۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸
یک تصمیم خاکستری!

برای اولین بار سینمایی دور از چهارباغ میزبان جشنواره فیلم فجر در اصفهان خواهد بود. انتخابی که انتقادات زیادی را به همراه داشته اما دلایل متعددی نیز برای دفاع از آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از همان زمان که پردیس سینمایی سیتی سنتر به عنوان میزبان جشنواره فیلم فجر در اصفهان انتخاب شد، انتظار می‌رفت که این تصمیم با انتقاداتی همراه شود.

محمدعلی جعفری، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، اتخاذ این تصمیم را "در راستای واسپاری امور به بخش خصوصی" دانسته و تصریح کرده بود: این تصمیم در حضور اعضا و مدیران پردیس‌های سینمایی سیتی‌سنتر و ساحل گرفته شده است.

چه کسانی و از چه مواردی انتقاد می‌کنند؟

پس از ابلاغ این تصمیم انتقادات نسبت به موارد مختلفی بیان شد؛ از جمله دسترسی دشوار به پردیس سینمایی سیتی سنتر، اختلاف این تصمیم با نظرسنجی‌های مردمی، انتخاب نشدن پردیس‌هایی سینمایی موجود در محور فرهنگی شهر از جمله ساحل و چهارباغ و حتی بیان این موضوع که پردیس سینمایی سیتی‌سنتر در خارج از شهر واقع شده است.

یک شهروند در فضای مجازی نوشته بود: "اگر واقعا نیت مسئولان کمک به فرهنگ و خدمت به مردم شهر اصفهان است باید همه نکات رعایت شود. از نواحی دورتر نظیر خیابان کاوه و خانه اصفهان چطور بدون مترو و اتوبوس باید تا آن سر شهر رفت؟"

یکی از مخاطبین نیز در ذیل خبر اعلام شده منبی بر میزبانی جشنواره فیلم فجر در سیتی‌سنتر نظر خود را اینگونه اعلام کرده بود: "ما هم که هر سال فیلمهای جشنواره را می‌بینیم تعجب کردیم. چرا سیتی سنتر که خارج از شهر است و دسترسی سختی دارد؟ چطور باید رفت و آمد کرد، آن هم با اکران‌هایی که تا آخر شب و بعد از نیمه‌شب طول میکشد؟ وسط شهر دو پردیس خوب وجود دارد چرا در آن‌ جا اکران نمی‌کنند؟!"

۵۰ درصد از هزینه رفت‌وآمد را مهمان سیتی‌سنتر باشید

درباره معضل رفت‌وآمد، محمد پناهی‌نژاد، مدیر پردیس سینمایی سیتی‌سنتر، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برخی می‌گویند سیتی‌سنتر بیرون از شهر قرار دارد. منظور آن‌ها بیرون از کدام شهر است؟ به کسانی که می‌گویند دسترسی به سیتی‌سنتر سخت و ناممکن است، پیشنهاد می‌کنم در روزهای عادی و حتی پیش از جشنواره به پردیس‌های مختلف مراجعه کنند و ببینند چه جمعیت زیادی و از کجا به پردیس سینمایی سیتی‌سنتر می‌آیند.

وی همچنین تاکید می‌کند که برای روزهای جشنواره قرار است از آخرین ایستگاه مترو تا سیتی‌سنتر برای شهروندان وسایل حمل و نقل به صورت ویژه فراهم شود. همچنین با مدیران اسنپ نیز صحبت‌هایی انجام شده تا در این ایام تخفیف ۵۰ درصدی به مبدا و مقصد سیتی‌سنتر در نظر بگیرند.

به‌ غیر از کسانی که به برگزاری جشنواره فجر در پردیس سینمایی سیتی‌سنتر انتقاد می‌کنند کسانی هم هستند که از این موضوع استقبال کرده و به سبب امکانات سیتی‌سنتر رضایت خود را از برگزاری جشنواره در آن مکان اعلام داشته‌اند. در این میان برخی نیز معقتدند که به سبب دوری سیتی‌سنتر لازم بوده یک پردیس نیز در نواحی مرکزی شهر برای اکران فیلم‌ها برگزیده شود.

مصطفی حسینی، مدیرامورسینمایی حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به اینکه حوزه هنری برای اکران فیلم‌ها در پردیس سینمایی ساحل آمادگی خود را اعلام کرده بود به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اگر قرار بوده بخش خصوصی تقویت شود و به همین خاطر جشنواره فیلم فجر را به سیتی‌سنتر برده‌اند چرا تا امروز همیشه سینما قدس را که آن هم در اختیار بخش خصوصی قرار دارد نادیده گرفته‌اند؟

چرا سینما ساحل میزبان فجر نشد؟

مدیر امورسینمایی حوزه هنری اصفهان اضافه می‌کند: با واسپاری به بخش خصوصی مشکلی نداریم و می‌گوییم سیتی‌سنتر باید باشد اما سینماهای حوزه هنری هم باید در نظر گرفته شوند.

