از لغو سخنرانی لاریجانی تا توصیه به مجلس‌تراپی!

اتاق‌های مخصوص سیگار در مجلس، حواشی منجر به لغو سخنرانی علی لاریجانی، استقبال بخش خصوصی از "اینستکس" و حذف نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب از مهمترین عناوین خبری -۱۴بهمن- روزنامه‌های کشور بودند.

به گزارش ایمنا، روزنامه شرق لغو سخنرانی علی لاریجانی در کرج را مسأله‌ای مهم دیده و با یاد آوری برهم زدن سخنرانی وی در ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ نوشته است: دوباره می خواستند ماجرای ۲۲ بهمن شش سال پیش در قم را تکرار کنند که علی لاریجانی پیش دستی کرده و خودش گفت در مراسم شرکت نمی کند.

قابل ذکر است که در تاریخ جمعه- ۱۲ بهمن- برخی دلواپسان در کرج با نوشتن طوماری خواستار لغو سخنرانی علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم ۲۲ بهمن این شهر شدند. روز شنبه- ۱۳ بهمن- دفتر رییس مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای از لغو سخنرانی علی لاریجانی در مراسم ۲۲ بهمن در کرج خبر داد. متن این اطلاعیه بدین شرح است: «آنگونه که در رسانه‌ها آمده امام جمعه محترم کرج در خطبه‌های روز گذشته فرمودند: «گویا انتخاب سخنران روز ۲۲ بهمن در کرج از طرف مرکز بوده است، عده‌ای به این انتخاب اعتراض دارند. هفته آینده راجع به این موضوع بحث می‌کنیم که وظیفه ما چه خواهد بود. یک هفته‌ای به دوستان وقت می‌دهیم ببینیم تدبیری می‌اندیشند یا خیر».

لازم به ذکر است رئیس مجلس براساس اصرار جناب آقای لطفی، قائم مقام محترم آیت‌ا... جنتی در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سخنرانی روز ۲۲ بهمن را پذیرفتند و تصور این بود که با آقای امام جمعه هماهنگی شده است. وقتی مطالب ایشان را شنیدند سخنرانی خود را لغو کردند و گفتند: «مساله در حدی نیست که ایشان به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته‌ای بدهند. امروز کشور به وحدت نیاز دارد و مخصوصا راهپیمایی ۲۲ بهمن باید مظهر وفاق در کشور باشد و آقای امام جمعه خودشان سخنرانی نمایند یا هر کسی که مطلوبشان هست دعوت نمایند.»

روزنامه کیهان امروز هم در تیتر یک خود به بررسی «اینستکس» پرداخت و عنوان کرد: «اینستکس تکرار آرزوی ترامپ است؛ تکلیف مجمع روشن شد» این روزنامه در انتقاد به وزارت خارجه افزود:«قبول INSTEX یعنی قبول ابطال برجام از سوی طرف‌های بدعهد غربی بدون دریافت خسارت و حقوق خود. آیا وزارت خارجه حواسش به خدعه جدید اروپا هست؟ شاید هم کسانی بدشان نیاید تاریخ مصرف برجام را بدون عایدی آن منقضی کنند و حرف آمریکا و اروپا را تکرار نمایند که بیایید از نو هزینه بدهید و دوباره برجام جدیدی را برای همان توقع لغو تحریم‌ها امضا کنید!»


در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روزنامه آرمان به بررسی زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «حذف نام آیت‌الله هاشمی با چه انگیزه‌ای» آرمان امروز در متن با اشاره به اینکه هاشمی رفسنجانی نقش برجسته‌ای در پیروزی و تثبیت نظام اسلامی داشته و حال در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب نامی از او در رسانه ملی برده نمی‌شود. به گفت‌وگو با هاشمی عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت. او در این مصاحبه یادآور شده: آیت‌الله هاشمی دارای یک اندیشه انقلابی، اعتدالی و فراجناحی بود. اگر خاطرات آقای هاشمی را مطالعه کنید می‌بینید ایشان در طول یک هفته تقریباً با همه اقشار جامعه و جناح‌های سیاسی ملاقات می‌کردند. مرجعیت آقای هاشمی برای انقلاب بی‌نظیر بود و مشابهی نداشت. بنابراین این اندیشه است که آماج حملات قرار می‌گیرد. امروز هم به‌رغم اینکه ایشان حضور فیزیکی ندارند، اما اندیشه ایشان حضور دارد. ما در سالگرد انقلاب هستیم و شما می‌دانید آقای هاشمی چقدر در انقلاب نقش داشتند، اما آیا در این سالگرد نامی از ایشان آورده می‌شود؟ آیا رادیو و تلویزیون ما برنامه‌ای را به ایشان اختصاص داده‌اند؟

