مشاهده چهار قلاده پلنگ در فیروزکوه / برای احیای گاوخونی توقعات را کم کنیم!

جزییات تخلیه اداره "پارک ملی دز" به علت آبگرفتگی، افزایش ۳۷۸ کیلومتر مربعی وسعت دریاچه ارومیه و زادآوری چشم گیر پرندگان در تالاب هورالعظیم را در بسته خبری محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا سرپرست اداره حفاظت از محیط زیست فیروزکوه از مشاهده ۴ قلاده پلنگ در منطقه «کاوه ده» این شهرستان خبر داد

فرشاد یروزنیا از مشاهده ۴ قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع «کاوه ده» فیروزکوه خبر داد و اظهار کرد: محیط‌ بانان این شهرستان در ماه‌های گذشته چندین بار موفق به مشاهده پلنگ در منطقه «کاوه ده» شده بودند.

 وی گفت: محیط بانان توانستند، بامداد پنج شنبه ۴ بهمن ماه از این پلنگ ها عکس و فیلم بگیرند

تخلیه اداره "پارک ملی دز" به علت آبگرفتگی

رییس پارک ملی دز با اشاره به بارندگی‌های اخیر، از تخلیه اداره پارک ملی دز به علت آبگرفتگی خبر داد

رضا قپانچی پور گفت: روان‌آب‌های سطحی حاصل از بارندگی ۴۸ ساعت گذشته و ریزآب‌هایی که به رودخانه دز منتهی می‌شوند موجب طغیان رودخانه دز شده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه اداره پارک ملی دز در حاشیه رودخانه قرار گرفته است، اداره دچار آبگرفتگیشد و مجبور به تخلیه آن شدیم.

رییس پارک ملی دز در خصوص تمهیدات اندیشیده شده جهت جلوگیری از وارد شدن آسیب به حیوانات پارک ملی دز، گفت: قبل از بارندگی و سیلاب، تپه‌هایی در مجاورت زیستگاه‌های حیوانات مستقر در پارک ملی دز از جمله گوزن زرد ایرانی ایجاد شد که با این اقدامات تاکنون هیچ مشکلی حیوانات را تهدید نکرده است.

قپانچی‌پور ادامه داد: تا زمانی که آب کاملاً فروکش نکند و از منطقه بازدید نکنیم نمی‌توانیم بگوییم خسارات وارد شده به پارک ملی دز چه میزان بوده است.

وی گفت: طبق اظهارات مسئولین ذی‌ربط، این آبگرفتگی موقت است و احتمالاً تا بعد از ظهر امروز آب فروکش می‌کند

زادآوری چشم گیر پرندگان در تالاب هورالعظیم

مدیر کل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در نیمه ابتدایی سال ۹۷ هورالعظیم وضعیت مناسبی نداشت اما خوشبختانه بارش‌های اخیر بی سابقه بوده حتی آب به سمت بخش عراقی هورالعظیم سرازیر شده و امسال هورالعظیم وضعیت خوبی داشته است به‌طوری که مناطقی ازهورالعظیم که در بیش از ۲۰ سال گذشته آبگیری نشده بود، دارای آب شد

مسعود باقرزاده کریمی با اشاره به احیای تالاب هورالعظیم از زادآوری پرندگان در این تالاب خبر داد و افزود: خوشبختانه تخم‌گذاری و زادآوری پرندگان امسال به دلیل وجود آب در تالاب هورالعظیم چشمگیر بوده است.

وی درخصوص خسارت احتمالی آتش‌سوزی هورالعظیم که طی چند ماه گذشته اتفاق افتاد، گفت: به‌طور قطع آتش‌سوزی اگر عمدی باشد خسارت بار است اما گاهی آتش سوزی برای تالاب‌ها مفید واقع و باعث توالی طبیعی تالاب می‌شود همچنین می‌تواند باعث کنترل جمعیت‌های طغیان کرده و به طور کلی جوان شدن تالاب‌ها شود.

