۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
فیلم ها قفل است!

دومین شب اکران فیلم‌های جشنواره فجر در اصفهان، همچون شب اول با بی‌نظمی همراه شد و در یک مورد، تماشاگران بیش از یک ساعت در سالن به انتظار اکران فیلمی نشستند که هیچ‌وقت پخش نشد!

به گزارش خبرنگار ایمنا، شام‌گاه جمعه برنامه اکران فیلم‌های جشنواره فجر در لحظات آخر دچار تغییر شد و کسانی که برای تماشای فیلم "۲۳ نفر" مسیر زیادی را تا سیتی‌سنتر پیموده بودند، مبجور شدند بازگردند و متاسفانه این اتفاق در دومین شب اکران فیلم های جشنواره فجر نیز  تکرار شد.

در حالیکه تماشاگران در سالن شماره دو پردیس سینمایی سیتی سنتر، منتظر شروع فیلم "شبی که ماه کامل شد" در ساعت مقرر بودند، یکی از مسئولان اجرایی جشنواره به حاضران در سالن اطلاع داد که فیلم با ۴۰ دقیقه تاخیر پخش خواهد شد. به دنبال اعلام این موضوع، تماشاگران از سالن خارج شدند  تا در راس ساعت ۱۷:۱۰ به تماشای ساخته نرگس آبیار بنشینند.

یک فیلم دیگر اکران شد!

با وجود اینکه سالن دوباره در ساعت تعیین شده تقریبا پر بود، اما فیلم همچنان به روی پرده نرفت و اعتراض تماشاگران را که همگی از هنرمندان و اصحاب رسانه بودند، به همراه داشت. زمانی هم که با یک ساعت تاخیر، تیتراژ آغازین فیلم پخش شد، بار دیگر همهمه در سالن درگرفت؛ چرا که در سالن شماره دو، به جای "شبی که ماه کامل شد" اثر نرگس آبیار، بدون اطلاع قبلی به تماشاگران فیلم "درخونگاه" اثر سیاوش اسعدی به روی پرده رفت.

اما شب دوم اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در اصفهان تنها با یک تغییر همراه نبود، بلکه بی‌نظمی دوم که در سالن جشنواره و در اکران مردمی فیلم‌ها رخ داد، بیش از مورد اول به چشم آمد. در حالی‌که عده زیادی در سالن جشنواره، منتظر شروع فیلم "آشفتگی" در ساعت ۱۶ بودند، این فیلم اکران نشد.

سپهر، یکی از کسانی که در سالن حضور داشته، در این باره توضیح می‌دهد: "دقیقا راس ساعت ۴ همه داخل سالن بودند، اما هر چقدر منتظر نشستیم، اتفاقی نیفتاد. یک نفر از مسئولان گفته بود که فیلم با تاخیر اکران می‌شه، اما نگفته بود چقدر."

مگر مردم وقت اضافه دارند؟

به گفته سپهر پس از آنکه تماشاچیان بیش از نیم ساعت در سالن به انتظار نشسته بودند و همچنان روبرویشان چیزی جز یک پرده تاریک وجود نداشت، صدای اعتراضشان بلند شد: "یکی از خانم ها بلند شد و داد زد «توی مملکت ما همه‌ش وضع همینه» و به دنبالش همه دست و سوت زدند. دیگه هر چند دقیقه یک‌بار یک نفر داد می‌زد. مثلا یک نفر دیگه خطاب به یکی از افرادی که جلیقه پوشیده و مسئول نظم سالن بود، گفت «یک کم واسه وقت مردم احترام قائل باشید». هر کسی هم هر چیزی می‌گفت بقیه برایش دست می‌زدند."

تماشاگران معتقدند که این موضوع "باید زودتر اعلام می‌شد" و یک نفر تاکید می‌کند: "مگه مردم وقت اضافه دارند؟" نکته جالب توجه این است که در نهایت هم فیلم "آشفتگی" اکران نشد و حاضران پس از 80 دقیقه انتظار از سالن جشنواره خارج شدند.

