اپیدمی جراحی‌های زیبایی در کشور

یک متخصص پزشکی اجتماعی گفت: اپیدمی انواع جراحی زیبایی در کشور دیده می‌شود و به شدت لازم است معیارهای افراد در جامعه تغییر یابد تا وقتی معیار اعتباری افراد زیبایی چهره و اندام باشد وضعیت همین است.

رضا روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پدیده خودزشت انگاری و افزایش اعمال جراحی اظهار کرد: جراحی‌های زیبایی بسیاری اوقات تابع مسائل فرهنگی، اجتماعی جاری در کشور است و برخی اختلالات روان‌ی وجود دارد که یکی از آنها "تصور از بدن خود" (body image) است.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا چنین افرادی وجود دارند افزود: این افراد تنها مختص کشور ما نیست اما در اکثر کشورهای دنیا متخصصان زیبایی چنین افرادی که از چنین اختلالاتی رنج می‌برند را به سیستم روانپزشکی ارجاع می‌دهند و در آنجا با فرد مذکور مصاحبه می‌شود و اگر اختلال روانشناسی در فرد وجود داشته باشد در ابتدا این اختلال رفع می‌شود و بعد نظر او در مورد جراحی گرفته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با ابراز تاسف از نبود چنین سیستمی در کشور گفت: البته بسیاری از متخصصین جراحی پلاستیک به مراجعین خود می‌گویند که مشکلشان حاد نیست و نیازی به جراحی ندارند و برای آنها عمل جراحی را انجام نمی‌دهند اما به دلیل اینکه این موضوع یک وجهه اقتصادی هم دارد در موارد نادری پزشکان مجبور به انجام این اعمال می‌شوند.

روزبهانی با اشاره به اینکه مدگرایی شایع در کشور به این موضوع دامن زده است تصریح کرد: در میان جوانان تعداد زیادی از دانشجویان را به محض قبول شدن در دانشگاه آنها را با بینی چسب زده می‌بینید! در بین آنها اعمال جراحی بینی، تزریق ژل به لب یا اعمال لازیک چشم بسیار دیده می‌شود.

این متخصص پزشکی اجتماعی در خصوص کشورهای آسیای شرقی گفت: هر چند در کشورهای عربی، کره جنوبی و چین هم این جراحی‌ها زیاد دیده می‌شود اما در آنها حالت چشم یا صورت به طور مادرزادی برخی نواقص را دارند اما اینکه چرا کشور ما تا این حد به سمت این موضوعات می‌روند عجیب است.

وی با تاکید بر وجود اختلالات روانشناختی در چنین افرادی گفت: کسی که دکور صورت خود را تا حد زیادی تغییر می‌دهد قطعا دچار اختلال است و این امر برای پزشکان هم دردسرساز است چرا که چنین افرادی هیچ‌ وقت راضی نمی‌شوند و مدام دنبال ایراد از چهره خود و کار پزشک مورد نظر هستند که بسیاری پزشکان سعی می‌کنند برای آنها این اعمال را انجام ندهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اپیدمی شدن انواع جراحی زیبایی در کشور افزود: به شدت لازم است معیارهای افراد در جامعه تغییر یابد تا وقتی معیار اعتباری افراد ظاهر افراد اعم از بینی، لب و اندام او باشد وضعیت همین است در حالی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی نمی‌بینید تا این حد افراد بدن خود را دستکاری کنند.

کد خبر 366580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.