در مورد حق‌آبه تأمینی دریاچه ارومیه گفت: در سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۷۸ میلیون متر مکعب از سدها به سمت دریاچه ارومیه را رها و حدود ۵۴ درصد تعهدات آبی محقق شد.

وی با بیان اینکه در شرایط حاضر ۳۵ تالاب ایران در قالب ۲۴ عنوان در ثبت کنوانسیون رامسر قرار دارد، گفت: از این تعداد ۶ تالاب در لیست مونترو قرار گرفته است به این معنا که در وضعیت خاصی به لحاظ حفاظت قرار دارد و حتماً اقدامات لازم برای احیای آن باید انجام شود.

وی تاکید کرد: در حوضه آبریز گاوخونی به دلیل توسعه کشاورزی و صنعت همچنین مهاجر پذیری چالش‌هایی به لحاظ توسعه پایدار ایجاد شده است اما باید بدانیم که آب پاشنه آشیل توسعه در کشور ما است. تا کنون نیز بیشترین شوراها و جلسات در سطح دولت و مجلس برای احیای گاوخونی برگزار شده اما به ناچار باید توقعات حوزه صنعت، کشاورزی و حتی شرب را کاهش دهیم تا تالاب احیا شود البته تاکنون اقدامات مثبتی در این حوضه آبریز انجام شده که ممنوعیت برنج کاری و ضرورت استفاده صنایع از آب بازچرخانی شده از جمله فعالیت‌هایی است که برای احیای گاوخونی انجام شده است

محیط بانی که شهید محسوب نشد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی به صدو حکم قصاص برای ضارب محیط بان خراسان شمالی با نام "سعید پرهام" اشاره کرد و گفت: حکم قصاص ضارب بعد از هشت سال در دیوان عالی تأیید شد اما بعد از گذشت این مدت "سعید پرهام" به عنوان شهید محسوب نشد. .

علی اصغر مطهری در جمع خبرنگاران افزود: بنیاد شهید اعلام کرده است که بر طبق بخش نامه سال ۹۳ این فرد به عنوان شهید محسوب می‌شود این درحالیست که محیط بان های دیگری بوده اند که حین انجام کار قبل از سال ۹۳ کشته شده و به عنوان شهید معرفی شدند.

وی گفت: این اقدام بنیاد شهید موجی از یاس و ناامیدی را در میان محیط بان ها ایجاد کرده است.

انتشار گاز مرکاپتان و ترکیدگی لوله فاضلاب عامل بوی نامطبوع تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گاز مرکاپتان و ترکیدگی لوله فاضلاب را دو احتمال برای منشأ انتشار بوی نامطبوع تهران معرفی کرد. .

کیومرث کلانتری در جلسه کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران که با هدف بررسی انتشار بوی نامطبوع چند هفته پیش در تهران برگزار شد، در خصوص نتایج آخرین بررسی‌ها، گفت: ۲۰ روز درباره این موضوع بررسی کردیم و مسائل مختلفی همچون فاضلاب را مدنظر قرار دادیم. موارد احتمالی در روی زمین را بررسی کردیم و سپس به بررسی مسائل زیر زمین پرداختیم. اما هرچه بررسی کردیم منشأ قطعی انتشار بو را شناسایی نکردیم و هیچ نهادی هم با قاطعیت قبول نکرد که این اتفاق در حوزه مربوط به آن‌ها رخ داده است.

وی افزود: از شرایط موجود قانع نشدیم و با ساکنان محلات صحبت کردیم. اما در نهایت اعلام کردیم که در روی زمین به نقطه مشخصی به عنوان منشأ انتشار این بو نرسیدیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به انتشار بویی شبیه به بوی نامطبوع تهران طی سال‌های گذشته در اصفهان، گفت: در آن زمان یک بار بوی نامطبوعی در شهر منتشر شد که متوجه شدیم منبع انتشار آن یک تریلی بوده که ته‌مانده یک بشکه گاز مرکاپتان را روی زمین خالی کرده است. با این وجود حتی وقتی خاک آن نقطه را جابه‌جا کردیم باز هم بو برطرف نشد.

