انتخابات مجلس در کشاکش رویکردهای ملی و محلی

در شرایطی که انقلاب اسلامی ایران به چهل سالگی خود نزدیک می شود و مراجعه به آرای ملت جزو بزرگترین دستاوردها و افتخارات آن است، شیوه برگزاری انتخابات مجلس در کشور همچنان محل بحث و انتقاد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره از مباحث جنجالی و پرحاشیه بوده به طوری که بحث استانی شدن انتخابات در شورای بازنگری قانون اساسی سال ۱۳۶۸ مطرح شد، اما به نتیجه نرسـید و این موضوع تا کنون موافقان و مخالفان جدی خود را داشته است.                                           

حال در  شرایطی که نمایندگان ملت در جلسه علنی روز چهارشنبه- ١٩دیماه- با ۱۵۵ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره استانی شدن انتخابات را تصویب کرده اند، همچنان نظرات مختلفی پیرامون آثار و پیامدهای تصویب این طرح در مجلس مطرح می شود.

طرح استانی شدن از  برنامه‌ کشورهای دیگر الگو گرفته است

محسن علیجانی زمانی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون استانی شدن انتخابات اظهار کرد: در حال حاضر نمایندگان بیشتر درگیر مسائل جزئی شهرستان  می شوند؛ در صورتی که نماینده مجلس می بایست ارتفاع بگیرد و در جایگاه استانی فعالیت کند. این طرح با قوانینی که درون خود جای داده است باعث افزایش کیفیت مجلس شورای اسلامی و  ملی شدن فعالیت نمایندگان استان‌ها می شود.

  وی افزود: در مجموع استانی شدن انتخابات باعث تقویت جایگاه احزاب در استان‌ها می‌شود، برنامه محوری نمایندگان استانها، پاسخگویی بهتر به مردم استان و در نهایت کاهش هزینه های انتخابات را دنبال دارد، ضمن اینکه این طرح از  برنامه های اکثریتی و تناسبی کشورهای دیگر هم الگو گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:  برای رفع ایراداتی که شورای نگهبان سالها است به این طرح وارد می‌کند باید طبق قانون اساسی  زمینه حضور همه اقشار جامعه در این طرح لحاظ شود و مثلا شهرستان ‌هایی که اقلیت‌های مذهبی  را در خود جای داده اند نماینده ای در سطح استان داشته باشند که رفع این ایرادات  نیاز به بحث و بررسی در مجلس دارد.

طرح استانی شدن این‌ بار مورد پذیرش شورای نگهبان قرار می‌گیرد

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون استانی شدن انتخابات اظهار کرد: این طرح باعث ارتقای سطح مجلس می شود و بر اساس آن مجلس شورای اسلامی از فضای محلی بیرون آمده و جوی ملی به خود می‌گیرد بنابراین باعث مطرح شدن موضوعات ملی در صحن علنی مجلس می شود.

وی افزود: این قانون باعث فعالتر شدن احزاب در برگزاری انتخابات و جلوگیری از خرید و فروش رای‌ها می شود و به اعتقاد من می‌تواند باعث افزایش سطح کیفی مجلس شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این طرح بارها از طرف شورای نگهبان مورد ایراداتی قرار گرفته، اما به احتمال زیاد این بار با تغییراتی که در این قانون لحاظ شده و با حذف مغایرت های آن با قانون اساسی، به تایید شورای نگهبان می رسد.

مشابه انتخابات استانی هم اکنون در تهران اجرا می‌شود

 سید کمال‌الدین شهریاری، نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون استانی شدن انتخابات گفت: اگر این طرح منجر به این شود که نمایندگانی که به مجلس راه پیدا می‌کنند چهره های شناخته شده ای در سطح استان باشند، به جای  تحقق وعده های محلی و تکیه بر آرا قومی و قبیله ای از یک پشتوانه قوی‌تر برخوردار و بیشتر از آنکه به دنبال منافع محلی خود باشند، به پیگیری منافع ملی بپردازند، می‌توان آن را طرح موفقی تلقی کرد.

 وی افزود: با تصویب این طرح نمایندگانی به مجلس راه پیدا می‌کنند که در مقایسه با رقیبان خود  از لحاظ سطح بینش و وسعت دید برتری داشته باشند و در مجلس به عنوان یک کارگشا برای موکلان خود در مباحثی خاص عمل نکنند، بلکه بیشتر  به دنبال پیگیری لوایح و طرح های ملی باشند.

وی افزود: در بزرگترین حوزه انتخابی نمایندگان مجلس، یعنی تهران هم درحال حاضر احزاب تعیین کننده هستند و به جای اینکه مردم چهره به چهره با آنها مواجه شوند و انتخاب کنند، بر اساس لیستی  که احزاب و جناح های سیاسی پیشنهاد می‌کنند نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند، اگر اینگونه انتخابات بد است چرا در حال حاضر در پایتخت اجرا می‌شود.

استانی شدن انتخابات مجلس به صلاح کشور و منافع ملی نیست

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون استانی شدن انتخابات اظهار کرد: با اجرای این قانون فضای انتخابات کاملا حزبی می‌شود.

وی تصریح کرد: در شرایطی که احزاب در کشور آمادگی لازم را جهت برگزاری انتخابات ندارند، طبیعی است که پاسخ مناسبی از نتیجه اینگونه انتخابات نخواهیم گرفت و عملا این انتخابات تبدیل به حضور قدرت و ثروت در کانال تصمیم گیری کشور می شود.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی افزود: در صورت استانی شدن انتخابات مجلس، عملا شهرستان‌های کوچک و محروم از داشتن نماینده در مجلس محروم می‌شوند و از این جهت استانی شدن انتخابات مجلس به صلاح کشور و منافع ملی نیست.

فرهنگی خاطرنشان کرد: افرادی که در استان سابقه مدیریت داشته‌اند، مانند مدیران کل، استانداران و شهرداران مرکز استان به عنوان نماینده استان در مجلس انتخاب می‌شوند.

گزارش از: سید ابوالفضل مدنی-خبرنگار ایمنا

کد خبر 365958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.