۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
جشن ۴۰ سالگی انقلاب

امسال چهل سالگی انقلاب اسلامی در اصفهان با بازگشایی رودخانه زاینده‌رود توأم شده و این اتفاق خوشایند شور و نشاط اصفهانی‌ها را صد چندان کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ایام الله دهه فجر امسال شهرداری اصفهان همچون سال گذشته برنامه‌های بسیار متنوعی در ابعاد مختلف فرهنگی، جشن‌ها و جشنواره‌ها تدارک دیده شده که در مناطق شهر اصفهان تحت عنوان «چهل ستون امید» در حال برگزاری است.

اما به گفته دبیر اجرایی ویژه برنامه‌های دهه فجر شهرداری اصفهان، امسال ۳۰۰ برنامه در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان اجرا می‌شود که سیاست مهم شهرداری، توزیع عادلانه خدمات فرهنگی است و به همین دلیل برنامه‌های محلی و جشن‌های ویژه محلات تحت عنوان «چهل‌چراغ» در تمامی فرهنگسراهای شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

برای آگاهی هر چه بیشتر از برنامه‌های شهرداری اصفهان در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت و گویی را با «امیرحسین ستوده‌فر»  دبیر اجرایی ویژه برنامه‌های دهه فجر شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خواند:

اجرای ۳۰۰ برنامه در ایام الله دهه فجر امسال کار بسیار سنگینی است، برنامه‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته چه ویژگی دارد؟

برنامه‌های امسال ضمن اینکه از تنوع بسیار بالایی برخوردار است، سیاست شهرداری اصفهان نیز بر این بوده که در این برنامه‌های بزرگ سعی در جلب مشارکت مردم داشته باشد، از این رو سعی شده با کانون‌های فرهنگی، سازمان‌های مردم نهاد و آحاد مردم، بخش مشارکتی را در برنامه‌ها داشته باشیم.

همچنین برای توزیع متوازن خدمات در حوزه‌های فرهنگی تلاش شده تا مناطق و محلات محروم در جای جای این شهر به صورت مویرگی با دسترسی آسان بتوانند از خدمات فرهنگی تدارک دیده شده، استفاده کنند.

در اهداف شهرداری اصفهان اعلام شده که بر تقویت غرور و افتخار ملی تاکید داشته باشیم و سعی کنیم در جشن‌هایی که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برپا می شود از ظرفیت مردمی به خوبی استفاده کنیم تا روحیه ایثار در آنها تقویت شده، معاشرت‌های اخلاقی افزایش یابد و شهروندان با انقلاب، شخصیت‌های انقلابی، آرمان‌ها و دستاوردهای آن بیشتر آشنا شوند و در این زمینه باب گفتگو فراهم شود.

این جشن‌ها و برنامه‌ها با چه عناوینی برگزار می‌شود؟

افتخار داریم که در شهرداری اصفهان اجرای برنامه‌های تدارک دیده شده، باعث شور و نشاط شهروندان می‌شود؛ نکته جالب‌تر اینکه امسال زنده‌رود اصفهان مهمان جشن‌های چهل سالگی انقلاب مردم شده و به افزایش شادی و نشاط اجتماعی شهروندان کمک کرده است.

در خصوص سؤالی که مطرح کردید باید بگویم که شهروندان تبلیغات مربوط به جشن‌های بزرگ منطقه‌ای تحت عنوان «چهل ستون امید» را در سطح شهر مشاهده می‌کنند.

جشن های ویژه محلات شهر در بیش از ۲۰۰ فرهنگسرای شهرداری اصفهان تحت عنوان «چهل چراغ» در حال برگزاری است.

در بخش ورزشی، با برگزاری مسابقات و جشنواره‌های مختلفی با عنوان «چهل سال افتخار» میزبان شهروندان جهانشهر اصفهان هستیم.

حتی در سطح مدارس اصفهان نیز جشنواره‌های دانش‌آموزی با عنوان «جشنواره بهار آزادی» در حال برگزاری است.