وی ادامه داد: این موضوع را با شرکت گاز در میان گذاشتیم اما مسئولان شرکت گاز قبول نکردند که ممکن است در تهران هم مشابه اصفهان دلیل انتشار بوی نامطبوع، گاز مرکاپتان باشد

کلانتری تاکید کرد: تنها دو احتمال برای منشأ بوی نامطبوع اخیر تهران می‌تواند وجود داشته باشد که یکی از آن‌ها انتشار گاز مرکاپتان و دیگری ترکیدگی لوله فاضلاب است

محیط زیست اولین قربانی کمبود آب شده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بسیاری از مشکلات زیست محیطی ناشی از کم آبی امروز کشور و ناشی از تصمیم گیری نادرست سال‌های گذشته است گفت: وزارت نیرو که متولی توزیع آب در کشور است با توجه به محدودیت منابع و براساس قانون توزیع عادلانه آب به زودی تکلیف استان‌ها را مشخص می‌کند.

عیسی کلانتری با اشاره به وجود ۸۰ تالاب کوچک و بزرگ در کشور که بخش عمده‌ای از آن‌ها خشک شده‌اند، اظهار کرد: احیای دریاچه بختگان و تالاب انزلی جزو دستورات اکید رئیس جمهور بوده است

 وی با بیان اینکه برای احیای تالاب‌ها دست کم ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد ریال  اعتبار نیاز است، افزود:تالاب‌هایی که قابلیت احیا دارند، در وهله اول تأمین اعتبار می‌شوند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تخصیص بودجه آن‌ها کمک می‌کند. در سال گذشته بیش از ۲,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها تخصیص داده شد که سال آینده شاهد حدود ۲,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر خواهیم بود. .

معاون رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از وجود ریزگردها در کشور با خشک شدن تالاب‌ها در ارتباط است، تصریح کرد: اگر تالاب‌ها احیا شوند بخش عمده‌ای از ریزگردها کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بخش عمده از ریزگردها متأثر از سیاست‌های نادرست گذشته بوده است،  اظهارکرد: حقابه زیست محیطی

در گذشته حذف شده بود در نتیجه محیط زیست اولین قربانی کمبود آب شده است.

نهم بهمن ماه چشم مردم اصفهان به زاینده رود روشن شد

دریچه‌های سد زاینده‌رود ساعت یک بامداد امروز (دوشنبه) بازگشایی و آب در رودخانه زاینده‌رود جاری شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری  شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اعلام این خبر اظهار کرد: حجم خروجی آب از دریچه‌های سد زاینده‌رود به۷۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش یافته و امید است که آب حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به شهر اصفهان برسد.

حسن ساسانی با بیان اینکه آب زاینده‌رود برای استفاده کشاورزان رها شده است، تصریح کرد: میزان آب رهاشده از سد زاینده‌رود در این مدت ۲۰ روزه تابع شرایط آب و هوایی بوده و ثابت نخواهد بود.

ساسانی میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده‌رود را حدود ۱۹۱ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در سال جاری حجمی معادل ۳۰ میلیون متر مکعب از حجم سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان در مرداد ماه نیز رهاسازی شده بود.

افزایش ۳۷۸ کیلومتر مربعی وسعت دریاچه ارومیه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه مرحله دوم رهاسازی آب از سد شهید کاظمی بوکان به دریاچه ارومیه از امروز آغاز شد، خاطرنشان کرد: وسعت امروز دریاچه ارومیه ۲۱۶۲ کیلومتر مربع است و ۳۷۸ کیلومتر مربع بر وسعت دریاچه ارومیه افزوده شده است.

