ذبح سلامتی پای چهره‎‌های لاکچری

تب زیبایی روز به روز بالا رفته و تعداد زیادی از زنان و مردان، دختران و پسران از اقشار ضعیف و غنی را درگیر خود کرده و هستند کسانی که زیبایی‌های طبیعی‌شان را به پای اعمال جراحی ذبح کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی زنان امروزی زندگی غم‌باری دارند شاید خودشان هم ندانند اما ناخودآگاه در مسابقه‌ای شرکت کرده‌اند که هر روز توقع جدیدی از خود دارند! جلوی آینه می‌ایستند و خودشان را برانداز می‌کنند به جهت‌های مختلف می‌چرخند و برای چربی‌های جمع‌شده دور شکم و پهلو، تیرگی پوست، ناهماهنگی دندان‌ یا پف زیرچشم خود افسوس می‌خورند! این قصه هر روز خیلی از زن‌هاست، قصه خیلی از آنان که بدنشان را دوست ندارند، قصه زن‌هایی که بلد نیستند عاشق جثه ظریف و قد کوتاهشان، ‌کک ومک‌هایشان، پوست اضافه شکم‌شان و ده‌ها عیب دیگری که از خودشان می‌گیرند، باشند.

هر روز یک عیب جدید در خود می‌بینم!

مینا زن ۴۰ ساله‌ای است که چندین عمل جراحی زیبایی داشته " ۱۵ سال از زندگی مشترکم می‌گذرد، همسرم چند سالی است مدام از قیافه و هیکلم ایراد می‌گیرد و من را با زنان دیگر مقایسه می‌کند تا به حال چندین عمل جراحی زیبایی داشته‌ام اما با این حال که به خیلی به ظاهرم میرسم باز هم از یک جای دیگر بدنم ایراد می‌گیرد! "

او ادامه می‌دهد: "دیگر خسته شده‌ام اعصابم به هم ریخته و دلم نمی‌خواهد در جمع باشم یا به مهمانی بروم طوری شده که خودم هم هر روز یک عیب جدید در خود می‌بینم همه اینها در حالی است که افراد فامیل یا دوستانم مدام می‌گویند صورت و هیکلم هیچ ایرادی ندارد و من دچار وسواس شدم! اما فکر می‌کنم برای دلخوشی من اینها را می‌گویند. البته می دانم که امثال من کم نیستند اما واقعا خودم هم  از این همه تغییر خسته شده‌ام."

کدام جراحی‌ها در ایران بیشترین متقاضی را دارد؟

جراحی‌های فک و صورت، تزریق‌ها، جراحی‌های لیفت و لایپوساکشن جزء پرطرفدارترین جراحی های زیبایی بین ایرانیان است، به گفته دکتر عبدالجلیل کلانتر هرمزی، عضو هیئت مدیره انجمن جراحان پلاستیک ایران  رینوپلاستی (جراحی بینی) بیشترین میزان عمل‌های جراحی زیبایی را به خود اختصاص داده است و جراحی پلک (بلفاروپلاستی)، لیپوساکشن، بوتاکس، تزریق فیلر، ژل و چربی در رتبه‌های بعدی اعمال زیبایی تهاجمی و کم‌تهاجمی در بین ایرانیان قرار دارند.

میل به دیده شدن و درکانون توجه بودن عامل تغییرات

مورد توجه قرار گرفتن و درکانون توجه دیگران بودن مهم ترین دلیل گزایش مردم ایران به انجام اعمال جراحی زیبایی است؛ محمدعلی ناجی‌نیا، دکتری روان‌شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره می‌گوید: برای هر انسانی ذاتاً جذاب است و افراد از همان سال‌های اول زندگی خود با جلب توجه دیگران یاد می‌گیرند که چگونه با رفتارهای خود، می‌توانند دوست داشتنی‌تر باشند و این روند را تا بزرگسالی حفظ کنند.

وی اغلب تصوراتی که ما از خودمان داریم را محصول نظرات دیگران می داند و می افزاید: ما به تجربه می‌فهمیم که چگونه خود را در آینه توجه و عشق دیگران ببینیم و دیگران هستند که با توجه‌های انتخابی‌شان در ما رفتارها، عادات و هویت ساخته و به "من" هر فردی شکل می‌بخشند و اگر کمی به خصوصیات خودمان فکر کنیم می‌فهمیم اغلب این صفات، اعم از مثبت یا منفی محصول نظر دیگران است.

