آیا "پلیس خوب" با ایران درگیر می‌شود؟

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا هر چند در عرصه رسانه ها و مناسبات سیاسی با القابی همچون دیوانه، منفعت طلب و یا تاجر بی‌خبر از عالم دیپلماسی خطاب می شود، اما به نظر می رسد سیاستهای عجیب وی از ریشه های اجتماعی، روانشناسی و سیاسی- امنیتی خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دولت آمریکا هر چند این روزها اختلافات بی سابقه با کنگره، انتقاد شدید رسانه‌های داخلی و برخی متحدان بین المللی پیشین را تجربه می‌کند،  اما راسخ و استوار به دنبال آن چیزی است که «منافع آمریکا» می خواند و می کوشد حتی به بهای تحمل یک تنهایی استراتژیک، همچون آمریکای قرن ۱۹، جریان بازی‌های سیاسی و اقتصادی بین المللی را تغییر داده و شعار «اول آمریکا» را محقق کند، سوال اینجاست که ریشه و مبنای سیاست‌های ترامپ چیست، در طول دو سال گذشته تا چه میزان در دستیابی به اهداف خود موفق بوده و سیاست او در قبال خاورمیانه و ایران چیست؟

پایگاه اجتماعی ترامپ در میان کارشناسان برجسته ضعیف است

پرویز حاجی زاده، پژوهشگر مسائل سیاسی و بین المللی در گفت‌وگو با ایمنا پیرامون سیاست‌های ترامپ اظهار کرد: دونالد ترامپ از لحاظ روان شناختی  محصول جریان ملی گرای سفیدپوست محافظه کار آمریکایی است؛ جریانی سنت گرا که هدف آنها  دفاع از سنت های جامعه  آمریکایی بر منش نظامی گری است. یعنی به نوعی آقای ترامپ به دنبال احیای امپراطوری ایالات متحده آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم و در دوران جنگ سرد است.

وی افزود: از نظر پرزیدنت ترامپ تجارت مانند یک پایه واساس تلقی می‌شود و بر همین اساس با دید تجارت به مقوله های فرهنگی، سیاسی، امنیت ملی و بین المللی نگاه می‌کند، بنابراین  می‌توان گفت علت خروج ایالات متحده آمریکا از برخی تعهدات بین المللی  مانند (برجام و توافق آب و هوایی پاریس) به همین خاطر است.

ترامپ نمی‌خواهد آمریکا دیگر پلیس بد باشد

حاجی زاده افزود: از رفتارهای  سیاسی ترامپ می‌توان دریافت که او  فاقد یک تیم  تحلیلگر و مشاوران قوی در مسائل  سیاسی و امنیتی در آمریکا است و پایگاه اجتماعی وی در میان کارشناسان برجسته سیاسی، بین المللی یا امنیت ملی آمریکا بسیار ضعیف است. وی رابطه چندان خوبی با رسانه‌ها و جامعه روشن فکری آمریکا ندارد و تنها پایگاه و طرفداران وی در جامعه آمریکا عمدتا  یقه آبی‌ها یا کارگران سفیدپوست آمریکای هستند.

وی تاکید کرد: در حوزه دکترین امنیتی- نظامی دولت آمریکا، دونالد ترامپ معتقد است که آمریکا  بیش از این نباید به عنوان پلیس بد در دنیا و خاورمیانه نقش ایفا کند و در مقابل،  اروپا همواره خود را به عنوان پلیس مدافع و خوب جهانی معرفی کند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی تصریح کرد: از این جهت در طول  این دو سال همواره تهدیدات فرامرزی خود را علیه اروپا و جریانات اروپایی پررنگ‌تر کرده که به عنوان مثال می توان به تهدید به خروج از پیمان ناتو که هزینه های نظامی و امنیتی زیادی را به آمریکا متحمل می‌کند، یا خروج از پیمان آب و هوایی پاریس که باعث ضربه زدن به ساختار بنیادین اتحادیه  اروپا می شود، اشاره کرد.

تلاش ترامپ ایجاد منافع حداکثری برای مردم آمریکا بوده است

رضا جلالی، عضو هیات علمی گروه بین الملل دانشگاه تهران در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا  پیرامون سیاست های ترامپ اظهار کرد: دونالد ترامپ در این دوسال  سعی کرد با اتخاذ سیاست تهاجمی و با استفاده از نظریه «سیطره هژمونی» و اقتدار سیاسی بین الملل که تلفیقی از سیاست، نظامی گری و اقتصاد است، حداکثر منافع را برای مردم آمریکا رقم بزند. همین هدف باعث ایجاد دشمنان زیادی حتی از بین دوستان دیروز  برای آمریکا شد.

وی افزود: ترامپ با بهره گیری از نظریه‌های رابرت کاکس به دنبال پیاده سازی طرح  دهکده جهانی است و با تلاش برای عملی کردن این تفکر  باعث برهم زدن روابط بین کشورهای متحد آمریکا شد.

این استاد دانشگاه افزود: اصلی‌ترین رقیب اقتصادی آمریکا کشور چین است؛ زیرا رشد اقتصادی در این کشور به بیش از ۱۳/۵٪  رسیده، اما در آمریکا کمتر از ۷٪ است، بنابراین رشد اقتصادی چین حدودا دو برابر آمریکا است و به زودی قدرت  یوآن چین از دلار آمریکا در بازار جهانی پیشی می‌گیرد.

خطر درگیری با ایران جدی است

وی افزود: بزرگ‌ترین معضلی که می‌تواند اقتصاد دولت ترامپ و غرب را به چالش بکشد،  ۱۳ کشور اقماری هستند که اطراف چین واقع شده اند و با محوریت این کشور(چین) در حال حاضر قدرت آسیا -پاسفیک را به رخ آمریکا می‌کشند.

این عضو هیات علمی گروه بین الملل دانشگاه تهران تأکید کرد: ترامپ با خروج نیروهای خود از سوریه و انتقال آنها به اربیل عراق به تعبیری کوشیده است نیروهای آمریکا را به مرزهای  شمال غربی جمهوری اسلامی ایران نزدیک تر کند و این امر می‌تواند تهدید بزرگی برای ایران به همراه داشته باشد.

جلالی خاطر نشان کرد:در این شرایط است که اسرائیل بر خلاف گذشته اعلام می کند که مواضع ایران را در جنوب دمشق مورد هدف قرار داده است. هر چند سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران اصرار دولت بشار اسد را دلیل استقرار نیروهای سپاه در شرق دریای مدیترانه می داند، اما به هر حال حضور ایران در سوریه برای ترامپ و نتانیاهو بسیار گران تمام می‌شود و معتقدم خروج نیروهای آمریکا و رفتارهای نتانیاهو خبر از درگیری با ایران می‌دهد.

کد خبر 366195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.