فضای همه شمول در شهر نداریم

یک کارشناس طراحی شهری گفت: شهر دوستدار کودک باید به گونه ای باشد که درون آن فضاهای همه شمول موجود باشد و بتواند به نیازهای همه افراد جامعه پاسخ دهد.

مریم فرخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فضای همه شمول شهری به بافتی گفته می‌شود که همه گروه های سنی بتوانند از خدمات شهری و کاربری‌ها بهره‌مند باشند.

وی با بیان اینکه در شهرهای دارای فضاهای همه شمول به نیازهای کودکان کم‌توان پاسخ داده می‌شود؛ افزود: با توجه به فضاهای موجود در این کلانشهر می‌توان اصفهان را به شهری همه شمول تبدیل کرد، فضاهایی مانند حاشیه رودخانه دارای قابلیت‌های فراوانی است.

این کارشناس طراحی شهری با بیان اینکه در شهر دوستدار کودک ابتدا باید رده سنی کودکان تعریف شود، خاطرنشان کرد: زمانی که رده سنی کودک در یک جامعه تعریف و مشخص می‌شود، می‌توان تصمیم گرفت که چگونه شهر را برای رده‌های سنی مشخص طراحی کنیم و بر اساس ویژگی‌های آن رده سنی ملاحظاتی را در شهر لحاظ کنیم.

فرخی اضافه کرد: در شهر دوستدار کودک باید مکان‌یابی از فضاهای دوستدار کودک داشته باشیم و برای مکان‌هایی که مختص کودکان هستند برنامه‌ریزی کنیم؛ زیرا این امکان وجود ندارد که شهرسازی کل شهر مطابق میل کودکان باشد.

وی افزود: قرار نیست کودکان در همه فضاهای شهری حضور داشته باشند، بلکه باید فضاهای مناسب با سن و ویژگی‌های آن‌ها تقویت شود، به طور مثال فضاهایی مانند اطراف زاینده رود، پارک الفبا و پارک اعداد متناسب با نیازهای کودکان طراحی شده‌اند.

این کارشناس طراحی شهری با اشاره به نقش طراحی مبلمان شهری در برآوردسازی نیاز کودکان تصریح کرد: مبلمان شهری از نظر رنگ، فرم، ایمنی و نوع کاربرد باید متناسب با نیاز کودک باشد، به طور مثال قد کودکان مانند بزرگسالان نیست که قابلیت استفاده از مبلمان شهری بزرگسالان را داشته باشند.

فرخی تاکید کرد: به هیچ وجه نمی‌توان انتظار داشت که شهرداری تمام نقاط شهر را به گونه‌ای طراحی کند که مناسب کودک باشد، بلکه باید در برخی از فضاها مانند بوستان‌ها با روحیه و خواسته کودک طراحی شود.

کد خبر 365908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.