گوشت ۶ رقمی و داستان تکراری سفره‌های کوچک مردم

این روزها بازار با افزایش شدید قیمت گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفندی رو به رو شده و بسیاری قاچاق دام زنده و مولد را یکی از عوامل شیب تند افزایش قیمت این محصول اعلام کرده اند هرچند این موضوع موافقان و مخالفان زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که صادرات دام از گمرک و بازارچه‌ها در مرزهای کشور ممنوع است، شنیده‌ها و برخی گزارش‌ها حکایت از خروج دام به ویژه دام مولد از غرب به کشورهای عراق و ترکیه و از جنوب به قطر، کویت، امارات و عمان دارد.

نکته قابل توجه اینکه نوسانات قیمت گوشت در بازار باعث شده قصاب‌ها نیز از این وضعیت پیش آمده گلایه‌مند باشند.

«لاشه گوشت یک روز کیلویی ۵۳ هزار تومان و روز بعد شده ۵۵ هزار تومان، قبلاً در مناسبت ها مثل نوروز یا در ایام ماه رمضان گوشت گران می شد، اما حالا قیمت به راحتی هر روز گران می‌شود بدون اینکه نظارتی انجام شود، درآمد ما هم خیلی کم شده است»؛ این بخشی از گلایه‌های چند نفر از قصاب‌های شهر است.

نبود نظارت کافی، گران شدن نهاده‌های دامی و هزینه‌های نگهداری دام از جمله عواملی است که گفته می‌شود بر افزایش قیمت گوشت تاثیر داشته، اما به گفته علی اصغر ملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی، "قاچاق دام زنده به کشورهای اطراف این مشکل را دو چندان کرده است."

از سوی دیگر رییس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده خبر صادرات زیاد و یا قاچاق دام زنده را تکذیب کرده و می‌گوید: «شرایطی که برای صادرات دام زنده وجود دارد باعث شده میزان صادرات در عرضه این محصول به بازار تاثیری نداشته باشد».

نوسانات نرخ ارز و افزایش چند برابری آن، صادرات هر نوع کالایی را از کشور مقرون به صرفه کرده است، این امر در کنار خرید نقدی قاچاقچیان از تولیدکنندگان باعث شده تا قاچاق دام از استان‌های مرکزی از جمله اصفهان به استان‌های غرب و جنوب غربی کشور افزایش پیدا کند. در حالی که این روزها افسار گرانی و قاچاق، بر گردن دام زنده و گوشت افتاده، فعالان عرصه تولید گوشت قرمز نگران خروج دام‌های باکیفیت و مولد در سایه نبود کنترل‌های لازم مسئولان، هستند. اتفاقی که می‌تواند آینده صنعت گوشت قرمز را به مخاطره اندازد.

دامی که از مرز خارج می شود چیزی نیست که در کیف جا شود

«شفیع‌الدین ذوالفقاری» مدیر عامل اتحادیه دامداران استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به آمار و ارقام موجود، عوامل ایجاد نوسانات قیمت گوشت، به سنوات گذشته باز می‌گردد زیرا در بخش دام هر اتفاقی رخ دهد نتیجه آن چند ماه بعد نمایان می‌شود. تولید در سنوات گذشته به خصوص سال گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرد و امسال اثرات آن را در بازار شاهد هستیم.

وی تاکید می‌کند: اثرات گرانی نهاده‌های دامی و شرایط خشکسالی باعث شده دامداران دام‌های خود را به وزن مطلوب نرسانده و زود کشتار کنند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان در شرایط فعلی از قاچاق دام جلوگیری کرد؟ اظهار می‌کند: تنها راهکار اساسی کنترل مرزها است، همچنین دستگاه‌های نظارتی باید وظیفه نظارتی خود را به نحو احسن انجام دهند.

