روزنامه‌های امروز در یک نگاه

بازگشت آمریکا به سنت کودتا این بار در ونزوئلا، حکایت روشنفکری های احمدی نژاد در فضای مجازی و سخنرانی جهانگیری در اختتامیه جشنواره فارابی از مهم ترین عناوین خبری امروز دوشنبه-۸ بهمن-روزنامه‌های کشور بود.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فارابی، معاون اول رییس جمهور با اشاره به مسئولیت نهادهای حاکمیتی در قبال مردم و با تاکید بر اهمیت هشدار نخبگان به مقامات دولتی اظهار کرد: در مقطعی هستیم که مردم حتی اگر اعتراضی هم دارند باید صدای آنها شنیده شود و گفت وگو برقرار بشود و مسائل و مشکلات آنها حل شود. روزنامه اعتماد تیتر و عکس یک خود را به اظهارات جهانگیری در این مراسم اختصاص داد و به نقل از او نوشت« صدای مردم را بشنویم».

روزنامه جوان که صدای اصولگرایان تلقی می‌شود امروز شهرداری تهران را مورد هدف  قرار داد و در تیتر خود نوشت :«ترافیک بهانه است، جیب شهروندان نشانه است»  این روزنامه در ادامه به تصویب طرح اخذ عوارض برای تردد در محدوده زوج و فرد که در جلسه دیروز  شورای شهر تهران به تصویب رسید، واکنش نشان داده و افزوده است: «گویا گرفتن هزینه و عوارض به عناوین مختلف تاکنون توانسته است در شرایط جاری مشکل و معضل ترافیک پایتخت را برطرف سازد! گرفتن عوارض تردد از تونل‌ها و بزرگراه‌ها و حالا هم به بهانه تغییر و تحول طرح زوج و فرد گرفتن پول از خودروها تنها راهکار برای تسهیل ترافیک شهری عنوان شده است.»

 روزنامه کیهان نیز امروز صبح طبق عادت خود به دولت تاخت و مدعی شد دولت با لابی گری در مجلس، پالرمو را به تصویب رسانده و حال که با مخالفت بعضی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام  روبرو شده می خواهد با نامه وزرا، رهبری را تحت فشار بگذارد. این روزنامه در تیتر یک امروز خود نوشت: «نامه نگاری  عوام فریبی است دولت به قانون و رهنمودهای رهبری بازگردد».

این روزنامه در واکنش به نامه برخی وزرا به رهبری که مفاد آن تاکید مستقیم در رسیدگی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام است نوشت:« اگر واقعا این مسئولان به‌دنبال حل واقعی مشکلات کشور بودند، رهنمودهای رهبری درباره مسائل مختلف به ویژه در اقتصاد و سیاست خارجی کاملا مشخص است و بارها چه در دیدار با عموم مردم و چه در جلسات مختلف با مسئولان اعلام شده است و از سوی دیگر رویه رهبر انقلاب این است که در جزئیات چنین مسائلی اغلب دخالت نمی‌کنند و به رسیدگی در مجاری و روال قانونی اصرار دارند.»

روزنامه  ایران امروز  عکس یک خود  را به بررسی روابط تهران- توکیو در گفت‌وگو با سفیر ژاپن اختصاص داد و در تیتر به نقل از او نوشت:« خرید نفت از ایران ادامه می یابد». سفیر ژاپن در بخشی از سخنانش گفته بود:« حفظ رابطه سیاسی میان ایران و ژاپن برای ما اهمیت زیادی دارد. ایران به عنوان یک کشور دارای نفت و گاز در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، منبع ارزشمندی برای تأمین نیازهای کشور ژاپن محسوب می‌شود. مجاورت ایران در کنار تنگه هرمز و صادرات ۹۰ درصد نفت خاورمیانه از این تنگه، جایگاه ایران را دوچندان می‌کند. ضمن اینکه معتقدیم تلاش برای برقراری صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه بدون در نظر گرفتن ایران به عنوان یک کشور قدرتمند امکانپذیر نیست.»


 روزنامه آرمان نیز در عکس یک خود با اشاره به اعتراضات مردم در کشورهای فرانسه و ونزوئلا به گفت‌و گو  با امیر محبیان، تئوریسین جریان اصولگرا و موسس حزب نواندیشان پرداخت و در تیتر خود به نقل از او نوشت : «اگرمساله اعتراض را حل نکنیم فضا رادیکال می شود» محبیان در ادامه مدعی شده است که اعتراض نباید عملی ضد انقلابی تلقی شود؛ در صورتی که بخشی از مسئولان گمان بردند که عدم اعتراض وضعی طبیعی است! نظام اکنون در جایگاهی است که باید اعتراض را به عنوان حق قانونی به رسمیت شناخته و عملا اجازه دهد اعتراض وجود داشته باشد.


 روزنامه سازندگی تیتر یک امروز خود را به رفتارهای اخیر محمود احمدی نژاد در شبکه های اجتماعی اختصاص داد و در تیتری انتقادی عنوان کرد: «سلفی با سوسیالیسم» و در زیر تیتر توضیح داد که محمود احمدی نژاد اخیرا به جز رفتارهای پوپولیستی به کارهای روشنفکری هم روی آورده است، به یاد مهندس بازرگان توییت می کند، خسرو گلسرخی را شهید می خواند، تشکیلات راه اندازی می کند و مانیفست منتشر می کند.

