بهمن ماه، آغاز پذیرش دانشجو در قالب تکمیل ظرفیت

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه رسالت این دانشگاه ارائه توانمندی‌ها برای اشاعه فرهنگ مهارت و حل مشکلات اشتغال جامعه است، گفت: به اعتقاد ما برای حل مشکل اشتغال، نظام آموزشی کشور باید به سمت و سوی مهارت آموزی برود.

مهدی قیصری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نتیجه تلاش‌های سازمان‌ها و دستگاههای مختلف پس از انقلاب رسیدن به بلوغ فکری جوانان و جامعه بوده است، اظهارکرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از دانشگاه‌های مولود انقلاب است که پس از ۲۶ سال فعالیت، اقدامات قابل توجهی برای رفع مشکلات اشتغال داشته است.

وی گفت: راه حل همه مسائل و مشکلات کشور پرداختن به آموزش‌های مهارت محور است و اگر جامعه به این سمت و سو گرایش پیدا کند و افراد آموزش دیده در راستای کمک به جامعه و مشکلات آن، مهارت‌های خود را به کار بگیرند مشکل اشتغال نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه رسالت ما ارائه توانمندی‌های دانشگاه علمی کاربردی برای اشاعه فرهنگ مهارت و حل مشکلات اشتغال جامعه است، گفت: به اعتقاد ما برای حل مشکل اشتغال، نظام آموزشی کشور باید به سمت و سوی مهارت آموزی برود.

هر ایرانی یک مهارت، هر مهارت یک شغل

قیصری اظهار کرد: مأموریت و هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی در میان دانشگاههای کشور منحصر به فرد است، این دانشگاه یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های آموزش عالی و متولی آموزش‌های مهارتی با همکاری بخش خصوصی است، شعار ما " هر ایرانی یک مهارت و هر مهارت یک شغل " و سیاست دانشگاه "کیفیت گرایی و مأموریت گرایی" است.

وی همکاری دانشگاه علمی کاربردی با بخش خصوصی، صنعت و خدمات را وجه تمایز این دانشگاه با سایر دانشگاههای کشور دانست و گفت: در راستای کیفیت گرایی، پایش مدرسان را در دستور کار قرار دادیم، مدرسانی با سطح علمی بالا که در بخش صنعت و خدمات نیز مشغول کار باشند را برای همکاری انتخاب می‌کنیم تا تجارب خود را در اختیاردانشجویان قرار دهند زیرا هدف این دانشگاه این است که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی سریع جذب بازار کار شده و اشتغال پذیری بالایی داشته باشند و حتی کارافرین باشند.

قیصری با بیان این مطلب ادامه داد: برای جذب مدرسان توانمند مهر ماه سال جاری فراخوان شماره ۹ منتشر شد. به دنبال آن حدود ۸۷۱ متقاضی در سامانه برای همکاری ثبت نام کردند که پس از بررسی مدارک و سوابق تحصیلی آنها حدود ۲۴۲ نفر برای همکاری تأیید اولیه شدند. پرونده حدود ۵۳ مدرس غیر فعال دانشگاه نیز مجدد بررسی شد، برای مصاحبه مدرسان علاقمند به همکاری که تأیید اولیه شدند ۹۶ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان برای شناسایی بهتر افراد توانمند با ما همکاری خواهند کرد حتی مدرسان فعلی نیز از نظر به روز رسانی سطح علمی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رویکرد آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی تأمین نیروی کار متخصص و توانمند است

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان در ادامه به سطح آموزش و پژوهش این دانشگاه اشاره کرد و گفت: حدود ۲۷ هزار و ۵۸۰ دانشجو فعال داریم و حدود ۱۷ هزار ۴۲۴ نفر دانشجوی انتخاب واحد کرده‌اند. تفاوت بین تعداد دانشجوی فعال و انتخاب واحد کرده به دلیل شاغل بودن دانشجویان می‌باشد که به دلایل مشکلات شغلی در دوره‌ای مجبور به مهاجرت از شهر و استان می‌شوند، تا امروز حدود ۹۶ هزار نفر دانش آموخته در مقاطع کاردانی و کارشناسی از این دانشگاه در استان اصفهان داشته‌ایم.

قیصری با تاکید بر اینکه رویکرد آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی تأمین نیروی کار متخصص و توانمند برای شغل‌های مختلف است، گفت: مباحث پژوهشی این دانشگاه به نحوی است که باید صنعت و خدمات احساس نیاز کند یعنی زمانی که نیاز یا طرح مسئله‌ای از بخشی ارائه می‌شود پس از تعریف کلان پروژه و ریز پروژه‌ها برای حل مشکل دانشجوی تحصیلات تکمیلی پذیرش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله بیش از ۱۰۰ هزار نفر ساعت در کلاس‌های کارآفرینی در مراکز آموزشی علمی کاربردی استان اصفهان برگزار می‌شود، ما در مراکز آموزشی دفتر کار آفرینی داریم که علاقه مندان از طریق هسته‌های علمی و تیم‌های پژوهشی در این مراکز فعالیت می‌کنند.

قیصری با بیان این مطلب اضافه کرد: در چهارمین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی استان که در سیتی سنتر برگزار شد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی غرفه سازی و اجرا آن را بر عهده داشتند و ۲۰ مرکز آموزشی ضمن حضور در نمایشگاه دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: برای معرفی رشته شغل‌های دانشگاه، کلینیک مشاوره اشتغال و نمایشگاه مشاغل خانگی و بومی برگزار شد و میزگردهای تخصصی و کارگروه‌های آموزشی که موضوعات اشتغال و کارآفرینی و معرفی مشاغل آینده بود بازخورد خوبی داشت و جامعه شناخت بهتری از این دانشگاه و اهداف آن پیدا کرد.

