۹۵ درصد از بذور گواهی شده در شرق اصفهان توزیع شده‌است

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با رهاسازی آب در زاینده‌رود در منطقه شرق اصفهان استقبال خوبی برای کشاورزی شد، ۹۰ تا ۹۵ درصد توزیع بذر انجام شده و کشاورزان نیز تقریبا عملیات تهیه بستر را انجام داده‌اند.

محمودرضا افلاکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: احتمالا عملیات آبگیری مزارع شرق از امروز شروع می شود. البته در منطقه غرب با اقبال زیادی مواجه نشد و این موضوع شاید به این دلیل است که فکر می کردند واقعا آب تامین نمی‌شود.

وی افزود: بر اساس هدف‌گذاری کارگروه سازگاری با کم آبی استان اصفهان، با بازگشایی زاینده‌رود برای دو منطقه غرب و شرق اصفهان بین ۴۰ تا ۴۵ هزار هکتار سطح زیر کشت پیش‌بینی شده‌است، ۲۵ هزار هکتار برای منطقه شرق و ۱۵ هکتار نیز برای غرب اصفهان شامل شهرستان‌های فلاورجان، نجف آباد، خمینی شهر، لنجان مبارکه و شهرضا (دشت مهیار) دیده شده است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: با رهاسازی آب از دو روز پیش، حجم قابل توجهی آب به سمت زاینده رود و کانال های آب رسانی منشعب، هدایت شده است. مردم باید همت کنند و از موقعیت پیش آمده حداکثر استفاده را داشته باشند.

افلاکی ادامه داد: مشکلی برای تامین بذر وجود ندارد و سعی شد تا نهاده اصلی کشاورزان یعنی بذرهای گواهی شده، تهیه و تدارک دیده شده و در بین کشاورزان بنا بر نیاز هر شهرستان (قسمت به قسمت) توزیع شود، به این ترتیب نزدیک به ۳۲۰۰ تن بذر گواهی شده تدارک دیده شد البته بذرهای خود مصرفی مردم نیز در اختیارشان هست که باید پس از ضدعفونی کاشته شود.

وی گفت: بخشی از بذرهای مورد نظر از داخل استان و برخی دیگر نیز از بذور ارقام بهاره مناسب مناطق کشت استان تهیه شد، هر شهرستانی که اعلام نیاز کند با فوریت در کمتر از ۲۴ ساعت بذر مورد نیاز به شهرستان منتقل شده و در اختیار عوامل کارگزاری قرار داده می شود.

افلاکی اعلام کرد: قیمت بذر هر کیلو ۱۹۵۰ تومان است که با لحاظ یارانه تعیین شده توسط دولت به میزان هر کیلو ۴۵۰ تومان، بذرها به قیمت هر کیلو ۱۵۰۰ تومان در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: به دلیل اینکه کشت تاخیری انجام می شود، سطح زیر کشت مورد نظر فقط برای تولید محصول گندم و بخش اندکی برای تولید محصول گلرنگ است. سطح محدودی در شهرستان اصفهان در منطقه جلگه، اسلام آباد و روستاهای تابعه از جمله هرند، اژیه و بخشی هم از رودشتین معادل با ۳ هزار هکتار کشت گلرنگ پیش‌بینی شده است. برای این محصول نزدیک به ۴۲ تن بذر گواهی شده تدارک دیده شده‌است.

وی ابراز امیدواری کرد که در مدت ۲۰ روزی که آب را بر اساس تقسیم‌بندی بین شرق و غرب ( مرکز ثقل شهرستان فلاورجان) رهاسازی کرده اند و میزان آبی که شرکت آب منطقه ای اصفهان با مشارکت هیئت ۱۵ نفره از صنف کشاورزان شهرستان‌های مورد نظرتخصیص داده است، کشت تاخیری غلات بر اساس پیش‌بینی ها انجام شود. 

کد خبر 366271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.