بازگشایی آب زاینده‌رود حیات گاوخونی را تضمین نمی‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به بارش‌های اخیر در ورزنه گفت: برای جلوگیری از تبدیل شدن تالاب گاوخونی به کانون ریزگردها باید روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها را مدیریت کرد تا آب به تالاب برسد و رطوبت آن را حفظ کند.

احمد جلالیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه رهاسازی زاینده رود هیچ تاثیری بر تالاب گاوخونی ندارد اظهار کرد: امسال به لطف خداوند حجم بارندگی‌ها افزایش یافته و بر اساس پایش‌های اخیر تالاب نیز به علت بارش‌ها مرطوب شده است؛ اما باید مشکل، اساسی حل شود.   

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها بارندگی‌های امسال چندین برابر متوسط بارش سال گذشته گزارش شده اما همچنان حجم ورودی آب به دریچه سد زاینده رود کم است، تصریح کرد: رهاسازی بیست روزه زاینده رود تاثیری بر تالاب ندارد، فقط آبخوان‌ها را تامین و از فرونشست زمین و آسیب به پل‌های تاریخی جلوگیری می‌کند ولی این اقدامی اساسی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مشکل اصلی وجود باغات، بارگذاری‌ها و سازه‌های آبخیزداری در بالادست و از بین بردن مراتع است؛ در حقیقت حوضه آبریز زایندهرود دچار خشکسالی هیدرولوژیک شده است. 

وی افزود: بارگذاری‌های بالادست حوضه آبریز تخریب شدیدی ایجاد کرده است و بخش عمده ای از آن مناطق به صورت باغ درآمده است؛ طرح‌های آبخیزداری برای نفوذ روان آبها در زمین انجام می‌شود ولی در واقع این آب هدر می‌رود زیرا برداشت‌های بالادست از نفوذ آب به زمین و همچنین ورود آب به سد جلوگیری می‌کند. 

جلالیان گفت: رهاسازی با توجه به حجم آبی که در سد وجود دارد ریسک است زیرا اگر بارندگی مطلوبی در ماه‌های پیش رو  نداشته باشیم تابستان سال آینده با کمبود آب شرب مواجه خواهیم شد. 

وی اظهار کرد:  برای جلوگیری از تبدیل شدن تالاب گاوخونی به کانون ریزگردها باید مدیریت سیلاب ایجاد کرد و روان آب‌ها را به سمت تالاب هدایت کرد، تالاب آبی ندارد اما می‌توان روان آب‌ها را مدیریت کرد تا به تالاب برسد و تالاب را مرطوب نگه دارد .

کد خبر 366367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.