رشد ۱۳۵ درصدی ثبت آثار تاریخی و ناملموس نطنز در فهرست آثار ملی کشور

نطنز- سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: در ۴۰ سال انقلاب اسلامی تعداد ۱۳۵ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با قبل از آن که ۱۰ مورد بوده از رشد ۱۳۵ درصدی برخوردار است.

حسین یزدان‌مهر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، با اشاره به دستاوردهای میراث فرهنگی در طی ۴۰ سال انقلاب اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز در نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی با استقبال خوب مردم و مسئولان روبه رو شد و بخشی از اقدامات انجام شده در این مدت را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: در حوزه میراث فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ۸۵ اثر تاریخی مرمت و بازسازی شده که در مقایسه با قبل از انقلاب که تنها پنج اثر مرمت شده از میزان رشد بی‌نظیری برخوردار بوده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز گفت: در این ۴۰ سال تعداد ۱۳۵ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با قبل از آن که ۱۰ مورد بوده از میزان رشد ۱۳۵ درصدی برخوردار است.

وی تصریح کرد: ایجاد و بهره برداری از ۲۰ واحد تاسیسات گردشگری اعم از هتل، مهمانپذیر، سفره‌خانه سنتی، دفاتر گردشگری و بومگردی با ظرفیت ۹۵۰ تخت اقامتی؛ هم‌چنین تصویب پنج منطقه نمونه گردشگری، انتخاب هفت روستای هدف گردشگری، کمک مالی به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، برگزاری‌ها و همایش‌های مختلف، افزایش چشمگیر حضور گردشگران داخلی و خارجی در شهرستان و صدور ۴۵ مورد صدور موافقت اولیه ایجاد تاسیسات گردشگری جدید از جمله دستاوردها و اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری شهرستان است.

یزدان‌مهر خاطرنشان کرد: صدور تعداد ۱۱۱ مورد پروانه و کارت شناسایی هنرمندان صنایع دستی، آموزش در رشته‌های مختلف به تعداد ۷۸۹ نفر از هنرآموزان و پرداخت تسهیلات با سود کم از جمله اقدامات انجام شده در حوزه صنایع دستی بوده است.

وی راه اندازی سه پایگاه حفاظتی، دستگیری ۶۵ مورد از حفاران غیر مجاز به کمک مراجع انتظامی و قضایی و جلوگیری از ۴۰۰ مورد ساخت و سازهای غیر مجاز را از جمله فعالیت‌های میراث فرهنگی در راستای حفظ و حراست از بناها و بافت‌های تاریخی عنوان کرد.

به گزارش ایمنا؛ شهرستان نطنز یکی از نواحی خوش آب و هوای ایران است که شهرت جهانی آن بر هیچ کس پوشیده نیست. این شهرستان دارای مساحتی بالغ بر ۳۳۹۷ کیلومتر مربع و ارتفاع ۱۶۰۰ متر از سطح دریا و سه نوع آب و هوای سردسیری، کویری و معتدل است.

موقعیت استراتژیک نطنز، واقع شدن در مجاورت آزاد راه تهران - اصفهان و جاده ترانزیت بندر عباس و عبور خطوط راه آهن شمال به جنوب و غرب به شرق بر اهمیت این شهر افزوده است.

نطنز دارای دو بخش مرکزی و امامزاده آقاعلی عباس(ع) است و شامل چهار شهر به نام های نطنز، بادرود، طرق‌رود و خالدآباد و پنج دهستان به نام های کرکس، طرق‌رود، برزرود، امامزاده و خالدآباد می‌باشد.

این شهرستان دارای ۱۸۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و جاذبه های گردشگری بوده که از میان آنها ۱۰۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 366794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.