ذوالفقاری با بیان اینکه تفاوت قیمت ارز بسیاری از افراد را برای قاچاق دام تشویق کرده و ایجاد انگیزه می‌کند، می‌گوید: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد اینکه در برخی استان‌ها مثل اصفهان مطلوبیت ذائقه مردم، مصرف گوشت گوسفند است، اما در استانی مثل تبریز مصرف گوشت گوساله و گاو بیشتر است، از این رو ممکن است گوشت گوساله از اصفهان به شهرهای متقاضی ارسال و گوشت گوسفند از آن شهرها وارد اصفهان شود.

وی ادامه می‌دهد: البته این فرایند با صدور مجوز و به صورت قانونی انجام می‌شود، اما دامی که از مرز خارج می شود چیزی نیست که در کیف جا شود، بنابراین اگر مبادی ورودی و خروجی کشور به خوبی کنترل و نظارت شود، قاچاق کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران استان اصفهان تصریح می‌کند: قیمت دام سنگین تحت تأثیر دام سبک است، به هر حال اگر دام سبک افزایش قیمت داشته باشد روی قیمت دام سنگین نیز تاثیرگذار است، اما در دامداری‌های بزرگ افزایش قیمت چشمگیری نداشتیم.  

وی با بیان اینکه گران بودن نهاده‌ها و خشکسالی باعث شده دامداران ضرر کنند و تولید دام خود را کاهش دهند، می‌گوید: در سنوات گذشته به دلیل اینکه دامدار در قسمت شیر متضرر شده بود، تعدادی از دام‌های خود را به فروش رسانده تا  مخارج مابقی دام را تأمین کند و این موضوع یکی از دلایل کاهش آمار دام سبک است.

ذوالفقاری تاکید می‌کند: در صورتی که روند افزایش قیمت گوشت قرمز ادامه پیدا کند، باز هم احتمال گرانی بیشتر تا حد شش رقمی شدن آن وجود دارد. دامداران توان خودکفایی کشور در بخش گوشت را دارند به شرط آنکه نهاده‌ها به میزان لازم در اختیار آنها قرار گیرد و جلوی قاچاق دام گرفته شود.

سهم ۶۰ درصدی دلالان در گرانی گوشت قرمز

عبدالرضا آقاجانی، رییس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایمنا که سهم دلالان در افزایش قیمت گوشت چقدر است؟ می‌گوید: فعالیت دلالان، بیش از ۶۰ درصد در افزایش قیمت گوشت تاثیر داشته است.

وی تصریح می‌کند: از ۷۰ سال گذشته تاکنون عده‌ای به اصطلاح قدیم «چوبدار» فعالیت داشته‌اند که ۱.۵ درصد قیمت دام را از دامدار و یک درصد از قصاب می‌گیرند تا به نوعی ضامن پول دامدار باشند که چنانچه قصاب پول گوشت را به دامدار پرداخت نکرد، خسارت آن را به دامدار بپردازند، این در حالی است که دلالان امروزی دام را بر اساس نرخ ریال از دامداران به قسمت ۱۰ میلیون ریال می‌خرند و به قیمت دلار معادل ۲.۵ میلیون تومان در خارج از کشور می‌فروشند که این اقدام به شدت به مصرف کننده و بازار گوشت، لطمه می‌زند.

رییس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد دام مورد نیاز اصفهان از استان‌های کردستان، کرمانشاه، تبریز، خرم‌آباد تامین می‌شود، در حال حاضر افرادی که دام خود را به کشتارگاه می‌بردند، دیگر دامی عرضه نمی‌کنند زیرا دلالان با قیمت بسیار بهتر دام را خرید کرده و صادر می‌کنند.

وی با اعلام اینکه در اصفهان تعداد دام سبک، کم است اما در بخش گوشت و شیر دام سنگین کمبودی نداریم، اظهار می‌کند: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز با استخوان در اصفهان کیلویی ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود که به نسبت افزایش قیمت گوشت، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. مصرف گوشت مردم در حال حاضر نسبت به سال گذشته تا یک سوم کاهش یافته است، البته به تناسب قدرت کم خرید مردم، گوشت نیز در بازار کم شده است.

