آغاز اجرای پروژه پایلوت برند ملی ایران

مدیر پروژه برند شهری اصفهان اعلام کرد: با توجه به تجربه حاصل از برند اصفهان، در چند روز آینده پروژه پایلوت برند ملی ایران آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا گنجوی شامگاه دوشنبه -۱۵ بهمن ماه- در همایش گردشگری شهری که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در ۳ سال گذشته توانستیم تجربه بومی سازی این پروژه را به دست آوریم. اصفهان مانند بعضی دیگر از شهرها از قدیم لگو و شعار معروف ( نشان نیماسب و شعار اصفهان نصف جهان)داشته است، برند اصفهان مخصوص همه مردم این شهر است نه فقط مخصوص یک قشر خاص اما لگوی اصفهان مخصوص کالاها، خدمات و محصولات فاخر آن است که هویت رقابتی اصفهان را می سازند نه هویت شهری.

وی خاطر نشان کرد: اقتصاد گردشگری در آمستردام به واسطه برند شهری از ۱۰ درصد به ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

گنجوی گفت: برای ایجاد اکوسیستم تمایز خواهی زمان لازم است بنابراین برای دست یافتن به آن باید پروژه ۷*۴ ( هفت در چهار) برند گردشگری، هفت مرحله که هر یک چهار زیر مرحله دارد به اجرا درآید.

مدیر پروژه برند شهری اصفهان افزود: این مراحل؛ سازمانی که این پروژه را مدیریت کند، معرفی برند به مردم، نمایش برند به گردشگر خارجی که او را برای خرید کالا و خدمات ممتاز ترغیب کند، تعریف اکوسیستم بازاریابی، بازاریابی، سپردن گردشگر به سیستم راهنمایان تور و اپراتورها پس از بازاریابی و جذب او و در نهایت اکوسیستم تمایز خواهی زمان را تبدیل به ابزاری برای توسعه سرمایه گذاری کنیم را شامل می شود.

گنجوی اضافه کرد: در کشور، اصفهان پایلوت اجرای  پروژه ۷ * ۴ است. برای این کار ما به طور میانگین ۲۵ زیر پروژه را طراحی کردیم که این بخش ها را انجام دهیم. برای دست یافتن به این مهم شورایی  به منظور به عهده گرفتن مدیریت پروژه برند گردشگری شامل شورای شهر، استاندار، اتاق بازرگانی، صدا و سیما، میراث فرهنگی و سازمان های خدمات بازاریابی، تشکیل شد.

وی ادامه داد: بر اساس تجربه جهانی سوال‌ها و چالش های مهمی ذهن را درگیر می کند که باید پاسخ دهیم، اینکه توریست فرهنگی اصفهان را چگونه می بیند و تجربه می کند و حل دو بحران؛ این‌که اصفهان تبلیغ ندارد و حتی برخی به معادل انگلیسی تعیین شده برای شعار "اصفهان نصف جهان" که (half of the world ) عنوان شده است، ایراد وارد کردند زیرا کلمه " half " در ادبیات انگلیسی به معنای "نیمه خالی چیزی" است و بحران دوم اینکه خیلی از تورها خریدشان را از اصفهان انجام نمی دهند.

گنجوی گفت: ۱۳۰ نقطه ارتباطی گردشگر خارجی با اصفهان را شناسایی کردیم که گردشگر می تواند در این نقاط برند اصفهان را ببیند. از جمله این نقاط می توان به پشت در هواپیما، سوغات ها، تابلوهای راهنما، سمبل سه بعدی اصفهان، گرافیک بصری موجود، اقلامی که در اختیار راهنمای تور قرار می گیرد، هدایا، کاتالوگ ها و بروشورها اشاره کرد.

وی اعلام کرد: در ماه گذشته نشانِ برند گردشگری اصفهان، جایزه جهانی طراحی دنیا را از آن خود کرد و امسال در چهار نمایشگاه دنیا به عنوان برترین اثر احتمالی هویت بصری جزء کاندیداهای نهایی اعلام شد.

مدیر پروژه برند شهری اصفهان افزود: در هیئت دولت ارزش این پروژه به این صورت اعلام شد که اگر کالایی برند گردشگری اصفهان را دریافت کند هزار ثانیه پخش تلویزیونی رایگان معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دریافت می کند. همچنین ارزش برند به عنوان  وثیقه در نظام بانکی پذیرفته می‌شود.

وی گفت: در اقتصاد برای شهر و کشور یک نشان ایجاد می شود، نشان‌هایی که شهر بر مبنای آن معرفی، خلق تصویر و بازاریابی می‌شود. همچنین بر اساس این نشان، مدیریت فرآیند گردش در شهر صورت می پذیرد، به عنوان مثال وقتی یک گردشگر وارد شهر می شود با شناختی از آن نشان، در شهر می گردد و برای او تجربه‌ حاصل می‌شود.

گنجوی افزود: این فرآیند در سال ۱۹۶۰ در جهان آغاز شد. در ایران نیز گفتمان این موضوع در ابتدای سال ۱۳۹۴ مطرح شد اما در چند ماه اخیر به دلیل مشکلات و بحران های اقتصادی پیش آمده موضوع نشان و برند شهری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر پروژه برند شهری اصفهان اضافه کرد: با نگاهی به بحران‌های جهانی درمی‌یابیم که بحران‌های اقتصادی می توانند بحران‌های اجتماعی را رقم بزنند و اگر تصویر کشور در داخل و خارج درست نشان داده نشده و مدیریت نشود، بحران ایجاد می کند. اقدامات لازم برای مدیریت این بحران در کشور با اجرای دو پروژه برند ملی در داخل و برند ملی در خارج باید انجام می‌شد.

گنجوی یادآور شد: به عنوان مثال در بند یک و دو برنامه اجرایی اردوغان برای توسعه اقتصادی در بحران اشاره می شود که پروژه برند ملی در داخل و خارج را شروع کنید.

وی خاطر نشان کرد: در بانک جهانی سالیانه نظام ارزش گذاری برای کشورها مطرح می شود که بر مبنای آن ارزش، به کشورها وام، اعتبار و سرمایه گذار اعطا و معرفی می شود. این نظام یک مدل محاسباتی دارد که بر مبنای آن ایران در سال ۲۰۱۸ با کمال تاسف با هشت پله سقوط، در رتبه ۴۴ جهان قرار گرفت.

مدیر پروژه برند شهری اصفهان  با طرح این سوال که چه کسی تصویر کشور را مدیریت کند؟، گفت: با وجود این که تولید ناخالص داخلی کشور نسبت به دوره مشابه تغییر زیادی نکرده بود اما به دلیل مشکل در تعیین برند ملی و ارزش‌گذاری آن، رتبه ما ۸ پله نزول کرده بود این درحالی است که ما ۲۰ سال تلاش کرده بودیم که دو پله در این رتبه بندی رشد داشته باشیم. این سقوط باعث شد مزیت های زیادی را ازدست بدهیم.

کد خبر 366798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.