۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
در هوای آلوده چه بخوریم؟

آلودگی هوا می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی و جبران ناپذیر جسمی شود اما می‌توان با کمک تغذیه مناسب این معضل را برطرف کرد.

به گزارش ایمنا، هوا مجموعه‌ای از گازهای مفید است که دور تا دور سیاره زمین را احاطه و زندگی در آن را امکان‌پذیر کرده است، ولی جایگزین شدن این گازها با آلاینده‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. دلیل این مسأله نیز به هم خوردن تعادل گازهای موجود در جو و تاثیر سوء آن بر زندگی گیاهان، حیوانات و انسان‌ها است چرا که ورود هر گونه ماده زائد به جو و پر شدن خلأهای موجود با گازهای مضر و گلخانه‌ای به جای اتم‌های مفید و معمول منجر به آلودگی هوا می‌شود. به همین ترتیب نیز آلودگی هوا باعث ایجاد صدمات جدی به محیط زیست و سلامت انسان‌ها می‌شود. از معمول‌ترین آسیب‌های ناشی از این آلودگی می‌توان به مشکلات تنفسی، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی-عروقی، بروز انواع سرطان و حتی مشکلات روحی_روانی همچون افسردگی، پرخاشگری، کاهش عملکرد ذهن و تمرکز نام برد. البته باید گفت که افراد مبتلا به این بیماری‌ها بیشتر در معرض آسیب هستند چرا که هوای آلوده سبب تسریع و شدت بیماری آن‌ها می‌شود ولی خبر خوب اینکه با یک رژیم غذایی مناسب، می‌توان از این بروز این مشکل جلوگیری کرد.

رژیم غذایی در روزهای آلوده

خوردن غذاهای مناسب در زمان‌های آلودگی هوا می‌تواند نقش مؤثری در کاهش خطرات و آسیب‌های ناشی از آن داشته باشد. از جمله مواردی که نباید از مصرف آن غافل شد، ویتامین‌های D، C و E هستند. غذاهای حاوی این ویتامین‌ها با وجود خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی خود به پاکسازی سیستم بدن خصوصا مجاری تنفسی کمک کرده و نقش به سزایی در کاهش خطرات آلودگی هوا دارند. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی بتاکاروتن و سلنیوم به منظور کاهش اثرات ناشی از آزاد شدن رادیکال‌های آزاد پکتین، برای جلوگیری از نفوذ و جذب سرب به سلول‌ها، کلسیم، منیزیم و فسفر جهت خنثی شدن سموم و نوشیدن آب بسیار برای دفع املاح اضافی و ذرات آلوده بسیار توصیه می‌شود. مصرف گوگرد موجود در سیر و پیاز نیز می‌تواند در محافظت از مخاط دستگاه تنفس نقش مؤثری داشته باشد.

خوراکی‌های مفید در زمان آلودگی هوا

یکی از مهم‌ترین خوراکی‌ها، در زمان آلودگی هوا گوجه فرنگی است که به دلیل داشتن مقادیر بالای لیکوپن و همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی از التهاب مجاری تنفسی و ابتلا به بیماری‌های تنفسی پیشگیری می‌کند. همچنین مصرف یک سیب یا یک پرتقال در طول روز می‌تواند در کاهش عوارض حاصل از آلودگی هوا بسیار مؤثر باشد.

از جمله خوراکی‌های مهم دیگر نیز می‌توان از روغن زیتون البته روی سالاد نام برد، چرا که حرارت سبب از بین رفتن خواص مفید آن می‌شود. یکی از مهم‌ترین عملکردهای روغن زیتون شکستن لخته‌های خون شکل گرفته در رگها و پیشگیری از اختلال در جریان گردش خون است. از سوی دیگر ویتامین E  موجود در آن باعث بهبود عملکرد و کاهش التهاب ریه‌ها می‌شود. کره بادام زمینی، اسفناج، جوانه گندم، سویا، جگر، زیتون و ماهی نیز از دیگر منابع ویتامین E هستند.

مهم‌ترین منابع برای دریافت ویتامین C نیز مرکبات از جمله نارنگی، لیمو شیرین و پرتقال هستند. همچنین مصرف کرفس، کاهو، اسفناج، سیب زمینی و کلم بروکلی نیز مقادیر کافی از این ویتامین را در اختیار بدن قرار می‌دهد. زرده تخم مرغ، کره و شیر نیز منابع مناسب برای ویتامین D به حساب می‌آیند.

به منظور دریافت سلنیوم نیز می‌توان از غلات دارای سبوس، مرغ، تخم‌مرغ، غذاهای دریایی، گوشت قرمز و حبوبات استفاده کرد و میوه‌ها و سبزیجاتی همچون انبه، طالبی، کدو، کلم، اسفناج و زردآلو منابعی غنی از بتاکاروتن هستند. منیزیم را نیز می‌توان از مصرف تمامی سبزیجات دارای رنگ‌های تیره دریافت کرد. از طرفی با مصرف لبنیات و به خصوص شیر می‌توان در کنار منیزیم از مقادیر کافی کلسیم و فسفر نیز بهره‌مند شد.

بنابراین با توجه به این که صنعتی شدن، امروزه بیش از هر زمان دیگر منجر به آلودگی‌ هوا خصوصا در شهرهای بزرگ شده است و با یادآوری این نکته مهم که تنها استفاده از ماسک به منظور جلوگیری از ورود ذرات مضر به مجاری تنفسی مفید واقع نمی‌شود می‌توان با اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب که حاوی تمام مواد مورد نیاز بدن برای مقابله با ورود و ماندگاری گازها و فلزات مضر هوا در بدن هستند گامی مؤثر در زمینه حفظ سلامتی بدن و دوری از بسیاری از آسیب‌ها برداشت.

کد خبر 366800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ehsan IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
    0 0
    خیلی آموزنده بود