خشم خود را با خودگویی فروکش کنید

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه کنترل خشم در دوره نوجوانی مهم است گفت: باید والدین نوع برخورد با نوجوان پرخاشگر را بدانند و اگر والدین بتوانند شیوه های مدیریت رفتار ی با این گروه از نوجوانان را اعمال کنند می‌توانند در کوتاه مدت قلدری و خشم آنها را کاهش دهند.

محسن لعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بروز هیجان خشم در دروه نوجوانی اظهار کرد: خشم یک حالت هیجانی همراه با برانگیختگی است که اجتناب ناپذیر بوده و نمی‌توان وجود این هیجان را انکار کرد.

وی با تاکید بر اینکه هیجان خشم با پرخاشگری متفاوت است افزود: زمانی که شخص در یک موقعیت نامناسب قرار می‌گیرد، هیجان خشم اتفاق می‌افتد. خشم حالت هیجانی است که تبدیل به پرخاشگری نمی‌شود، اما زمانی که خشم نمود رفتاری پیدا کند و تبدیل به یک رفتار مخرب شود در این صورت این نوع رفتارها را پرخاشگری می‌دانیم.

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی معتقد است خشم در نوجوان وابسته به علل اجتماعی است و در صورت عدم کنترل پیامدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت. نحوه ابراز خشم در نوجوانان انواع مختلفی دارد و روش منفعلانه و بروز ندادن هیجان خشم یکی از روش‌های ابراز خشم است. بروز ندادن این رفتار در بلند مدت می‌تواند پیامدهای ناگواری برای او داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این پیامدهای بلند مدت بیماری‌های روان تنی و جسمانی است افزود: مطابق پژوهش‌های انجام شده اگر انسان هیجان خود به خصوص خشم را سرکوب کند و نتواند به شیوه درستی این هیجان را بروز دهد در بلند مدت باعث بروز آثار جسمانی مثل سر درد و بیماری‌های گوارشی می‌شود.

به گفته لعلی؛ روش دیگر ابراز خشم روش پرخاشگرانه است و این روش با نوع اول متضاد بوده و بیشتر جنبه مخرب و صدمه زننده دارد که در کوتاه مدت و در بلند مدت آثار سوء برای نوجوان و اطرافیان خواهد داشت. اما روش جرات‌مندی و قاطعانه بهترین روش ابراز این هیجان است که به شکل صریح، آرام و قاطعانه به دیگران بیان می‌شود.

وی با بیان اینکه باید به نوجوان نوع بروز خشم را بیاموزیمگفت: هیجان خشم عوامل متعددی دارد و این حالت در برخی افراد جنبه ارثی دارد؛ مورد دیگر علل روانشناختی است که خانواده‌ها می‌توانند به خشم، عصابنیت و پرخاشگری مداوم نوجوان توجه کنند. باید خشم به صورت مقطعی و گذرا باشد و در صورت تدوام باید علل را خانواده جستجو کنند. علاوه بر این موارد ناکامی هم یکی از مهم ترین علل موثر در بروز رفتارهای پرخاشگرانه و خشم نوجوان است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان تاکید کرد: اختلال افسردگی یکی دیگر از علل تدوام پرخاشگری و خشم در نوجوانان است. علاوه بر افسردگی اختلال رفتاری سلوک و لجبازی نیز موجب دوام خشم نوجوان می شود و از بین بردن این دو اختلال نیازمند درمان های روانپزشکی و روانشناسی است.

وی با بیان اینکه کنترل خشم در دوره نوجوانی مهم است افزود: باید والدین نوع برخورد با نوجوان پرخاشگر را بدانند و اگر والدین بتوانند شیوه های مدیریت رفتار ی  با این گروه از نوجوانان را اعمال کنند در کوتاه مدت قلدری و خشم آنها را کاهش می دهند. تدوام می تواند یک اختلال سلوک، لجبازی و یا مشکل عاطفی و هیجانی باشد که نیازمند مشورت با یک متخصص است. این مدرس دوره های تخصصی روانشناسی بر این باور است که اولین کاری که والدین می توانند برای کنترل خشم و پرخاشگری نوجوان انجام دهند این است که دلیل اصلی که در زیر خشم نهفته است را شناسایی کرده و نسبت به کاهش این اختلال اقدام کنند. گاهی اوقات دلیل بروز خشم نوجوان وابسته به یک بیماری روانی و جسمانی است و درمان را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه ارائه تکنیک‌های بروز خشم به فرزندان به شکل سالم از وظایف والدین است تاکید کرد: بایستی والدین در مورد خشم نوجوان قاطعانه رفتار کرده و با او گفت و گو کنند و هنگامی که خشم و عصبانیت نوجوان کمتر شد دلیل بروز خشم او را جویا شده و بعد از گوش دادن به حرف‌های فرزند روش‌های کنترل خشم را به نوجوانان آموخته و نسبت به راهگشایی مشکلات و کاهش این اختلال اقدام کنند.

لعلی یادآور شد: ارائه راهبردهای کنترل خشم به نوجوان کوتاه مدت و بلند مدت است راهبردهای کوتاه مدت رفتاری است مثل آب خوردن و تنفس عمیق هنگام خشم و کناره گیری از محیط و باید والدین رعایت این نوع راهبردها را به نوجوان در زمان خشم گوشزد کنند. در راهبردهای بلند مدت هم نظارت و پایش رفتار نوجوان در طول هفته و بررسی عوامل افزایش خشم او توصیه می شود.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بعد از شناسایی علت ها باید والدین در جهت رفع موانع بروز خشم نوجوان اقدام کنند و به  فرزند بیاموزند که خشم را سرکوب نکند. سرکوب کردن خشم می تواند عوارض جسمانی و روانشناختی زیادی در طولانی مدت همراه  داشته باشد. خودگویی‌های مثبت نوجوان سهم خوبی را در کاهش خشم دارد و در صورتی که با استفاده از این راهبردهای صریح در طولانی مدت درمان انجام نشد باید والدین با مراجعه به متخصص درمان های روانپزشکی و روانشناختی را برای کنترل خشم نوجوان در دستور کار قرار دهند.

کد خبر 366166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.