این خانواده‌درمانگر با بیان اینکه میل به دیده شدن و درکانون توجه بودن مربوط به زمان یا فضای اجتماعی وفرهنگی، جنسیت و سطح تحصیلات خاصی ندارد، تصریح می‌کند: در همه اعصار و در همه انسان‌ها این امر وجود دارد و این تفاوت امروزه با وسایل ارتباط جمعی گسترده‌ای که در دسترس بشر قرار دارد، به شدت به سمت یکسان‌سازی جهانی حرکت می‌کند و شاید بتوان یکی از مهمترین اثرات دهکده جهانی را یکسان‌سازی مولفه‌های اولیه مورد توجه قرار گرفتن در سراسر جهان دانست.

ماجرای عیب‌هایی که قبلا به آنها آگاه نبودید!

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه انسان امروز بیش از هر زمانی در طول تاریخ در معرض محرک‌های صوتی، تصویری، نوشتاری و مفهومی است، اظهار می‌کند: انسان امروز مدام در معرض محرک‌هایی است که اغلب هدف‌شان تبلیغ مستقیم یا غیرمستقیم یک محصول است، محصولی که به نظرمی‌رسد ما به آن نیاز داریم ولی از این نیازمان تا به حال بی‌اطلاع بوده‌ایم! شاید برایتان این جمله عجیب باشد اما حقیقت این است که تبلیغات صوتی و تصویری معمولاً هدفشان ایجاد نیازهایی در ما است که قبل از دیدن آن آگهی اصلا وجود نداشته است! در این تبلیغات برای ایجاد احساس نیاز در انسان‌ها برای خرید یک محصول، دقیقا از نقطه ضعف قدیمی آنها که همان علاقه به دیده شدن و مورد توجه بودن است، استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به حجم انبوه تبلیغات در سال‌های اخیر در تشریح این موضوع می‌گوید: کافی است به متن و پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم تیزرهای تبلیغاتی، بیلبوردها و تراکت‌های تبلیغاتی توجه کنید، در تمامی آنها به شما القا می‌کنند اگر می‌خواهید زیبا و جذاب باشید، رابطه عاطفی خوبی داشته باشید یا پول‌دار و خاص باشید و همه نگاه‌ها به سوی شما باشد لازم است از محصولات ما استفاده کنید! همچنین در تمامی تبلیغات به شما خاطر نشان می‌کنند که اگر تناسب اندام ندارید، جذاب و اغواکننده نیستید، شکم بزرگی دارید، قد کوتاهی دارید و یا پوست تیره‌ای دارید، موهای خوش‌رنگی ندارید یا اگر گونه‌ها و لب‌های برجسته‌ای ندارید شما دوست نداشتنی و یک شکست خورده هستید.

بنگاه‌های اقتصادی، شبکه‌های مجازی و سلبریتی‌ها از عوامل مدگرایی هستند

این روانشناس با بیان اینکه این بنگاه‌های تولید اقتصادی و مدگرایی افراد را به سمت استفاده از محصولات خود می‌کشند، می‌افزاید: اینها از موضوع در کانون توجه قرار گرفتن که همان پاشنه آشیل و نقطه آسیب‌پذیر روانی همه انسان‌هاست استفاده می‌کنند و افراد ناخواسته هر کاری برای دستیابی به این توجه انجام می‌دهند.

ناجی‌نیا شبکه‌های مجازی و سلبریتی‌ها را در ترویج این امر موثر می‌داند و اضافه می‌کند: این الگوی جدید که از طریق ابزارهای ارتباط جمعی چون صداوسیما، شبکه‌های مجازی و بیلبوردها و به کمک مدل‌ها، بازیگران و سایر سلبریتی‌ها همچون ورزشکاران محبوب در حال تزریق هر روزه است، ذائقه روانی افراد را دستخوش تغییری تدریجی و عمیق کرده است، تغییری که مرزهای فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی، تاریخی و فکری را به راحتی مورد تاثیر قرار می‌دهد و اجازه می‌دهد که دنیا ملاک‌های مورد توجه بودن برای انسان موفق را چیزهای واحدی بداند، همان چیزهایی که لازم است مردم نگرانش باشند تا چرخ صنایع بزرگی چون لوازم بهداشتی، آرایشی، لاغری و پوشاک همچنان پابرجا باشد.

این رواشناس با اشاره به اینکه ما در یک بازی هر روزه هستیم، می‌افزاید: هر روز در حال القای این امر هستند که باید مورد توجه باشی چون این خواسته روانی هر انسانی است و بعد هم اضافه می‌کنند برای اینکه در کانون توجه باشی باید مولفه‌هایی که ما معتقدیم نامش جذابیت است را داشته باشی، اگر نداشته باشی موفقیت شغلی، موفقیت در زندگی عاطفی و حتی زندگی شخصی نخواهی داشت.