به گفته حسینی ۱۰ شرط از سوی مسئولان اداره‌کل ارشاد اصفهان در نظر گرفته شده بود و باید همه آن‌ها مورد قبول مدیران پردیس‌های سینمایی قرار می‌گرفت تا اجازه اکران فیلم‌ها به آنها داده شود و در جلسه هماهنگی  تنها پردیس سینمایی سیتی‌سنتر تمامی ۱۰ مورد را پذیرفته است.

به نظر می‌رسد به غیر از شرط اکران رایگان فیلم‌ها برای هنرمندان که برای سیتی‌سنتر حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد شرایطی همچون تامین هزینه برگزاری و اجرای مراسم افتتاحیه و تبلیغات داخلی و شهری نیز از مواردی بوده‌اند که تنها پردیس سینمایی سیتی‌سنتر آن‌ها را پذیرفته است.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری با اشاره به این موارد و با غیرمنطقی دانستن برخی از آن‌ها می‌گوید: زمانی که موقعیتی ایجاد شده تا مردم فیلم‌ها را ببینند چرا باید مثلا شرطی وجود داشته باشد تا یک سانس از سه سانس در اختیار هنرمندان قرار داده شود؟ باید گفت که پردیس سینمایی ساحل تمام شرایط مربوط به مردم را پذیرفته و تنها موارد اضافی را رد کرده بود.

مصطفی حسینی در پایان تاکید می‌کند: قاعدتا باید تعداد سینماهای بیشتری در نظر گرفته می‌شد و سینماهای چهارباغ نیز برای این امر استفاده می‌شدند. تفاوت اصفهان با شیراز و مشهد چیست که هر کدام سه یا چهار سالن را به فیلم فجر اختصاص داده‌ و جشنواره را دردسترس همه مردم قرار داده‌اند؟ اصفهان یک کلانشهر است و باید تعداد بیشتری سالن برای اکران فیلم‌ها در آن انتخاب می‌شد.

در این باره مدیر پردیس سینمایی سیتی‌سنتر توضیح می‌دهد: قانون کلی وزارت ارشاد این است که تنها دو سالن و حتی نه دو سینما برای اکران در شهرستان‌ها انتخاب شود. حالا آیا منطقی به‌نظر می‌رسد که از این دو سالن، یکی در شمال و دیگری در جنوب قرار داشته باشد؟ آن‌وقت باید برای دیدن دو فیلم در سانس‌های پیاپی فاصله زیادی را در مدتی کوتاه بین سینماها طی کرد.

مورد خاص اصفهان در تعداد فیلم و تعداد سینما

براساس ابلاغیه دبیرخانه جشنواره فیلم فجر "در هر استان حداکثر دو سالن مجهز سینمایی برای اکران فیلم‌ها در نظر گرفته می‌شود و همچنین حداکثر ۱۴ فیلم باید اکران شود."

این ابلاغیه حداقل درباره تعداد فیلم‌هایی که در اصفهان اکران خواهد شد مشکلی ایجاد نکرده و قرار است هر ۲۲ فیلم به نمایش درآیند. در شهر مشهد نیز تمامی ۲۲ فیلم در چهار سالن به نمایش درخواهند آمد.

آن‌طور که یکی از رسانه‌های محلی مشهد گزارش کرده است افزایش تعداد سالن‌های اکران در مشهد پس از رایزنی‌ مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با مدیر عملکرد سازمان امور سینمایی اتفاق افتاده است.

در شهر شیراز برای برگزاری این دوره از جشنواره سه مجموعه سینمایی برای اکران ۱۸ تا ۲۰ فیلم در نظر گرفته شده است که البته هیچ‌کدام از سالن‌ها در مرکز شهر قرار ندارند. همچنین استان‌های البرز، قم، آذربایجان شرقی و خوزستان نیز هر کدام دو سینما را برای اکران ۱۴ یا ۱۵ فیلم آماده کرده‌‌اند. البته بر اساس پیگیری‌ خبرنگار ایمنا، در این شهرها تنها یک سالن از هر مجموعه به اکران فیلم‌های فجر اختصاص یافته است.