به جهت آنکه مردم بتوانند راحت‌تر از این فضای شور انگیزی که مهیا شده استفاده کنند، در میادین و چهارراه‌های اصلی شهر نیز جشن‌های عرصه محور تحت عنوان «چهل میدان» پیش بینی شده است، البته فضاسازی های سطح شهر با نصب نمادها و المان‌هایی در میادین و چهارراه‌ها توسط سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تحت عنوان «چهل ستون انقلاب» انجام شده که تصاویری از اقشار مختلفی که در پیروزی انقلاب نقش مؤثر داشتند، بر روی آنها به تصویر کشیده شده است.

با توجه به اینکه در پیروزی انقلاب اسلامی پیشکسوتان، جانبازان، ایثارگران و آزادگان مرارت های زیادی کشیدند، در جشن چهل سالگی انقلاب، تجلیل ها و تکریم هایی را در این حوزه همچنین از مادران و خانواده‌های شهدای انقلاب خواهیم داشت.

روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه سال‌جاری برنامه‌ای با عنوان «زنان محور مقاومت و توسعه» به منظور تجلیل از زنان در عرصه فرهنگ و توسعه در سالن کوثر ارتش با حضور استاندار اصفهان برگزار شد.

با توجه به بازگشایی زاینده رود، آیا برنامه ای مرتبط با آب و دهه فجر  پیش‌بینی شده است؟

در حاشیه زاینده‌رود برنامه‌هایی تدارک دیده شده، به عنوان مثال در ناژوان که یکی از مراکز زیرمجموعه سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی است، ویژه برنامه‌هایی اجرا شده و برخی نیز در حال اجرا است.

با توجه به اینکه در یک جشن باشکوه به سر می بریم و مردم چهل سالگی انقلاب را جشن می‌گیرند، سعی شده در تمام برنامه‌ها شور و نشاط اجتماعی وجود داشته باشد، البته موضوع آب، تخصصی است و نهادهای مربوطه اقدامات لازم را انجام خواهند داد، اما شهرداری اصفهان تلاش کرده تا از این پتانسیل بهترین استفاده را داشته باشد.

بد نبود از چهل قایق استفاده و مسابقه قایقرانی در زاینده رود برگزار می‌کردید!

بله پیشنهاد خوبی است، اما  امیدواریم جاری شدن آب در زاینده رود دایمی شود تا بتوانیم برای اجرای اینگونه برنامه‌ها نیز اقدام کنیم.

علت انتخاب هر کدام از این عناوین برنامه ها چه بوده، به عنوان مثال چرا برنامه‌های مناطق ۱۵ گانه با عنوان «چهل‌ستون امید» انتخاب شده است؟

«چهل ستون» ستون‌های انقلاب است، از این رو پیش‌بینی کردیم که محوریت برنامهها براساس ظرفیتها و پتانسیل‌های ستونهایی که باعث شد این انقلاب عظیم و بزرگ روی آن استوار باشد، قرار گیرد؛ از این جهت عناوین «چهل ستون»، «چهل چراغ» و «چهل نور» انتخاب شد و تلاش کردیم برنامه‌ها عنوان و محوریت «چهل» داشته باشد.

از شهردار اصفهان شنیدیم در ۴۰ سالگی انقلاب جشن‌ها با محوریت فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و عمرانی در محلات اجرا می‌شود، هر کدام از این برنامه‌ها به کدام یک از محورهای اشاره شده، ارتباط پیدا می‌کند؟   

در حوزه برنامه‌های فرهنگی، سعی کردیم اتفاقات بزرگی در تجلیل از خانواده شهدا رقم بزنیم؛ یکی از آنها جشنواره بزرگ «یادآوره لاله‌های فاطمی» ویژه شهدای سادات رهنان است که در روز ۱۸ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

در حوزه برنامه‌های محتوایی، گفت و گوی پیرامون حوزه انقلاب در حال برگزاری است، همچنین نشستی تحت عنوان «نشست نقش بازار اصفهان در انقلاب اسلامی» روز ۱۷ بهمن ماه ساعت ۱۶ در محل عصارخانه شاهی برگزار می‌شود چرا که بازار نقش مؤثری در حوزه پیروزی انقلاب داشته است.

برنامه‌هایی را با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه شعر و ادبیات داشتیم؛ در حوزه توانمندی بانوان در فرهنگسراهای شهرداری اصفهان تدابیری اندیشیده شده و آموزش‌هایی به بانوان شهر اصفهان ارایه می‌شود، به نوعی توانمندسازی را در طول سال‌های متمادی داشته‌ایم.