 سرویس فرهنگ هنر روزنامه جوان عکس یک امروز را از آن خود کرد و تصویری از فیلم "شبی که مثل ماه کامل شد" را به صفحه نخست این روزنامه آورد و در متن مدعی شد این فیلم نه تنها لایق چندین سیمرغ است، بلکه می‌تواند نماینده‌ای تمام‌عیار از ایران در جشنواره‌های بین‌المللی باشد که از حیثیت، کیان، آرمان‌ها و اهداف مردم ایران دفاع کند و صدای رسای مردم مظلوم، اما مقتدری باشد که حرفشان در لابه‌لای هیاهوی بوق‌های رسانه‌ای گم شده است.


 روزنامه صدای اصلاحات صفحه نخست خود را به اظهارات اخیر سید محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر که از ایجاد اتاق های مخصوص سیگار و سرو روزانه چندین هزار غذا در مجلس خبر داده بود، اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت :«مجلس‌تراپی!».

صدای اصلاحات در ادامه نوشت: شعارزدگی آفت بزرگی است که این روزها به جان مجلس افتاده ونتیجه آن چیزی نیست جز آن که عملکردهای مثبت و مفید را زیر سوال ببرد. نمایندگان یکی پس از دیگری می آیند و شعار های خود را پشت تریبون اعلام می‌کنند، از مردم می‌گویند و مشکلات جامعه را بیان می‌کنند و خود را نماینده مخلص مردم نشان می‌دهند، اما کمی بعد از کنار رفتن  از پشت تریبون با قربانی کردن اعتماد عمومی، به همان روند همیشگی و سابق خود ادامه می دهند. شعارهایی که نه از میان می رود و نه جامه عمل به آن پوشانده می شود. تنها از نماینده ای به نماینده دیگر منتقل می شود! سیاست‌های یک کشور زمانی می تواند در مواقع بحران التیام بخش مشکلات مردم باشد که تمرکز اصلی از روی شعار دادن خارج شود و آرمان ها در قالب شعار باقی نماند شعار زدگی، بیماری است که این روزها حال فضای سیاسی و همین طور مجلس را وخیم تَر می‌کند...به طوری که حسن روحانی ، رییس جمهور ی نیز به آن اشاره داشت و گفت:(کشور با شعار و گفتار درمانی درست نمی شود)گرچه ممکن است برخی از این شعار ها بر پایه هیجان های سیاسی و با معرفی هرچه بهتر نمایندگان به مردم باشد، نتیجه ها نشان داده، نتیجه معکوس داشته و مردم را هرچه بیشتر از نمایندگان خود دور می‌کند و مجلس این روزها به یک مجلس‌تراپی و درمان نیاز دارد.

روزنامه ایران نیز امروز در تیتر یک خود ثبت کانال مالی ویژه ایران و اروپا را برای فعالان بخش خصوصی خبر خوش تلقی کرده و در ادامه با طرح  این سوال که «آیا صادرکنندگان می‌توانند کل پول واریزی خود را از صندوقی که توسط اروپایی‌ها شکل گرفته است برداشت کنند؟» به گفت وگو با کارشناسان اقتصادی پرداخت.

این روزنامه در یکی از مطالب فرعی خود به گفت‌و گو با آیت‌الله یوسف صانعی؛ مرجع تقلید و یکی از شش فقیه شورای نگهبان سابق، پیرامون بررسی جایگاه مردم در اندیشه امام خمینی پرداخت و به نقل از وی در تیتر نوشت: «خطر تحجر جدی است»


 در نخستین روز از تعلیق پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) توسط آمریکا، روزنامه خراسان به بررسی پیمان "INF" پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «ضامن جنگ سرد رها شد.»

