امینی: موانع احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی پیچیده نیست

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: موانع موجود برای احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی پیچیده نیست، اما عادت داریم همه کارها را در محیط بسته انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسفندیار امینی پیش از ظهر امروز (شنبه) در همایش تالاب بین المللی گاوخونی در دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مسئولان شرکت آب منطقه‌ای دلایل خشکیدن رودخانه زاینده رود را پیچیده می‌کنند و به مردم آدرس غلط می‌دهند، اظهار کرد: وزارت نیرو یک هزار و ۹۷۶ میلیون مترمکعب آب فروخته است و فقط  ۳۸۴ میلیون متر مکعب آن را تامین کرده است، در حقیقت حدود یک هزار و ۵۹۲ میلیون مترمکعب آب اضافه فروخته‌اند؛ چرا موضوع را پیچیده می‌کنند؟

وی افزود: اگر دولت برای ما هیچ کاری نمی‌کند حداقل آبی را که فروخته تامین کند، بر اساس ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب نه حقابه‌دار و نه دولت اجازه فروش حقابه‌ها را ندارند، در غیر این صورت دولت باید خسارت حقابه‌دار را جبران کند.

دولت آبی را که فروخته تامین کند

امینی ادامه داد: دولت برای تامین آب فروخته شده در شرایط فعلی ازسهم حقابه‌های محیط زیست و کشاورزی اختصاص می‌دهد؛ وزارت نیرو اگر می‌خواهد مشکل را حل کند آبی را که فروخته تامین کند، مشکل با گران کردن برق رفع نمی‌شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه در گذشته و قبل از متصل شدن تونل چشمه لنگان و کوهرنگ به ازای هر میلی‌متر بارش حدود یک میلیون مترمکعب آب سد زاینده‌رود وارد می‌شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به ازای هر میلی‌متر بارش کمتر از ۸۰۰ هزار مترمکعب آب وارد سد زاینده رود می شود یعنی ورودی آب به سد ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰۰ سازه و بند آبخیزداری در سرشاخه‌های زاینده‌رود و بالادست اصفهان و چهارمحال وبختیاری گفت: برخی از این سازه‌ها تا ۱۶۰ متر عرض و ۱۴ متر طول  دارد؛ از سد زاینده‌رود تا چم آسمان به طور متوسط حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب ورودی بین حوضه‌ای وجود داشته است که در حال حاضر در برخی مواقع حدود ۸۰ میلیون متر مکعب آن در دسترس نیست.

وی ادامه داد: موانع موجود برای احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی پیچیده نیست، اما عادت داریم همه کارها را در محیط بسته انجام دهیم؛ مراسم تالاب را در محیطی چراغانی شده برگزار می‌کنیم در حالی که گاوخونی در منطقه خشک ورزنه است؛ به جای اینکه به دنبال احیای رودخانه باشیم هر روز جلساتی با عناوین مختلف برگزار می‌کنیم که  نتیجه آن تشکیل کمیته‌های جدید است.

امینی تصریح کرد: جمعیت کثیری از مردم برای رهاسازی آب زاینده رود کنار رودخانه آمده بودند اما سوال اینجاست این جمعیت کثیر در زمان خشکی رودخانه کجا هستند؟ برای بازگشایی آب هلهله و پایکوبی می‌کنند و در زمان خشکی یکی از مردم نیست.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های استان برای حل مشکلات آب استفاده کنیم، ادامه داد: اگر منتظر هستیم که دولت مسئله زاینده رود را حل کند اتفاقی نمی‌افتد چرا که دولت به دنبال اجرای طرح بن و بروجن و  ۴۲ طرح جدید در چهارمحال و بختیاری است و برای طرح‌های آبخیزداری سرمایه‌گذاری می‌کند.  

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان تصریح کرد: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ حدود یک هزار و ۶۳۰ میلی متر بارندگی در کوهرنگ گزارش شده بود که با این مقدار بارندگی باید سیلاب‌های سهمگین به راه می‌افتاد اما باز هم در همان سال‌ها حدود هشت ماه و نیم رودخانه خشک بود؛ پس خشکی و بی آبی زاینده رود کاری به بارندگی ندارد.

 آب شرب در معرض خطر

وی خاطرنشان کرد: این خبر را رسماً نمی‌گویم اما سال جاری حدود ۸۰ چاه که مشکوک به فاضلاب بودند در محیط شهری حفر و به آب شرب اصفهان اضافه شد؛ واقعیت این است که آلودگی آب و آلودگی تنفسی بر اثر خشکی تالاب و اراضی خشک و رها شده  کشاورزی که آغشته انواع کودهای شیمیایی و سموم ماندگار است با وزش نسیمی به صورت گرد و غبار منتشر می‌شود که سبب شده کودکانی بیمار متولد شوند.

وی با تاکید بر اینکه امروز چه بخواهیم، چه نخواهیم غنی و فقیر، پیرو جوان تنفس مسموم می‌کنند، ادامه داد: حل کردن مسئله زاینده‌رود خیلی ساده است؛  باید برای حل مسئله زاینده رود و تالاب گاوخونی همه ظرفیت‌های مالی و اجتماعی استان به کار گرفته شود .

کد خبر 366490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.