فرهاد سرخوش  با بیان اینکه اولین مرحله رهاسازی آب از سد شهید کاظمی بوکان به دریاچه با دبی ۷۰ مترمکعب بر ثانیه  به میزان ۶۴ میلیون مترمکعب در دی ماه سال جاری بوده است، افزود: مرحله دوم رها سازی آب از سد شهید کاظمی بوکان به حجم ۱۳۰ میلیون مترمکعب با دبی ۷۰ مترمکعب بر ثانیه از امروز ۷ بهمن به سمت دریاچه ارومیه آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۶۲ متر است افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۲ سانتی متر افزایش تراز را شاهدیم.

وی، حجم فعلی آب دریاچه را یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعب، بیان و خاطر نشان کرد: حجم آب دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است

قاچاق پرندگان آوازخوان خوزستان

رییس اداره محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ۸۰ گونه جانوری حمایت‌شده در استان خوزستان وجود دارد، گفت: از این تعداد، ۱۱ گونه در خطر انقراض هستند.

رحیم الوندی  با اشاره به گونه‌های جانوری موجود در خوزستان، اظهار کرد: از حدود ۱۰۵۴ گونه مهره‌دار ایران، بیش از ۵۵۰ گونه در استان خوزستان وجود دارد. همچنین از ۱۶۲ گونه پستاندار ایران ۶۰ گونه و از ۵۲۰ گونه پرنده کشور ۳۵۰ گونه در خوزستان زیست می‌کنند.

وی بیان کرد: برای گونه‌های در خطر انقراض و حمایت‌شده برنامه عمل حفاظت به صورت کشوری (ملی) تهیه شده و برای بعضی از گونه‌ها مانند پلنگ و سمندر در حال اجرا است.

الوندی در خصوص قاچاق گونه‌های جانوری نیز گفت: در خوزستان قاچاق اعضای حیوانات دیده نمی‌شود ولی گونه‌های زنده مانند پرندگان شکاری، هوبره، پرندگان زینتی و آوازخوان از خوزستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شوند

راه حل بحران خشکسالی بارورسازی ابرها نیست

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی جهانی، بارورسازی ابرها یک راهکار علمی برای تعدیل شرایط هوا شناخته شده، اما این فناوری نمی‌تواند در کاهش مشکلات خشکسالی نقشی ایفا کند.

علی عابدینی در نشست تخصصی  بارورسازی ابرها، چالشها و انتظارات با بیان اینکه تاکنون مطالعات زیادی روی فناوری بارورسازی ابرها انجام شده است، اظهارکرد: بی شک فرآیند بارورسازی یک فرآیند پیچده است که نیاز به ابزارهای متفاوتی دارد لذا لازم است تا قبل از انجام فرآیند بارورسازی ابرها تمامی زیرساختها از ابعاد گوناگون مورد ارزیابی قرار گیرد. اما آنچه تاکنون در خصوص این فناوری به دست آمده این است که فناوری بارورسازی ابرها می‌تواند نقش مهمی در تگرگ زدایی و مه شکنی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نباید از فناوری بارورسازی ابرها توقع زیادی در حوزه ذخیره سازی آب داشته باشیم پیشنهاد داد: لازم است تا در این شرایط مرکز تحقیقات بارورسازی ابرها به آزمایشگاه‌های پیشرفته تجهیز شود تا بتوانیم اطلاعات دقیق‌تری از میزان بارش و شرایط عملیات بهتر داشته باشیم، اما باید به این مسئله نیز توجه کرد که بارورسازی ابرها در هیچ کجای دنیا برای مقابله با خشکسالی به کار گرفته نمی‌شود

معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی تصریح کرد: به اعتقاد سازمان هواشناسی بارورسازی ابرها یک کار موجه از نظر علمی است اما بحث‌های اجتماعی این فناوری موجب شده تا تأثیرات مثبت این فناوری همچون مه زدایی و تگرگ زدایی مورد توجه قرار نگیرد.

کد خبر 366287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.