقال پساب تصفیه شده به منطقه ویژه اقتصادی فراهم است.

رییس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان اضافه کرد: باتوجه به بادهای غالب منطقه‌ای و معضلات زیست محیطی و تسهیل در تأمین نیروی انسانی متخصص از دیگر علل این اتقال بوده است.

بگی خاطرنشان کرد: دبیرخانه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی هشت شرط برای ایجاد این منطقه قرار داد که انجام شد؛ در حال حاضر شرکت‌ها متولی اداره امور این منطقه خواهد بود.

وی یادآور شد: با تصویب اینکه شهرک شیمیایی رازی شهرضا به عنوان منطقه ویژه اقتصادی درنظر گرفته شود، واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک نیز متعهد می‌شوند که به منطقه ویژه ملحق شوند.

رییس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان ادامه داد: پل روگذری برای اتصال دوطرف جاده شهرضا به اصفهان با اختصاص ۱۸ میلیارد تومان احداث می‌شود.

بگی از انعقاد تفاهمنامه‌ای بین شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با گمرک خبر داد و افزود: به موجب این تفاهم‌نامه گمرک منطقه ویژه اقتصادی شهرضا تأسیس می‌شود که نقش زیادی در تسهیل فرایند صادرات و واردات دارد.

وی با اشاره به اختصاص ۹۰ لیتر بر ثانیه از پساب تصفیه‌خانه شهرضا به این منطقه، اظهار کرد: با ایجاد نخستین و طولانی‌ترین خط انتقال پساب برای مصارف صنعتی کشور در شهرضا، مشکل تأمین آب به عنوان مهمترین نیاز ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی، برطرف می‌شود.

رییس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه ۸۰ درصد مراحل ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شهرضا انجام شده است، تصریح کرد: این طرح باید به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان برسد.

بگی خاطرنشان کرد: مصوبه ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در چهار شهرستان کاشان، لنجان، شهرضا و شرق اصفهان در سال ۸۶ صادر شد که از این میان، تنها منطقه ویژه شهرضا آماده بهره‌برداری است.

وی اضافه کرد: اخیرا شش یا هفت شهرستان استان نیز متقاضی ایجاد مناطق ویژه اقتصادی شدند که مراحل زیادی را باید طی کنند تا به سرانجام برسد.

رییس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تأکید کرد: فعالان اقتصادی این شهرک به مدت ۱۵ سال از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی برخوردار هستند و این معافیت‌ها برای مدتی به همین مقدار نیز قابل تمدید است.

بگی با بیان اینکه فعالیت مناطق ویژه اقتصادی به امور صنعتی محدود نیست، یادآور شد: ارایه خدمت فنی و مهندسی، ایجاد پردیس‌های دانشگاهی و امور تجاری در این مناطق قابل انجام است.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی شهرضا، بزرگترین بندرخشک مرکز کشور در این شهرستان ایجاد می‌شود، تصریح کرد: پیش از این بخش خصوصی متولی اداره امور این منطقه بود که به دلیل اعمل تحریم‌ها و عدم صرفه اقتصادی کناره‌گیری کرد، اما پس از ساخت واحدها در ۵۰ درصد از منطقه و فعال شدن ۵۰ درصد از این مقدار، باز هم اداره این منطقه به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

رییس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان دسترسی به دو آزادراه بزرگ کشور، راه‌آهن سراسری، تأمین برق و آب و گاز و فیبر نوری و فاصله اندک تا فرودگاه را از دیگر امتیازت این منطقه برشمرد.

بگی گفت: تا پایان بهمن‌ماه، شهرک صنعتی شهرضا به عنوان نخستین شهرک صنعتی کشور به ماشین ۲۶ تن سوپر فوماتیک، مجهز می‌شود.

کد خبر 366826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.