توجه به مناطق کم‌برخوردار در بودجه ۹۸ / حمل ونقل عمومی در اولویت

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در بودجه سال آینده شهرداری اصفهان مناطق کمتر برخوردار بودجه‌ای به عنوان یارانه برای اجرای طرح‌های مشخص از مناطق برخوردار دریافت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح‌الله معین در برنامه رادیویی «صدای شهر» ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و جاری شدن آب در بستر رودخانه زاینده‌رود، اظهارکرد: خوشبختانه امسال نعمت الهی فراوان بر ما نازل شد که امیدواریم بارش‌ها ادامه داشته باشد و شاهد جاری شدن دائمی آب در زاینده رود باشیم.

وی با اشاره به کلیات بودجه ۹۸ شهرداری اصفهان، تصریح کرد: از وظایف شوراهای اسلامی شهرها در کشور تصویب بودجه ارائه شده از شهرداری برای برنامه‌ریزی در امور اجرایی شهر در سال پیش رو است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: وزارت کشور دستورالعملی ابلاغ کرده مبنی بر اینکه تا قبل از پایان بهمن ،بودجه  برای کنترل نهایی به استانداری ارسال شود تا ابلاغ آن به شهرداری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان با افزایش خوبی تدوین شده است، گفت: در برنامه پنج ساله بالادستی به نام «اصفهان ۱۴۰۰» رئوس برنامه‌ها و اقداماتی که باید طی پنج سال انجام شود، مشخص شده است، از این رو همه ساله آخرین وضعیت تحقق بودجه سال فعلی و چهارسال قبل از آن را بررسی و میانگین پنج ساله را در نظر می‌گیریم، سپس بعضی از شاخص‌ها را برآورد کرده و در نهایت سقف بودجه را تعیین می‌کنیم.

معین با تاکید بر اینکه سقف بودجه ۹۸ شهرداری اصفهان چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که افزایش خوبی نسبت به سه هزار میلیارد تومان سال ۹۷ داشته است، اظهارکرد: ممکن است این سؤال در ذهن‌ها به وجود آید که با توجه به مشکلات اقتصادی موجود چرا این افزایش بودجه در نظر گرفته شده است؛ در پاسخ باید گفت به همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال گذشته تسهیلات خوبی از جهت فروش اوراق مشارکت و تسهیلات بانکی با ضمانت باز پرداخت ۵۰ درصد آن از طرف دولت، به خصوص در بخش حمل ونقل عمومی و امور زیربنایی پیش بینی شده بود که شهرداری اصفهان توانست به نحو مطلوب از این فرصت استفاده کند.

وی افزود: شهرداری اصفهان موفق شد نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات را دریافت کند، البته برای سال ۹۸ نیز تسهیلاتی پیش بینی شده است.

نقش پُررنگ مشارکت‌ در تدوین بودجه

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در سال ۹۷ اوراق مشارکت برای مترو، توسعه خطوط اتوبوس به ویژه BRT و زیرساخت های حمل ونقل مورد استفاده قرار گرفت که در بخش اتوبوسرانی ۳۰۰ میلیارد تومان و برای خطوط مترو ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت استفاده شد و این ارقام جدا از اعتباراتی بود که شهرداری اصفهان به این بخش‌ها اختصاص داده بود و به همین دلیل امسال رقم بودجه چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بسته شد.

وی با اشاره به نقش مشارکت‌ها در تدوین بودجه، تصریح کرد: منابعی که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع حاصل از تامین مالی و اوراق مشارکت است، اوراقی که برای طرحی مشخص و مدت معلوم خریداری می‌شود، اما درآمد حاصل از مشارکت‌های عمومی به صورت ابنیه اعم از واحدهای مسکونی و تجاری است که جزء اموال شهرداری منظور شده و برای فروش از طریق مزایده اقدام می‌شود.

