فرصت ها و چالش های گردشگری در اصفهان

اصفهان که به نیمۀ جهان معروف است با داشتن میراث ملموس و ناملموس متنوع به عنوان یکی از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی شناخته می شود. این شهر در میانۀ فلات مرکزی ایران همواره یکی از مقاصد گردشگران بوده و آوازه‌اش از آن‌سوی مرزهای این سرزمین کهن نیز شنیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دنیای امروز توسعه گردشگری یکی از مهم ترین عواملی است که دولت ها برای روند پیشرفت اقتصادی جامعه خود باید به آن توجه بسیاری داشته باشند به طوری که گردشگری به عنوان یک صنعت بشمار می رود که می‌تواند تاثیرات اقتصادی بسیاری داشته باشد. ایران نیز از تمدنی دیرینه بهره مند است و با داشتن جاذبه های مختلف گردشگری همواره یکی از مقاصد مطرح گردشگران است که با حمایت و سرمایه گذاری برای توسعۀ آن می توان از اقتصاد متکی به نفت رها شد، مشروط بر آنکه بیشتر به آن توجه شده و زیرساخت های لازم تامین و زمینه استفاده از همه ظرفیت‌های آن فراهم شود. این درحالی است که علی‌رغم داشتن پتانسیل های بالا برای توسعۀ گردشگری در ایران و شهرهایی مانند اصفهان، همچنان از فرصت های موجود استفاده نمی شود.

در این گزارش فرصت ها و چالش های گردشگری در اصفهان از دیدگاه کاووس مقصودی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان و ندا ترابی فارسانی، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان بررسی شده است.

ضرورت عزم تمام سازمان‌ها برای رونق گردشگری

کاووس مقصودی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اصفهان می گوید: «اینکه آیا ما در ارتباط با مسائل حوزه گردشگری خوب اقدام کردیم و توانسته ایم پتانسیل های موجود در این زمینه را چه در سطح ملی و چه در سطح جهانی عرضه کنیم یکی از مسائل قابل تامل است. مورد دیگر این است که در این خصوص به مسائل بازدارنده برمی خوریم یعنی آیا در رابطه با رونق گردشگری، روابط و یا قوانین و یا مسائل مختلف بازدارنده داریم یا نداریم.»

وی ادامه می دهد: «من معتقدم که اگر همدلی و عزم ملی نه به صورت زبانی بلکه به عنوان واقعی و در جهت رونق گردشگری پیش بیاید به طوری که تمام ارگان های ذی‌ربط چه سیستم اداری، چه خصوصی عزم‌شان جزم شود در خصوص اینکه یک محور به نام گردشگری داریم که باید به صورت یک پروژه توسعه پیدا کند، در آن صورت می توانیم همه با هم تلاش کنیم و اگر قوانینی نیاز به اصلاح داشت سریع تصحیح می‌شد و در پیچ و خم اداری نمی افتاد و اگر مقرراتی لازم بود تعدیل شود آن تعدیل انجام می‌شد، به این ترتیب همه در این قضیه مثل یک تیم فوتبال تماماً در یک جهت حرکت می کردند و یا اگر قرار بود تبلیغات بین المللی صورت بگیرد، اگر قرار است تسهیلاتی درجهت ورود گردشگر خارجی و یا گردشگر داخلی ایرانی بوجود بیاید همه را دست در دست یکدیگر بوجود می آوردیم؛ اما گاهی شاید مشارکت‌مان در رابطه با گردشگری اندک است، درحالی که سخنرانی درباره گردشگری زیاد می شود اما اینکه این قضایا را تا حدی کمرنگ تر کنیم کمتر اتفاق می افتد.»

مقصودی تصریح می کند: «الان وضعیت اصفهان درخصوص گردشگری خیلی مناسب نیست و این مقدار گردشگری که این شهر دارد جذب می کند نسبت به پتانسیلی که دارد در شأن اصفهان نیست و باید خیلی بیشتر از این مقدار باشد. این موضوع به سرمایه گذاری در این زمینه نیاز دارد به ویژه در زمینه تبلیغات خارج از کشور که آن تبلیغات باید جهت دار باشد یعنی کشورهای هدفی تعریف کنیم، برای آن باید هزینه کنیم چرا که ما بدون اینکه هزینه کنیم نمی توانیم آن ایران هراسی را که در خارج وجود دارد، خنثی کنیم و گردشگر انبوه را به اصفهان بیاوریم.»

