روشی نوین در کاهش تصادفات جاده‌ای

سرعت به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی تصادفات در جاده ها شناخته می شود اما با کنترل سرعت می‌توان به طرز چشمگیری میزان تصادفات را کاهش داد؛ از این رو محققان به طراحی سیستم دستیار هوشمند سرعت (ISA) اقدام کرده اند.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شورای امنیت حمل و نقل اروپا (ETSC) به مدت یک دهه، بر طراحی سیستم  ‏ISA فعالیت داشته است. ISA یک سیستم دستیار راننده است که طبق تحقیقات انجام گرفته در کشور نروژ در سال ۲۰۱۴ به عنوان موثر ترین تکنولوژی برای حفظ جان رانندگان شناخته می‌شود.

 این تکنولوژی از یک یا هر دو سیستم دوربین تشخیص سرعت و سیستم کاهنده سرعت متصل به جی پی اس برای کاهش سرعت ماشین در مواقع لزوم استفاده می‌کند و اطلاعات لازم را به راننده  می‌دهد. ISA به منظور کاهش سرعت به هیچ عنوان از ترمز استفاده نمی‌کند، بلکه هنگام عبور از سرعت غیر مجاز با کاهش نیروی موتور به راحتی از شتاب ماشین جلوگیری می کند، مگر آنکه سیستم به وسیله راننده خاموش شده باشد.

 در اروپا خودروهای بسیاری دارای این فناوری هستند؛ همچنین از طرف سازمان Euoro NCAP (سازمان ارزیابی خودرو در اروپا) امتیاز امنیتی بیشتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در سال ۲۰۱۸ کمیسیون اروپا در طرحی، این تکنولوژی را در فهرست موارد ایمنی خودروها قرار داد که بر اساس آن تمام ماشین های تولید شده در اروپا ملزم به استفاده از این تکنولوژی می‌شوند اما این طرح ابتدا باید توسط اعضای اتحادیه و پارلمان اروپا به تصویب برسد.

با وجود گرایش جهانی بر تولید اتومبیل های تمام اتوماتیک، شورای امنیت حمل و نقل اروپا بر این باور است که قانونگذاران نباید بر روی موضوعات بسیار پیچیده تمرکز کنند چرا که سیستم‌های نیمه‌خودکار تأیید شده، قادر به حفظ جان هزاران نفر هستند. بر اساس تصمیمات این شورا، دستیار هوشمند سرعت باید به همراه دیگر تکنولوژی های مورد تأیید مانند یادآور هوشمند کمربند ایمنی (ISBR) و ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) در موارد استاندارد خودروها به کار برده شود.

کد خبر 366406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.