خراسان با اشاره به خروج روسیه از این پیمان افزود: پوتین در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست. بر همین اساس ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ پوتین در یک سخنرانی گفت که آزمایش نهایی موشک مافوق صوت «آوانگارد» با موفقیت انجام گرفته و از سال آینده به زرادخانه موشکی روسیه افزوده خواهد شد. موشک هایی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است.  حالا تنش مسکو - واشنگتن زخمی کهنه است که پس از یازده سال سرباز کرده است.

روزنامه ابتکار  گزارش امروز خود را به رفتارهای تندروانه و حمله به شخصیت‌ها اختصاص داد و در تیتر نوشت: «افراطی‌گری‌هایی که تمامی ندارند، مخالفت تندروها با وحدت ملی» ابتکار در ادامه به حواشی خطبه‌های  امام جمعه کرج پرداخت که منجر به  لغو سخنرانی علی لاریجانی  در روز ۲۲ بهمن در این شهر شد.

شاخص کل بورس تهران دیروز با افت سه دهم درصدی مواجه شد و در مرز ۱۶۰ هزار واحدی قرار گرفت. این در حالی است که نظرسنجی هفتگی سایت تحلیلی «دنیای بورس» نشان از انتظارات مثبت تمام کارشناسان حاضر در نظرسنجی همسو با ۵۵ درصد از سهامداران برای شاخص کل در هفته جاری داشت.

روزنامه دنیای اقتصاد در واکنش به افت غیرقابل پیش بینی شاخص کل بورس تهران در تیتر یک خود نوشت: «ناهمسویی بورس با انتظارات» دنیای اقتصاد در ادامه با اشاره به افت۳/۲ درصدی افزود: معاملات نخستین روز هفته انتظارات را برآورده نکرد. طی دو هفته گذشته که قریب به اتفاق کارشناسان و سهامداران به رشد قیمت‌ها خوش‌بین بودند، شاخص کل در مجموع افت ۳/۲ درصدی را تجربه کرد.

در شرایطی که تلطیف فضای سیاسی بهبود قابل‌ملاحظه قیمت جهانی کالاها و جذابیت قیمتی سهام در بورس تهران پس از افت‌های متوالی از سهام حمایت می‌کنند، باید منتظر ماند که آیا برای سومین هفته متوالی نیز روند شاخص بورس تهران برخلاف انتظارات فعالان این بازار خواهد بود یا خیر.

روزنامه قانون نیز به دیدارجمال میرصادقی، نویسنده ارزشمند کشور رفت و به گفت‌وگو پیرامون وضعیت نویسندگان پرداخت. میرصادقی در پاسخ به این سوال روزنامه قانون که در بین جمعیت هشتاد میلیونی چقدر داستان نویس خوب داریم؟ اظهار کرد: بخوانید و زیاد بازنویسی کنید و مایوس نشوید. من بعضی داستان‌هایم را بیست بار نوشته‌ام. اگر می‌خواهید نویسنده شوید حداقل به مدت سه ماه این تمرین را داشته باشید. ساعتی خاص را برای این کار اختصاص دهید و همیشه همان ساعت را مشغول نوشتن شوید و هر واقعه‌ای را بنویسید. داستان را شبیه محبوبی ببینید. داستان‌های کوتاه ما اگر از داستان‌های فرنگی سر نباشد، از آن‌ها کمتر هم نیست. من تقریبا بیست، سی سال پیش که سفری به آمریکا داشتم مجموعه ای از داستان‌های کوتاه از جمله داستان‎‌های خودم را دیدم که مردم آنجا اعتقاد داشتند این‌ها فوق‌العاده است و این برایم خیلی جالب بود.»

کد خبر 366536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • حمید موسوی IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 0
    بسیار خوب بود امیدوارم تداوم داشته باشه و هر روز به تعدد روزنامه ها اضافه شود