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان با اشاره به اهمیت بازاریابی و تبلیغات می گوید: «شما هیچ صنفی را بدون هزینه کردن نمی توانید به بهره برداری برسانید. در زمینه گردشگری لازم است که دولت تبلیغات اثربخش و کلان را به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام دهد. ما باید با شگردهای مختلف بازاریابی کنیم و این بازاریابی عمده برعهده دولت است.»

ظرفیت اصفهان در زمینه های مختلف گردشگری

ندا ترابی فارسانی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان می گوید: در قرن ۲۱ صنعت گردشگری از گردشگری فرهنگی فراتر رفته است و این موضوع تا حدی مدیون کتابی است که نویلی در سال ۲۰۰۵ درباره نیچه توریسم یا بازارهای ویژه در گردشگری منتشر کرد.

وی با بیان اینکه بازارهای خاص گردشگری بازارهایی هستند که تمرکزشان روی محصول خاصی است، ادامه می دهد: اگرچه اصفهان برای ما تمام دنیا است ولی آیا واقعا اصفهان نصف جهان است!؟ شعار معروف "اصفهان نصف جهان" از نظر گردشگر خارجی معنایی ندارد، بنابراین باید بر روی انتخاب شعار گردشگری و برند گردشگری‌ کار کنیم و باشناخت نمادهای اصفهان، از آن ها به عنوان شعار و برند استفاده کنیم.

ترابی با بیان اینکه موزه های اصفهان موزه های زنده ای نیست، تصریح می کند: باید پویایی و ارتباط موزه ها با دانشگاه و مدارس بیشتر شود. ضمن اینکه ارائه بسته‌های خدمات جدید مانند بلیت های اشتراکی میان موزه و اماکن تاریخی اهمیت بسیاری دارد.

وی که دانش آموخته دکترای "توریسم پایدار در ژئوپارک‌ها از طریق شبکه و ژئوتوریسم" از کشور پرتغال است، می افزاید: گردشگری نوستالژیک یکی ازانواع گردشگری است که می تواند در اصفهان استفاده شود. خاطرات ما از قصه های مجید می تواند در مدرسه حلبیان بازنمایی شود. ضمن اینکه یک پروتکل همکاری بین ایران و لهستان به راحتی می تواند این گردشگران را به این سمت بکشاند چرا که در جنگ جهانی دوم آوارگان لهستانی به ایران وارد شدند و چهار سال در صومعه کوچه سنگتراشها اقامت داشتند و در مدرسه فرانسوی ها تحصیل کردند، اما متأسفانه درهای این صومعه و کلیساها و کنیسه های اصفهان به روی عموم بسته است!

ترابی تاکید می کند: اغلب خیابان های اصفهان به نام شاعران است مانند خیابان نشاط، خیابان کمال، خیابان مشتاق و خیابان هاتف که می توان از این موضوع استفاده کرد و با سیر تاریخی ادبیات ایران از اصفهان گذشته نوعی از گردشگری بر پایه ادبیات را رونق داد؛ ضمن اینکه اصفهان میراث ناملموس بسیاری دارد ازجمله اینکه لهجه و ضرب المثل های خاصی در اصفهان وجود دارند که نمونه جذاب آنها را می توان در سریال قصه های مجید دید. سیستم آبیاری در استان اصفهان منحصر به فرد است که جزوی از میراث ناملموس بشمار می رود و از جمله این سیستم ها قنات دو طبقه اردستان و مادی های اصفهان است که به ثبت جهانی رسیده اند، علاوه بر آن رویش‌گاه های طبیعی در نقاط مختلف و طب سنتی و عطاری های زیادی در استان اصفهان وجود دارد که به آنها توجه نشده است. همچنین بسیاری از آیین های زورخانه‌ای را می توان به صورت مستقیم برای گردشگران نمایش داد اما متأسفانه در اصفهان، تنها زورخانه علی قلی آقا برای جذب گردشگر فعالیت می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان می گوید: شهر اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی ثبت شده است، درست است که بزرگ ترین ابزار مارکتینگ، ثبت شدن است اما از این ثبت شدن چه استفاده هایی کرده ایم؟ چقدر در نمایشگاه ها شرکت کرده و یا جشنواره های مشترک برگزار شده است؟ چقدر نشان دادیم که اصفهان شهر خلاق صنایع دستی است؟ نباید انتظار داشته باشیم که گردشگران داخلی و خارجی تنها صنایع دستی را خریداری کنند بلکه باید از کارگاه های تولید صنایع دستی نیز بازدید کنند. موزه نساجی اصفهان یکی از مکان های مهمی است که از دید بسیاری از راهنمایان گردشگری پنهان مانده است، درحالی که اصفهان در گذشته مهد نساجی محسوب می‌شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: زمینه دیگری که در اصفهان مستعد سرمایه گذاری است انرژی های تجدیدپذیر در بحث گردشگری به ویژه در رستوران داری است. در برخی کشورها ازجمله پرتغال از اجاق های خورشیدی برای پختن غذا استفاده می شود، این اجاق های خورشیدی در دانشگاه مجلسی اصفهان نیز وجود دارد، پس چرا از آن ها استفاده نکنیم. در اصفهان روزهای آفتابی زیادی داریم، بهتر نیست از روزهای آفتابی، شن ها و نمک ها و همه پتانسیل هایی این شهر استفاده کنیم!