این روزنامه در گزارش خود با اشاره به توییت های احمدی نژاد و توصیف واکنش‌های او این سوال را مطرح کرده که احمدی نژاد کیست؟ «آنچه احمدی نژاد از خود بروز می دهد چیست و او کیست؟ او به آنچه می‌گوید اعتقاد دارد؟ چه ملی‌گراها،چه وطن پرست‌ها و چه حتی مارکسیست‌ها همه بر آزادی خواهی اذعان دارند، اما آیا احمدی نژاد چنین است؟ او تلاش دارد در مقام یک چهره سیاسی از عدالت خواهی سخن بگوید و خود را تا حد یک چهره ملی ارتقا بدهد که با استکبار و استعمار سر ستیز دارد، اما آیا چنین است ؟ دو دوره ریاست جمهوری او خلاف آن چیزی است که او این روزها نشان می دهد.»

روزنامه صدای اصلاحات نیز تیتر یک خود را به تصویب پالرمو اختصاص داد و نوشت:« پالرمو؛ غرق در جناح بندی‌های سیاسی » این روزنامه در ادامه نوشت: هنوز سرنوشت روشن و مشخصی در خصوص تصویب یا رد پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود ندارد که صف کشی های پیش از آن تعیین تکلیف را آغاز نموده اند و با اینکه  به نظر می آید تعداد  آرای اصولگرایان برای پالرمو بیشتر از اصلاح طلبان و تاثیر گذارتر باشد، نمی‌توان آینده قطعی برای آن در نظر گرفت. چهره های اصلاح طلب و اصولگرا  به جای باز  کردن راه برای مجمع، راه چانه زنی را  بازکرده اند و هرکدام سعی دارند  منافع حزبی خود را خصوصا در لوایح بین المللی روی کار بیاورند.

سخنان عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی، در مورد  مخالفت با پرداخت مالیات از درآمدهای بانک مرکزی به تیتر یک روزنامه شرق آمد : «مالیات نمی دهیم». این روزنامه در متن با اشاره به جزئیات این خبر توضیح داده است که «نمایندگان در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بند ۶ طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، پس از استماع اظهارات مخالفان و موافقان، با ارجاع این بند برای بررسی و اصلاحات بیشتر با ۱۴۸ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند».

بند ۶ طرح مذکور در رابطه با این بود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی همانند دستگاه های دولتی و بانک ها نسبت به واریز مالیات علی الحساب و سود سهام بودجه مصوب به صورت یک دوازدهم در هر ماه اقدام کند. در این رابطه، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی با مخالفت نسبت به بند ۶ طرح اصلاح قانون بودجه ۹۷، گفت: در این طرح ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود از بابت خرید و فروش ارز برای بانک مرکزی پیش بینی شده که قطعا اگر این بند در مجلس تایید و تصویب شود بانک مرکزی مجبور است که بابت سود محقق نشده، مالیات بپردازد.

اجرای بند ۶ طرح اصلاح قانون بودجه ۹۷ قطعا موجب افزایش ۶ تا ۷ درصدی پایه پولی و نقدینگی در پایان سال می‌شود. همتی با بیان اینکه نتیجه عملکرد ارزی بانک مرکزی حدود دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منفی بوده است، گفت: به هیچ وجه بانک مرکزی به درآمدهای پیش بینی شده مجلس دست نخواهد یافت و قطعا در نظر گرفتن چنین اعتباراتی در بودجه برای بانک مرکزی اقدامی اشتباه است.»

قصه زندگی سهیلا اسماعیلی به عکس یک امروز روزنامه همدلی رسیده؛ قصه هنرمند و عکاس گمنامی که قربانی مناسبات سیاسی ایران و انگلیس شده، است. در بخشی از این مطلب آمده است: او از دوسال پیش برای سفر درمانی در لندن اقدام کرده، اما دیوار سفارت انگلیس به لطف سفارت نوردها، بلندتر از حد معمول شده، آن قدر بلند که اعضای سفارت نه صدای دردهایش را بشنوند و نه قامت خمیده‌اش را ببینند.  این روزنامه همچنین نوشت: فردی با نفوذ سیاسی نیست که به جایی وصل باشد، سلبریتی نیست که پشتوانه مردمی یا مالی داشته باشد؛ بیمار گمنامی است که درمانش در آن سوی مرزها و به دست پزشکان انگلیسی گره خورده است.

 روزنامه آفتاب یزد عکس یک خود را به یک اتفاق خوب در رسانه ملی اختصاص داد و نوشت: « طنین صدای خسروی آواز ایران در رسانه ملی» این روزنامه در ادامه پخش صدای محمدرضا شجریان را به فال نیک گرفت و افزود: این اتفاق نوید تغییر رویکردهای پیشین مدیران این سازمان را می دهد. خبر بازگشت صدای شجریان به رسانه ملی به شکلی ناباورانه، شادی آفرین است و می‌تواند در این شرایط سخت کشور امید را به جان مردم بدمد.

کد خبر 365927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.