انتقاد موسوی لارگانی از مصرف آب زاینده رود در کارواش‌های یزد

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: استفاده از آب زاینده‌رود در کارواش‌های یزد در حالی است که طبقات دوم ساختمان‌های اصفهان آب شرب ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید ناصر موسوی لارگانی  پیش از ظهر امروز شنبه ۱۳ بهمن ماه در همایش تالاب بین‌المللی گاوخونی ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: دستاوردهای مهم انقلاب که برای بسیاری از کشورها الگو بوده است نباید با بی‌تدبیری‌ها به بیراهه رود و خون ۲۳۰ هزار شهید پایمال شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری همایش تالاب بین‌المللی گاوخونی افزود: تبعات خشکی  تالاب گاوخونی و تبدیل شدن آن به کانون ریزگردهای سمی، استان‌های همجوار و حتی تهران را تهدید می‌کند و با ورود پساب خطرات زیست محیطی این تالاب بیش از گذشته برآورد  می‌شود.

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به اذعان نمایندگان ادوار گذشته در مجمع نمایندگان دوره دهم مجلس انسجام و اتحاد بیشتری بین نمایندگان وجود دارد، ادامه داد: بیش از ۲۵ جلسه در خصوص مسئله آب با مسئولان طراز اول کشور، معاون اول رییس جمهور و وزرای نیروی دولت‌های یازدهم و دوازدهم  برگزار شده است که یکی از مهم‌ترین خواسته‌های نمایندگان استان اصفهان در این جلسات احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی بوده است .

وی  گفت: پس از جلسات و پیگیری‌های بسیار وقتی نتیجه‌ای حاصل نشد استعفای دسته جمعی را در دستور کار قرار دادیم و درخواست کردیم که به صورت علنی مطرح شود، زیرا معتقد هستیم اگر قرار باشد نتوانیم از حق مردم اصفهان دفاع کنیم همان بهتر که در مجلس حضور نداشته باشیم .

موسوی لارگانی با  بیان اینکه متاسفانه در دولت و مجلس اصفهان ستیزی وجود دارد، افزود: از این رو در جلسه‌ای که در بنیاد نصف جهان برگزار شد از شش وزیر اصفهانی کابینه درخواست کردیم تا صدای مظلومیت اصفهان را به گوش هیئت دولت برسانند.

مسئولان  استان از اصفهان دفاع نمی‌کنند

وی با بیان  اینکه مسئولان استان از اصفهان دفاع نمی‌کنند، گفت: در هنگام تخصیص بودجه و همچنین بررسی دلایل عدم تخصیص اعتبار به استان اصفهان، نمایندگان از حقوق این استان دفاع نمی‌کنند پس مشکل به خود ما برمی‌گردد که از حق خودمان دفاع نمی‌کنیم .

رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پروژه‌های آبرسانی به روستای پیربکران ۶۰ درصد و ۱۹ روستای فلاورجان ۱۵ درصد محقق شده است، دو پروژه آبرسانی در حال فعالیت است اما می‌گویند در اصفهان ۱۰۰ درصد آب شرب سالم استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: در حالی که باغات سمیرم بر اثر کم آبی از بین رفته‌اند آب این شهر با لوله‌گذاری چند صد کیلومتری به رفسنجان انتقال داده می‌شود و اصفهان باید از این نعمت محروم باشد.

موسوی لارگانی ادامه داد: اگر در ادوار گذشته اتحاد داشتیم چرا باید آب مورد نیاز اصفهان هدر رود؟ برای شرب مشکل نداریم اما در شورای امنیت هم گفتم استفاده از آب زاینده‌رود در کارواش‌های یزد در حالی که طبقات دوم ساختمان‌های اصفهان آب شرب ندارند برای ما از  فشنگ آر پی جی سخت‌تر است.

حق‌آبه هفت متر مکعب بر ثانیه تالاب گاوخونی تخصیص یابد

وی با اشاره به رهاسازی زاینده‌رود خاطر نشان کرد:  تالاب گاوخونی سهم زیست محیطی دارد، بعد از شرب حقابه محیط زیست اولویت دوم است و هفت متر مکعب برثانیه حقابه زیست محیطی تالاب باید در نظر گرفته شود.

لارگانی گفت: در روزهای اخیر بازگشایی زاینده رود موجب شادابی مردم شد که قابل توصیف نیست چرا با بی‌تدبیری شادی‌ها را از مردم بگیریم؟

وی با اشاره به اجرای طرح "طوبی" در بالادست رودخانه زاینده رود ادامه داد: در این طرح درختان گردو و بادام کشت کردند که حدود ۸۰۰ متر مکعب آب برای آبیاری آنها پمپاژ می‌کنند اما به ثمر نمی‌رسد؛ باید گروهی بی‌طرف اینها را بررسی کند که چقدر هزینه و درآمد از این طرح‌ها حاصل شده است؛ باید جلوی ضرر و زیان‌ها گرفته شود زیرا آبی که باید در دشت‌های اصفهان استفاده شود در بالادست هدر می‌رود.

وی گفت : گزارش این جلسات ، فرصت‌ها و تهدیدات و نتایج آنها باید به مسئولان ارایه شود تا در خصوص رفع مشکلات تالاب و زاینده رود تصمیم گیری کنند .

کد خبر 366419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.