معین به سرفصل های تامین بودجه اشاره و اظهارکرد: غیر از اوراق مشارکت، عوارض مازاد بر تراکم ۸۹۷ میلیارد تومان معادل ۲۲ درصد بودجه شهرداری، درآمد حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده ۶۱۵ میلیارد تومان معادل ۱۵ درصد، تبدیل دارایی ها برای فروش ۴۸۷ میلیارد تومان معادل ۱۲ درصد، وام دریافتی از بانک ها ۲۷۲ میلیارد تومان معادل هفت درصد، عوارض بر تفکیک اراضی و ساختمان ۲۱۰ میلیارد تومان معادل پنج درصد بودجه، درآمد حاصل از سرمایه گذاری و مشارکت ها ۱۳۴ میلیارد تومان معادل سه درصد، عوارض بر پروانه های ساختمانی ۷۴ میلیارد تومان معادل دو درصد، فروش اموال غیر منقول ۵۶ درصد معادل یک درصد، عوارض سوخت ۵۵ میلیارد تومان، جریمه کمیسیون ماده صد ۴۴ میلیارد تومان، عوارض حذف پارکینگ ۴۱ میلیارد تومان، عوارض نوسازی ۴۱ میلیارد تومان که سهم این موارد آخر در بودجه معادل یک درصد است و سایر موارد درآمدی که ۱۴۵ میلیارد تومان معادل پنج درصد بودجه سال آینده شهرداری اصفهان خواهد بود. 

شهری پاک اولویت شورای شهر و شهرداری

معین در پاسخ به این سؤال که در بودجه سال آینده برای کاهش آلاینده‌های شهر چه میزان بودجه در نظر گرفته شده است، گفت: ایجاد یک شهر پاک که کمترین آلاینده‌ها را داشته باشد و روزهای هوای پاک آن زیاد باشد، اولویت اول شهرداری و شورای شهر اصفهان برای برنامه سه‌ساله از برنامه پنج ساله باقی مانده است و به همین دلیل بسیاری از اقدامات برای دستیابی به هوای پاک و شهر فاقد آلودگی انجام می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ۱۴۶۱ میلیارد تومان از اعتبارات سال ۹۸ صرف حمل ونقل عمومی می شود که بیشتر شامل مترو، نوسازی و بهسازی شبکه اتوبوسرانی و ناوگان آن است؛ همچنین شبکه معابر و آسفالت آن که توسعه حمل ونقل عمومی شهر به این موضوع ارتباط دارد، ۴۰۷ میلیارد تومان از بودجه را به خود اختصاص داده که دومین اولویت هزینه‌های بودجه است.

وی با بیان اینکه ۲۴۷ میلیارد تومان از بودجه سال آینده شهرداری اصفهان در بخش فضای سبز برای حفظ فضای سبز موجود هزینه خواهد شد، خاطرنشان کرد: برای تکمیل تصفیه‌خانه‌های آب و تکمیل شبکه آبیاری و پساب ۱۱۲ میلیارد تومان معادل سه درصد بودجه ۹۸ اختصاص داده شده تا بهبود شرایط زیست محیطی اصفهان رقم بخورد.

۳۱ میلیارد تومان برای توسعه شبکه هوشمند

معین گفت: در گذشته ردیف مدیریت هوشمند ترافیک تاثیر مناسبی داشته و در افزایش دوربین های ثبت تخلفات  تاثیرگذار بوده است، از این رو در بودجه سال آینده ۳۱ میلیارد تومان برای توسعه شبکه هوشمند حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به شرایط بخش تاکسیرانی شهر اصفهان، اظهارکرد: تاکسیرانی بیشتر در اختیار بخش خصوصی است و برنامه‌ای که امسال سازمان تاکسیرانی در پیش گرفته، این است که سامانه اینترنتی برای تاکسی‌های زرد رنگ شهر پیش‌بینی شود تا ارائه خدمات بیشتر و توسعه شبکه محقق شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص نحوه توزیع بودجه بین مناطق و نواحی شهرداری اصفهان، تصریح کرد: مناطق مختلف شهرداری دارای جمعیت، نیازها و میزان برخورداری متفاوت  است، از این رو بودجه متفاوت توزیع می شود و مناطق کمتر برخوردار بودجه‌ای به عنوان یارانه از مناطق برخوردار برای اجرای طرح های مشخص دریافت خواهند کرد.

کد خبر 366109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.