۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
چرا در زمستان چاق می‌شویم؟

یکی از مواردی که با رسیدن فصل زمستان بیشتر نمایان می‌شود چاقی و افزایش وزن افراد است که علل مختلفی دارد اما بیشتر به دلیل دریافت بیشتر و سوزاندن کمتر کالری اتفاق می‌افتد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، چاقی یکی از معضلات دنیای امروز است که گویی با رسیدن فصل زمستان شدیدتر هم‌ می‌شود. رفتارهای وسوسه‌انگیز این فصل نظیر مصرف انواع کیک‌ها، نوشیدنی‌های پر کالری، انواع تفریحات لذت بخش و همچنین کاهش فعالیت‌های بدنی همگی دست به دست هم می‌دهد و منجر به دریافت کالری زیاد و  سوزاندن کمتر انرژی می‌شود.

از دیگر مواردی که نقش مهمی در چاق شدن افراد در فصل زمستان دارد افسردگی ناشی از تغییرات فصلی است که بر اشتهای افراد و خلق وخوی آنان تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین بدن ما به لحاظ ژنتیکی طوری برنامه ریزی شده است که کالری بیشتری را در این فصل دریافت می‌کند. با ما همراه شوید تا دلایل چاقی در فصل زمستان را با یکدیگر مرور کنیم.

ریتم خواب افراد در زمستان به هم می‌خورد

در فصل زمستان خلق و خوی افراد دچار تغییر می‌شود و ممکن است زمان بیشتری را برای استراحت و دراز کشیدن اختصاص دهند. همچنین اگر افراد به این نوع اختلال  دچار نشوند ممکن است میزان خواب  آن‌ها در طول فصل زمستان بیشتر شود. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد بر هم خوردن ریتم خواب می‌تواند بر روی سطح هورمون احساس سیر شدن "لپتین" تاثیر بگذارد، به گونه‌ای که کاهش این هورمون اشتها را افزایش می‌دهد و نقش مهمی در افزایش وزن افراد دارد.

در فصل زمستان، افراد کمتر از منزل بیرون می‌روند

هنگامی که دمای هوا در فصل زمستان کاهش می‌یابد انگیزه‌های افراد برای بیرون رفتن از منزل کمتر می‌شود. برای مثال ممکن است آن‌ها به اندازه قبل در طول هفته ورزش نکنند و ترجیح بدهند مدت زمان بیشتری را داخل منزل یا محل کار خود بمانند. از این رو ناخواسته از میزان فعالیت افراد کاسته می‌شود.

همچنین زمانی که افراد در فصل زمستان داخل منزل جلوی تلویزیون یا کامپیوتر می‌نشینند بدون دغدغه غذای بیشتری می‌خورند و برای مصرف خوراکی تنقلات را انتخاب می‌کنند. بررسی‌های محققان نشان داده است افرادی که روزانه بیش از ۱۲۰ دقیقه تلویزیون تماشا می‌کنند از یک سو چربی بیشتر و از سوی دیگر میوه و سبزیجات کمتری مصرف می‌کنند که این موضوع نیز نقش مهمی در بروز چاقی آن‌ها دارد.

در این فصل، خلق و خوی افراد تغییر می‌کند

ویژگی‌هایی مانند خستگی، کج خلقی و افسردگی از اختلالات خلقی فصل زمستان هستند. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد در چنین شرایطی افراد به خوردن غذای بیشتر روی می‌آورند و به سوی مصرف غذاهای قندی و نشاسته‌ای کشیده می‌شوند که کالری بالایی دارند و باعث افزایش وزن افراد می‌شود.

کد خبر 366492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.