این فعال حوزه گردشگری ادامه می دهد: گردشگری موسیقی می تواند نقش بسیار موثری در جذب گردشگر در اصفهان داشته باشد، اغلب توریست ها پل خواجو را به نام پل موسیقی اصفهان می شناسند، یعنی پلی که زیر آن بروی و آواز گوش بدهی، یا اتاق موسیقی که در هتل عباسی و عالی قاپو وجود دارد از دیگر مصادیق گردشگری موسیقی است، همچنین بسیاری از بزرگان موسیقی در تخت فولاد آرمیده اند، اما منظور از گردشگری موسیقی تنها برگزاری کنسرت نیست بلکه باید هویت و مکتب را نگاه کرد که خوشبختانه موزه موسیقی اصفهان در این زمینه بسیار فعال است.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تصریح کرد: گردشگری معماری در اصفهان از دیگر عرصه های مستعد برای جذب گردشگر است. دوره های مختلف معماری در اصفهان وجود دارد معماری اسلامی برجسته تر است و می‌توانیم تورهای معماری اسلامی را برگزار کنیم.

ترابی می گوید: اگر در شهر اصفهان آمار بیماری "ام اس" افزایش یافته و بیماری های مرتبط با روح و روان این شهر را جزو شهرهای افسرده قرار داده است، چرا در زمینه اوقات فراغت کار نکنیم!

استادیار دانشگاه هنر اصفهان تاکید می کند: باید برای اصفهان یک تقویم گردشگری طراحی کنیم و در زمانی که موقع حضور گردشگران در اصفهان است به برگزاری سلسله همایش ها ، نمایشگاه ها و بزرگداشت ها بپردازیم.

وی ادامه داد: گز اصفهان می تواند جاذبه خوبی برای گردشگران باشد، ضمن اینکه اصفهان دارای تنوع غذایی بالایی است اما گردشگران تنها به بریانی و خورشت ماست بسنده می کنند و دیگر غذاهای  شهر را نمی شناسند و به این ترتیب سایر غذاها فراموش می شوند، ازسوی دیگر متاسفانه حتی متصدیان اغلب رستوران ها نمی توانند از مشتری سفارش بگیرند، بنابراین باید برای متصدیان رستوران ها به ویژه آن هایی که در بافت تاریخی قرار دارند دوره آموزشی درباره زبان و نحوه برخورد با گردشگر برگزار کرد.

ترابی تصریح می کند: چقدر از هنرمندان و دانشجویان استفاده می کنیم؟ می توانیم یکی از کوچه های میدان نقش جهان را به هنرمندانی که نقاشی سه بعدی می کشند اختصاص بدهیم تا در آنجا نمایشگاه خیابانی برگزار کنند. در کشورهای پیشرفته هنری به نام نقاشی سه بعدی با گچ وجود دارد که نمایشگاه های دو و سه ماهه برگزار می شود و هنرمندان را دعوت می کنند و تعداد بسیاری بازدیدکننده به دیدن این نمایشگاه ها می رود.

به گزارش ایمنا، گردشگری یکی از عناصر مهم در مباحث اقتصادی و فرهنگی هر کشوری بشمار می رود، ایران و به ویژه اصفهان نیز با غنای جاذبه های خود از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به داشته های تاریخی فرهنگی و مجموعه میراث ملموس و ناملموس اصفهان، توسعه صنعت گردشگری موضوعی است که باید در زمره مسائل مهم و اساسی آن قرار گرفته و با بسترسازی مناسب و ایجاد زیرساخت های لازم از ظرفیت ها و فرصت های موجود استفاده کرد که البته تحقق آن نیازمند حمایت سازمان های مرتبط و استفاده از بخش خصوصی است تا بتوان با توسعه گردشگری در اصفهان، آن را به عنوان یکی از مقاصد همیشگی گردشگران مطرح کرد.

گزارش از: شیرین مستغاثی، سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 366024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.