 امسال همزمان با برگزاری جشن‌های باشکوه انقلاب، مناطق مختلف بازارچه‌ها و نمایشگاه‌هایی را با حضور زنان شهرمان برگزار کرده است، نمونه بارز آن برگزاری «نمایشگاه دستان توانا» در در ایستگاه مفتح خط یک مترو است که دستاوردها و تولیدات خانگی بانوان شهر را به نمایش گذاشته است.

برنامه‌ها با محوریت فرهنگی در تمام مناطق وجود دارد؟

قطعاً همینطور است، برنامه‌ریزی به این گونه بوده که حوزه اداره کل ارتباطات سامانه‌ای برنامه‌ریزی کرده تا شهروندان با استفاده از آن بتوانند منطقه محل سکونت خود را اعلام کرده و از برنامه‌هایی که در اطراف محل سکونت آنها اجرا می‌شود، با خبر شوند.

درباره مسایل هنری، اجتماعی، ورزشی و هنری چه برنامه‌هایی در حال اجرا است؟

در حوزه برنامه‌های اجتماعی، در بخش شهروندی برنامه‌هایی را در مدارس با عنوان «زنگ پیروزی» و همینطور تبلیغات فرهنگی شهروندی را در سطح شهر داشتیم.

همچنین پیرامون مباحث هنری، در تالار هنر، موزه حمام علی قلی آقا و عصارخانه شاهی برنامه‌هایی در حال اجرا است؛ به عنوان مثال تالار هنر «اختتامیه نخسین مسابقه نمایش‌نامه نویسی کودکان و نوجونان» را برنامه‌ریزی کرده است.

موزه حمام علی قلی آقا نمایشگاهی از عکس، نوارهای صوتی و آثاری از انقلاب را با عنوان «انتظار و تاریخ عصر ما» پیش‌بینی کرده است.

یک اتفاق هویتی و محتوایی نیز با هدف بازخوانی حرکت چهل ساله انقلاب ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه در خانه انقلاب اسلامی تحت عنوان «داستان یک انقلاب» پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

نظر شما راجع به این پیشنهاد چیست که فیلم‌های تولید شده با موضوع انقلاب در طول ۴۰ سال گذشته، در این ایام بازپخش شود تا نسل جدید بیشتر با وقایع انقلاب آشنا شوند!

اتفاقا این برنامه را در دستور کار داریم و در بعضی از مناطق و محلات که ظرفیت دارند این اقدام را انجام داده‌ایم؛ سالن ها و فرهنگسراهایی در مناطق مختلف شهرداری داریم که به این مهم با عنوان «سینمای انقلاب» پرداخته‌ایم.

 همچنین با استفاده از یک‌دستگاه اتوبوس که در جای جای محلات محروم شهر حضور پیدا می‌کند، فیلم های مرتبط با انقلاب با عنوان «سینمای انقلاب» برای کودکان اکران می‌شود.

با توجه به اینکه بچه‌های ما درباره انقلاب و اینکه در این ۴۰ سال چه گذشته، فقط برخی مسایلی را شنیدند؛ آیا در جشنها و همایشهای تدارک دیده شده گوشه چشمی به این موضوع دارید؟

بله، در لایه‌های مختلف برگزاری جشن‌ها سعی شده ریشه‌های محتوایی رعایت شود، نمونه بارز آن برنامه‌ای است که در خانه انقلاب برگزار می‌شود.

همچنین از شهروندان دعوت می‌کنم در نمایشگاه «پلاک ۵۷» که در سالن شمع گلستان شهدا برگزار شده بازدید کنند.

این نمایشگاه که به همت مدیریت مجموعه تاریخی، فرهنگی، مذهبی تخت فولاد و اداره فرهنگی اجتماعی منطقه شش شهرداری اصفهان برگزار شده، فرایندی در خصوص شناخت انقلاب اسلامی با یک رویکرد خلاقانه است. نمایشگاه «پلاک ۵۷» ویژه دانش‌آموزان و عموم شهروندان است که در همین فرصت از تمام شهروندان دعوت می‌کنم از آن بازدید کنند.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 366761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.