حاشیه‌نشینی را با ساخت و ساز مسکن ارزان مهار می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: نقاط بحرانی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ شده و امیدواریم با ساخت و ساز مسکن ارزان قیمت بتوانیم حاشیه نشینی را مهار کرده و با بهسازی شهری زندگی بهتری را در شهرها داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد اسلامی امروز (پنجشنبه) در حاشیه بهره برداری سه طرح عمرانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید ارتقای ایمنی و حذف یا کاهش نقاط آسیب پذیر و حادثه خیز بود که با اهتمام ویژه پیگیری می شود تا با کمک مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ و ۹۹ نقاط اولویت دار را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: محور کاشان - بزرک یکی از این طرح های ایمن سازی است که مردم با حادثه های ناگواری در آن رو به رو بودند و این امر ناشی از رشد ترددها به دلیل فعالیت های پیرامون منطقه است و با توجه به نیاز تردد بیشتر به دلیل توسعه در آینده، این محور در اولویت قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بخش مهمی از مسائل و مشکلات این راه که دغدغه ۴۰ ساله مردم منطقه بود با اجرای طرح برطرف می شود و امیدواریم پیمانکار بتواند بر اساس زمانبندی کار را به پایان برساند.

وی ادامه داد: برای اجرای همه طرح‌های نیمه تمام نزدیک ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است و با توجه به میزان اعتبار مصوب سالیانه، اجرای آنها زمان زیادی می خواهد و منابع دولتی کفایت نمی‌کند بر این اساس سیاست‌ها بر پایه تعریف طرح ها در چارچوب الگوی اقتصادی شکل گرفت تا مردم بتوانند برای سرمایه گذاری ورود کنند.

اسلامی اضافه کرد: با این روش هم کسب و کار اقتصادی و درآمدزایی و در پرتو آن مسئولیت پذیری صورت می گیرد و هم راهسازی، ایمن سازی و بهسازی صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تهاتر از دیگر روش ها برای تکمیل طرح های نیمه تمام است که با ملک یا دیگر الگوهایی که در قانون بودجه برای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران پیش بینی شده می توانیم قسمتی از فعالیت ها را بخش خصوصی واگذار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود نزدیک به ۲۱۷ هزار کیلومتر راه در کشور اضافه کرد: ۱۷۰ هزار کیلومتر آن راه های فرعی و روستایی هستند.

وی با اشاره به طرح های بازآفرینی شهری تصریح کرد: این طرح ها مشارکتی بوده و محورهای آن به استانداران ابلاغ شد، تلاش داریم تا با اجرای آن هسته مرکزی شهرها و به ویژه بخش های قدیمی و تاریخی را احیا کنیم و باز زنده سازی شهری به معنای واقعی صورت گیرد.

اسلامی افزود: بر این اساس بخش های فرسوده با فضاهای سکونتگاهی و فعالیت‌های نو جایگزین و بخش های تاریخی هم احیا می شود چرا که هم صندوقچه خاطرات مردم است و هم با فعالیت های که در آن شکل می گیرد، می تواند زندگی بهتری را برای شهر و ساکنان محله فراهم کند.

وی با اشاره به شناسایی ۲۷۰ محله در کشور که در اولویت بازآفرینی قرار دارند، بیان کرد: اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی با تایید رهبری تامین و قسط نخست آن هفته پیش اختصاص داده شد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سهمیه سال نخست ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بود که سهم هر استانی ابلاغ شده و از جمله سهم استان اصفهان نزدیک به چهار هزار واحد مسکونی است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، مردم باید برای اجرای طرح کمک کنند زیرا در برخی بافت های فرسوده پلاک ها کوچک است که باید تجمیع شود و خود مردم همراهی و همکاری داشته باشند و البته از سرمایه گذاران و انبوه سازان برای مشارکت در طرح دعوت کردیم.

اسلامی یادآور شد: ۵۰ درصد تسهیلات بانکی یارانه دولت و اولویت نیز با خانه اولی ها و زوج های جوان است که امید می رود خیران هم به موضوع ورود کنند تا بازآفرینی شهری را به معنای واقعی انجام دهیم.

به گفته وی ساخت و سازها در برخی نقاط انجام شده و اینک باید سرانه های مورد نیاز آن محله ها از جمله بهسازی معابر، احیای خانه های تاریخی، ساخت مسجد، مدرسه و خانه بهداشت به اجرا درآید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث حاشیه نشینی تاکید کرد: نقاط بحرانی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ شده و امید می رود که با ساخت و ساز مسکن ارزان قیمت بتوانیم حاشیه نشینی را مهار کرده و با بهسازی شهری زندگی بهتری را در شهرها داشته باشیم.

به گفته وی در مجموع دو هزار و ۷۰۰ محله نیازمند اجرای طرح بازآفرینی شهری در کشور شناسایی شده است.

به گزارش ایمنا، وزیر راه و شهرسازی برای شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی چند طرح، بازدید از فرودگاه و دیدار با نماینده ولی فقیه در شهرستان به کاشان سفر کرده است.

نزدیک به دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه همسنگ در شهرستان کاشان وجود دارد که یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن راه اصلی و فرعی درجه یک، ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی و ۴۰۰ کیلومتر نیز آزادراه است. کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۵ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

منبع: ایرنا

کد خبر 366259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.