آقاجانی با ابراز تأسف از نحوه توزیع گوشت قرمز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، می‌گوید: نحوه توزیع گوشت در فروشگاه‌ها صحیح نیست، بلکه راهکار اساسی افزایش نظارت مسئولان مربوطه در سازمان جهادکشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت بر قیمت‌ها و جلوگیری از فعالیت دلالان است، زیرا اگر قیمت به این روال ادامه پیدا کند، تا نوروز امسال قیمت گوشت به کیلویی۱۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.

کاهش ۲۴ درصدی کشتار دام در استان

محمد کشتکار، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه متأسفانه جمعیت دامی استان از یک دهه قبل به دلیل خشکسالی‌ها روند نزولی داشته است، اظهار می‌کند: جمعیت قبلی دام در استان اصفهان ۵۰۰ هزار رأس گاو و گوساله و بیش از پنج میلیون رأس گوسفند و بز بود که در حال حاضر ۴۰۰ هزار راس گاو و گوساله و سه میلیون رأس گوسفند و بز در استان وجود دارد.

وی تصریح می‌کند: در ۹ ماه سال گذشته یک میلیون و ۱۲۶ رأس گوسفند و بُز در اصفهان کشتار شد، در حالی که طی ۹ ماهه سال‌جاری تنها ۸۵۷ هزار کشتار گوسفند و بز ثبت شده که به معنای ۲۴ درصد کاهش کشتار است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۵ هزار و در سال جاری ۱۰۰ هزار رأس گوسفند و بز وارد استان شده است، می‌گوید: یکی از علت‌های کاهش کشتار دام سبک در استان این است که در ۹ ماهه سال‌جاری ۳۵ هزار دام کمتر وارد استان شده است.

به گفته کشتکار، خروج دام با مجوز از استان اصفهان،در سال گذشته ۲۲ هزار رأس گوسفند بود و امسال ۹ هزار و ۶۰۰ رأس بوده که کاهش داشته است.

وی ادامه می‌دهد: دامپزشکی استان اصفهان برای استان‌های تهران، قم و مرکزی مجوز صدور دام صادر کرده است، اظهار می‌کند: این آمار در سامانه یکپارچه قرنطینه ثبت شده و از مسیر مجاز خارج شده است، اما از آمار دام قاچاق اطلاع نداریم و باید در این باره از مقامات مسئول در نیروی انتظامی سؤال کنید.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه ماده ۶ قانون دامپزشکی تاکید دارد هر دامی قرار است جابه جا و حمل شود، باید از دامپزشکی گواهی بگیرد، اضافه می‌کند: بر اساس ماده ۶۸۸ این قانون نیز هر فردی تهدید علیه بهداشت عمومی از جمله کشتار غیر مجاز و انتقال آن انجام دهد، تا یک سال محکوم به زندان می‌شود.

برخورد قانونی با قاچاقچیان گوشت

«سرهنگ سعید سلیمیان» رییس پلیس آگاهی استان اصفهان در این باره اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در حال حاضر به دلیل اختلاف قیمت ارز ، قاچاق افزایش یافته است، نیروی انتظامی نیز اقداماتی از جمله اینکه به پلیس راه‌ها ابلاغ شده که محموله‌های دامی حتما با مجوز دامپزشکی از استان خارج شود، انجام داده است.

وی تصریح می‌کند: به تازگی در شهرستان‌های گلپایگان و خوانسار با عوامل قاچاق گوشت برخورد شده است، البته چنانچه مردم موردی از قاچاق گوشت مشاهده کردند، می‌توانند مراتب را به پلیس اطلاع دهند.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری ایمنا

کد خبر 365909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    0 0
    وزیر جهاد کشاورزی بخاطر عدم مدیریت باعث این همه گرانی شد در خورده فروشیها هیچ نظارت نیست گوشت کیلو ۱۰۰ هزار تومان ده ۶۰ هم ایران تحریم بود