کشف شیوه‌ای موثر برای کاهش تمایل به غذاهای ناسالم!

محققان آمریکایی به تازگی شیوه‌ای جدید برای کاهش خرید و مصرف غذاهای ناسالم کشف کرده‌اند که هوس خوردن اینگونه غذاها را در افراد کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد امروزه با امکان انتخاب غذاهای ناسالم بسیاری رو به رو هستند و گزینش غذاهای سالم این روزها به یک چالش تبدیل شده است. اما محققان بخش بازاریابی دانشگاه فلوریدا در مطالعه جدید خود، یک راه جذاب و ساده برای مبارزه با هوس خوردن غذاهای ناسالم کشف کرده‌اند.

در سال‌های اخیر، بوهای محیط به ابزاری تبدیل شده اند که بسیاری از کسب و کارها برای جذب بیشتر مشتریان و تاثیر گذاری بیشتر بر آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین شرکت‌های مواد غذایی و رستوران‌ها بدون شک، از بوی غذاهای خوشمزه برای تحریک مردم به  سمت کسب و کار خود بهره می‌گیرند.

محققان آمریکایی می‌خواستند بدانند چگونه بوی غذاها بر انتخاب‌های غذایی افراد اثر می‌گذارد و باعث می‌شود آن‌ها بین غذاهای سالم و یا ناسالم گزینش کنند. پژوهشگران بخش بازاریابی دانشگاه فلوریدا مجموعه آزمایشاتی انجام دادند که در آن‌ها شرکت کنندگان در موقعیت‌های مختلف و در معرض بوی مواد غذایی سالم مانند توت فرنگی و یا غذاهای ناسالم نظیر پیتزا و شیرینی قرار گرفتند.

نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که برای مدت ۳۰ ثانیه و یا کمتر در معرض بوی غذاهای ناسالم قرار می‌گیرند، بیشتر خواهان انتخاب اینگونه غذاها هستند. اما افرادی که برای مدت دو دقیقه و یا بیشتر در معرض بوی غذاهای ناسالم قرار می‌گیرند، بیشتر تمایل به انتخاب غذاهای سالم دارند.

به گفته محققان بوی غذاها با احساس رضایتمندی مغز افراد از خوردن غذاها ارتباط زیادی دارد و می‌توان از این شیوه برای کاهش زیاده‌روی افراد در خوردن غذاهای ناسالم بهره جست. یافته‌های جدید نشان داد افرادی که برای مدت دو دقیقه و یا بیشتر بوی مواد غذایی ناسالم مانند شیرینی را استشمام کردند، بیشتر از سایرین ممکن است غذاهای سالم را برای وعده غذایی خود انتخاب کنند.

بر اساس بررسی‌های جدید، استفاده از بوی محیط اطراف، یک شیوه مبتکرانه برای کاهش خرید و مصرف غذاهای ناسالم محسوب می‌شود، اما تحقیقات ژرف‌ بیشتری باید در این مورد صورت گیرد.