پذیرش دانشجو در بهمن ماه امسال

قیصری گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی برای بهمن ماه در قالب تکمیل ظرفیت کد رشته محل‌های پذیرش مهرماه دانشجو می‌پذیرد و هیچ محدودیتی برای ثبت نام ندارد زیرا حدود ۳۰۰ کد رشته محل و تنوع رشته تحصیلی در این دانشگاه وجود دارد.

وی با اشاره به خالی بودن ظرفیت کد رشته محل‌های موجود در استان تاکید کرد: این دانشگاه برای تکمیل ظرفیت محدودیت ندارد و برای ثبت نام جای نگرانی نیست. برای ۵ رشته جدید و ۱۰ کد رشته محل جدید که پیش بینی شده بود از مهرماه سال آینده امکان ثبت نام در آن رشته وجود خواهد داشت.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی از زمان دقیق ثبت نام در این دانشگاه خبر داد و گفت: علاقه مندان برای ثبت نام در مقطع کاردانی از ۱ تا ۱۳ بهمن ماه و برای مقطع کارشناسی ناپیوسته از ۱۶ بهمن تا ۲۳، با مراجعه به سایت سنجش آموزش کشور نسبت به دریافت لیست رشته‌ها اقدام و برای ثبت نام در تاریخ‌های فوق به مراکز آموزش علمی کاربردی مراجعه کنند.

قیصری افزود: این دانشگاه در آموزش تک درس‌ها بسیار فعال بوده است در حال حاضر ۳۹ تک درس و تک پودمان را برای تدریس در مراکز آموزشی تدوین و به تهران ارائه کردیم و خوشبختانه تا امروز دو تک پودمان مصوب شده که الگو سازی صنعتی پوشاک بانوان و آقایان به زودی ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: از بخش خصوصی برای آموزش مشاغل استقبلال می کینم یکی از اهداف اصلی دانشگاه این است که آموزشهای ارائه شده متناسب با نیاز جامعه باشد و دانش آموختگان به راحتی جذب بازار کار شوند که لازمه آن بروزرسانی برنامه‌های درسی متناسب با پیشرفت علم و صنعت است.

قیصری ادامه داد: این دانشگاه در سراسر کشور تصمیم به بازنگری ۸۴۰ برنامه درسی مقطع دار دارد که این بازنگری را به استانها واگذار کرده است که بر همین اساس اصفهان در مرحله اول ۷ برنامه درسی " ۲ رشته صنعتی و ۵ رشته فرهنگی و هنری " را مورد بازنگری قرار داده است چرا که بازنگری‌ها سبب می‌شود آموزش‌ها متناسب با نیاز جامعه باشد.

لزوم حمایت دولت از دانشگاه جامع علمی کاربردی

وی همچنین به فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی دانشجویان این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در کنار فعالیتها و اهداف اصلی دانشگاه از مقوله فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی غافل نبوده‌ایم زیرا به اعتقاد ما آموزش زمانی اثرگذار است که در جامعه به مباحث فرهنگی و دانشجویی هم پرداخته شود. بنابراین جشنواره‌های متعدد خوبی برگزار کرده‌ایم و استان اصفهان میزبان برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی کشور بود.

قیصری با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره‌ای را با رویکرد ارائه دستاوردهای دانشگاه علمی کاربردی به عنوان دانشگاه زاده انقلاب برگزار خواهیم کرد، دانشگاه علمی کاربردی مولود انقلاب است و معتقدیم تأسیس این دانشگاه اقدام خوبی بوده است و امیدواریم پس از ۲۶ سال از تأسیس این دانشگاه مانند سایر دانشگاههای کشور مورد حمایت قرار گیرد.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی اظهار کرد: یکی از مشکلات این دانشگاه دریافت شهریه است. زیرا افرادی وجود دارند که به فراگیری و ادامه تحصیل در زمینه‌های مهارتی-کاربردی علاقه مند هستند اما به دلیل مشکلات مالی از ادامه تحصیل باز می‌مانند. ما از دولت و مجلس محترم انتظار رسیدگی برای رفع این مشکل را داریم تا همه علاقمندان به مهارت آموزی بتوانند در دانشگاه تحصیل کنند. با حمایت دانشجویان دانشگاه و مراکز آموزشی خصوصی دانشگاه حرفهای قوی‌تر و خروجی بهتری برای جامعه به ارمغان می‌آورد و ما اقدامات موثری در راستای اشتغال آفرینی داشته‌ایم.

قیصری افزود: دو دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه جامع علمی کاربردی از نظر متمایز بودن اهداف و رسالت مولود انقلاب اسلامی هستند؛ رویکرد دانشگاه علمی کاربردی در حوزه کاردانی و کارشناسی مشاغل است که اقدامات خوبی انجام شده است. اما تربیت مدرس حمایت دولتی دارد اگر دانشگاه علمی کاربردی هم حمایت‌های دولتی را داشت قطعاً دستاوردهای خیلی بهتری برای نظام و جامعه می‌داشت.

وی گفت: این دانشگاه تا کنون حمایتی نداشته است اما با همه اوصاف دستاوردهای خوبی در راستای تربیت نیرو کار متخصص و توانمند داشته است و شرایط را برای جذب افراد توانمند در جامعه به وجود آورده است که قطعاً اگر حمایتهای وزارت علوم از این دانشگاه مانند سایر دانشگاهها باشد این دانشگاه نقش موثری در کاهش بیکاری و ارتقای کیفیت تولیدات ملی خواهد داشت.

کد خبر 366039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.