با این حساب، تنها شهرهای مشهد و شیراز موفق شده‌اند پس از رایزنی با مسئولان سازمان امور سینمایی کشور تعداد بیشتری سالن را به اکران فیلم‌ها اختصاص دهند؛ این درحالی است که ابلاغیه تخصیص تنها دو سالن به اکران در شهرستان‌ها در حالت کلی به قوت خود باقی‌ است.

فارغ از تهران که میزبان اصلی جشنواره فیلم فجر است همه کلانشهرها دو مجموعه یا بیشتر را برای اکران فیلم‌های فجر آماده ساخته‌اند. به غیر از اصفهان که تنها پردیس سینمایی سیتی‌سنتر را مسئول این امر کرده است. البته از سوی دیگر اصفهان در کنار مشهد تنها شهرهایی هستند که همه ۲۲ فیلم جشنواره را اکران خواهند نمود.

نمی‌شود یک مجموعه هزینه و مجموعه دیگر بهره‌برداری کند

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل ارشاد اسلامی استان اصفهان معتقد است: زمانی که برگزاری جشنواره به بخش خصوصی واسپاری شده و این بخش همه هزینه‌ها از جمله هزینه برگزاری افتتاحیه را می‌پردازد منطقی نخواهد بود که دیگر سینماهایی که هزینه خاصی قرار نیست بپردازند در یک شرایط مساوی با آن قرار بگیرند.

محمدعلی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، تاکید می‌کند که ارشاد هیچ تفاوتی میان این دو سینما قائل نبوده و تنها معیار انتخاب سینماهای برگزاری جشنواره فیلم فجر پذیرش شرایط بوده است. وی ادامه می‌دهد: پس از آنکه در جلسه‌ای با حضور مدیران پردیس‌های سینمایی ساحل و سیتی‌سنتر تصمیم گرفته و قرارداد بسته شد، تازه مسئولان ساحل از پذیرش شروط خبر دادند اما دیگر دیر شده بود.

معاون امور هنری و سینمایی ارشاد درباره این شیوه انتخاب می‌گوید: اداره‌کل ارشاد به عنوان سیاستگذار می‌تواند هر مجموعه‌ای را که مورد تشخیص و تایید خود ببیند برای این امر انتخاب کند. با این وجود تمامی پیش‌فرض‌ها را کنار گذاشته و از مجموعه‌ها دعوت به عمل آوردیم تا با مشورت خودشان و براساس شرایط مدنظر یکی انتخاب شود.

جعفری در پایان اضافه می‌کند: پس از برگزاری جشنواره نشانه‌هایی از قبیل استقبال مردم و کیفیت برگزاری نشان خواهد داد که این انتخاب اشتباه نبوده و پاسخ اکثر شبهات و انتقادات داده خواهد شد.

انتخاب سیتی‌سنتر برای اکران فیلم‌ها تصمیم پر حرف و حدیثی بوده است؛ دوری مسیر برای اکثریت شهروندان، چیزی که مجموعه سیتی‌سنتر با راهکارهای مختلف در صدد کمرنگ نمودن آن برآمده، و جدا شدن محل برگزاری این رویداد فرهنگی‌ هنری از محور فرهنگی شهر، پیاده‌راه چهارباغ، از مهم‌ترین عوامل این انتقادات برشمرده می‌شوند.

انتقاداتی که بعضا به جا و برخی نیز، به دور از واقعیت هستند. در چنین شرایطی که نه سیاهی و نه سفیدی مطلق وجود ندارد، نمی‌توان به سادگی داوری کرد؛ اما نمی‌توان از این حقیقت نیز غافل شد که شاید با کمی تلاش ممکن بود بتوان سینماهای دیگری را نیز در امر برگزاری جشنواره دخیل و مردم بیشتری را روانه سالن‌های سینما کرد.

گزارش از: علی فتحی_خبرنگار فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 365996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • آب آب US ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    0 2
    همزمان باگراميداشت دهه فجر شاهد رويداد بزرگ سينمايى سى وهفتمين جشنواره فيلم فجر در شهر اصفهان هستيم،يادداشت كوتاهى در جواب ((عواقب يك تصميم خاكسترى))،بنظر ميايد كه انتخاب پرديس سينمايى سيتى سنتريك تصميم روشن وسفيدى است كه در راستاى جذب مخاطب و رضايتمندى مردم وبويژه جلوگيرى از خطرات احتمالى وعوارض وعواقب سياه گرفته شده است .اميد كه در سالهاى آينده سينماهاى مركز شهربه شرايط وضوابط مناسب براى نمايش فيلمهاى جشنواره اى برسند .