ناجی‌نیا با تاکید بر اینکه زنان مهمترین قشر برنامه‌های یکسان‌سازی ذائقه هستند، تصریح می‌کند: زنان طعمه بهتری برای آنها هستند زیرا به دلیل اینکه جنس مونث به واسطه ساختارهای روانی‌ خود توجه‌طلبی بیشتری دارد، زمان آزاد و فرصت بیشتری برای پرداختن به این موارد را دارند همچنین زنان از لحاظ روانی، موفقیت و احساس اعتماد به نفس بالاتر خود را زمانی محقق می‌یابند که بتوانند مردان را مجذوب خود کنند و رابطه عاطفی پایداری را ایجاد و آن را حفظ نمایند.

زنان خود عامل تغییر ذائقه مردان هستند

وی در خصوص نگاه مردان به موفقیت و رضایت می‌گوید: برخلاف زنان، مردان رضایت و موفقیت شغلی خود را بیشتر با مورد توجه قرار گرفتن مقارن می‌دانند و کمتر از زنان خصایص ظاهری را در آن دخیل می‌دانند.

این روانشناس با بیان اینکه این تغییر نگرش در زنان، به طور غیرمستقیم اثرش را روی مردان هم خواهد گذاشت، اظهار می‌کند: این تمرکز بر زنان باعث می‌شود تا آنان تلاش کنند ملاک‌های جذابیت تصنعی را در خود تولید کنند، لوازم آرایشی بسیار استفاده کنند، پوشش خود را تغییر دهند، رنگ موها و فرم گونه‌ها، لب‌ها و بینی خود را اصلاح کنند و برای افزایش جذابیت خود از هر سختی و هزینه‌ای فرونمانند! اما این حرکت زنان به مرور ذائقه مردان را نیز تغییر خواهد داد به تدریج ملاک‌های جذابیت در ذهن مردان نیز تغییر خواهد کرد و از این به بعد مردان هستند که خود به این رقابت زنانه برای زیباتر بودن و جذاب‌تر بودن دامن می‌زنند و این سیکل چرخشی در هر بار چرخش خودش را قوی‌تر و رابطه‌اش را محکم‌تر می‌کند.

جهان به دنبال تغییر ذائقه در ملاک‌های جذابیت است

ناجی‌نیا این تغییر ذائقه را تنها مختص جامعه ما ندانسته و می‌افزاید: در تمامی فرهنگ‌ها و جوامع دنیا این تغییر ذائقه قابل مشاهده است و کافی است فیلم‌های دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ هالیوود را مقایسه کنید تا ببینید ملاک‌های جذابیت برای مردان و زنان چقدر تغییر کرده و تیزرهای تبلیغاتی ساخته شده درکشورهای مختلف جهان، در یک محدوده زمانی مشخص خود حکایت از حجم یکسان‌سازی و تشابه در ملاک‌های ایده‌آل در هر دو جنس دارد.

روان‌شناسی مثبت‌نگر راه برون‌رفت از این چرخه معیوب

وی با تاکید بر اینکه تمام جوامع دنیا درگیر فضای آلوده به منافع اقتصادی و فرهنگی هستند، تصریح می‌کند: در دیگر کشورها جریان‌هایی در حوزه روان‌شناسی سلامت و روان‌شناسی مثبت‌نگر پا به عرصه گذاشته‌اند که تلاش می‌کنند تا ملاک‌های متفاوت جدیدی برای جذابیت و مورد توجه قرار دادن افراد خلق کنند و بتوانند ملاک‌هایی مانند ساعات مطالعه، توانایی افراد در مدیریت استرس، سطوح خودآگاهی در زنان و مردان، مهارت‌های ارتباطی و هوش هیجانی، استقلال و توانمندی‌های شغلی، در کنار خلاقیت، زندگی سالم، حفظ اخلاقات و تعهد کاری را ترویج کنند.

ناجی‌نیا با اشاره به لزوم آوردن معجون جدید شفابخش در جوامع اظهار می‌کند: این رویکرد جدید در روان‌شناسی معتقد است مردان و خصوصاً زنان جامعه با خودباوری، خودکارآمدی و خودارزشمندی، تا حدود زیادی از قید مولفه‌های ظاهری و عامیانه جذابیت رها می‌شوند در نتیجه جوامع قادر خواهند بود نگاهی متفاوت و منحصر به فرد، به مقوله جذابیت از منظری متفاوت داشته باشند، منظری که دیگران به جای رنگ پوست، پوشش، رنگ مو، فرم بینی، گونه و میزان اغواکننده بودن یک نفر برای مورد توجه بودن سطح تحصیلات، سطح مهارت‌های بین فردی، توانایی، استعدادها و قابلیت‌های بین فردی و شغلی افراد را به عنوان ملاک جذابیت و توجه دیگران قرار دهند.

گزارش از: شهین اصلانی - خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 366573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.