درباره سرنوشت بلیت کسانی که موفق به تماشای "آشفتگی" نشده بودند، مدیر پردیس سینمایی سیتی‌سنتر به ایمنا گفت: اگرچه باید یک روز پس از اکران نشدن فیلم، سینماتیکت پول بلیت‌ها را بازگرداند، اما برای جلوگیری از ایجاد هرگونه تنش به تماشاگران اطلاع دادیم که می‌توانند بهای پرداختی را از باجه سیتی‌سنتر دریافت کنند. کسانی هم که پول بلیت خود را بازپس نگرفتند به تماشای یک فیلم دیگر نشستند."

محمد پناهی‌نژاد همچنین درباره بی‌نظمی‌ها توضیح داد: شیوه کار به این صورت است که قفل هر فیلم با کد مخصوصی که از تهران می‌فرستند، باید باز شود و اتحادیه تهیه‌کنندگان برای اینکه سینماداران، سانس اضافه نکنند، کدها را در لحظه آخر پیش از اکران فیلم‌ها ارسال می‌کند. این بار نتوانستیم با کدی که فرستاده شد، قفل فیلم را باز کنیم.

اتحادیه تهیه‌کنندگان در تهران، مسئول بی‌نظمی‌ها است

او اضافه کرد: پس از آنکه با کد اول نتوانستیم آشفتگی را پخش کنیم، درخواست دادیم تا کد جدیدی بفرستند و در طی این یک ساعت، یک کد دیگر نیز به ما رسید، اما آن هم نتوانست قفل فیلم را باز کند.

به گفته مدیر پردیس سینمایی سیتی‌سنتر، اتفاقی که در شب اول اکران افتاده بود، با مشکلات شب دوم متفاوت بوده است. اکران نشدن فیلم "۲۳ نفر" در سانس ساعت ۲۰ جمعه‌شب به این دلیل بوده که اصلا هاردی وجود نداشته و فیلم به اصفهان نرسیده بود.

پناهی‌نژاد ابراز امیدواری  کرد که از روز یکشنبه این مشکلات به طور کامل برطرف شده و تکرار نشود، اما تاکید کرد که سینما سیتی‌سنتر برای جلوگیری از این اتفاقات کاری نمی‌تواند انجام دهد و اتحادیه تهیه‌کنندگان در تهران مسئول این امر است.

او توضیح داد: به عنوان مثال، درحالیکه قرار بود فیلم بهرام توکلی، راس ساعت ۱۴ اکران شود، نماینده اتحادیه کد فیلم را ساعت ۱۴:۲۰ برای ما فرستاد و باتوجه به اینکه پنج دقیقه هم اینجا برای نمایش فیلم زمان لازم است، «تختی» با ۲۵ دقیقه تاخیر اکران شد.

مدیر پردیس سینمایی سیتی‌سنتر گفت: بعد از این اتفاقات با یکی از نمایندگان در اتحادیه تهیه‌کنندگان تهران که صحبت می‌کردم، قول دادند از روز یکشنبه به صورت اختصاصی برای شهرهای اصفهان، شیراز و مشهد مشکلات به وجود آمده را حل کنند و از تکرار آن‌ها جلوگیری شود.

این آشفتگی‌ها در جریان اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در حال تبدیل شدن به یک روتین پذیرفته شده است، اما خیلی زود باید جلوی عادی شدن آن‌ها را گرفت.

تا به اینجا، گزارش‌هایی از جابجایی، تاخیر و حذف در اکران فیلم‌های تهران، اصفهان، مشهد و شیراز وجود داشته و مدیران اجرایی معتقد هستند که مسئولیت این اتفاقات برعهده اتحادیه تهیه‌کنندگان است؛ چرا که تنها تعداد کمی پرسنل در این اتحادیه، موظف به تامین کل سینماهای کشور هستند و همین موضوع، زمینه‌ساز بی‌نظمی می‌شود.

کد خبر 366551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.