روستایی که با سوء تغذیه و فقر اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند

گلپایگان- به دلیل خشکسالی‌های اخیر، کمبود آب در بعضی روستاها چنان محسوس است که وضعیت را فوق بحرانی کرده است، حال باید چاره‌ای اندیشید تا این روستاها به کویر تبدیل نشوند چرا که روستاها همیشه به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور مطرح هستند.

به گزارش ایمنا از شهرستان گلپایگان، روستای فاویان در سلسله جوار کوه‌های حاج غارا و در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز گلپایگان قرار دارد، قدمت این روستا به دو هزار سال می‌رسد در گذشته جمعیت ساکن در روستا دو هزار نفر بود، اما پس از سال ۶۰ به علت خشکسالی‌ها به مرور جمعیت کاهش یافت تا امروز که به حدود ۵۰۰ نفر رسیده است.

شغل مردم روستا کشاورزی و دامداری است. این روستا دارای هشت رشته قنات و دو هزار هکتار زمین حاصلخیز و قابل کشت است که بر اثر کاهش نزولات آسمانی قنات‌های روستا خشک شده و کشاورزی دیگر رونق چندانی ندارد.

قبل از سال ۶۰ در این روستا گندم و جو فراوان کشت می‌شد تا جایی که خرمن کوبی و درو کردن گندم و جو، هر خانواده یک روز به طول می‎‌انجامید و به دلیل فراوانی برداشت این محصولات، این روستا به انبار غله استان معروف بود.

اما در سال‌های اخیر نه تنها به دلیل خشکسالی کشت محصول گندم، جو و چغندر قند در روستا کاهش یافته بلکه از طرف دیگر به دلیل اینکه زمین‎های کشاورزی مردم در تصرف منابع طبیعی در آمده است باید برای کشت محصول اجاره بها پرداخت کنند که مقرون به صرفه نیست و مهاجرت مردم به شهر را به همراه داشته است. از این رو برای اطلاع از آخرین پیگیری‌های انجام شده برای در اختیار گرفتن زمین‌های کشاورزی از سوی منابع طبیعی و اقدامات انجام شده گفت‎وگویی با «رحمت الله حاج ناصری، رییس شورای اسلامی روستای فاویان» انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مشکلات کلی روستاییان در حوزه کشاورزی چیست؟

شغل مردم روستای فاویان کشاورزی و دامداری است و عمده کشت گندم، جو، یونجه و چغندر قند است. از سال ۶۰ تا کنون به دلیل پدیده خشکسالی فاویان در رده محروم‌ترین روستاهای شهرستان گلپایگان قرار گرفته است.

خشکسالی از یک سو و تصرف زمین‌های کشاورزی توسط منابع طبیعی از سوی دیگر منجر به مهاجرت مردم از روستا شده است زیرا مردم توان پرداخت اجاره بها ندارند.

باتوجه به اینکه مهم‌ترین مشکلات روستاییان کمبود آب است، برای آبیاری مزارع چه انتظاری از مسئولان دارید؟

روستای فاویان دو هزار هکتار زمین حاصلخیز و هشت رشته قنات دارد، اما بر اثر کاهش نزولات آسمانی این هشت رشته قنات خشک شده است و آبی برای کشاورزی وجود ندارد بنابراین درصد بالای زمین‌های زراعی بلااستفاده مانده است.

اگر به روستای فاویان در فصل پاییز در یک مرحله و در فصل بهار در دو مرحله آب از محل سد گلپایگان انتقال داده شود، می‌توانیم در هر هکتار ۲.۵ تن محصول گندم و جو برداشت کنیم.

روستای فاویان زمانی به انبار غله استان معروف بوده و مقرر شد یک فرودگاه در اطراف این روستا که جانمایی آن مشخص است احداث کنند تا حمل غله به استان آسان انجام شود که متاسفانه تحقق نیافت.
 

آیا برای مقابله با خشکسالی اقدامی در روستا شده است؟

برای مقابله با کم آبی ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستا به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و ۱۳۰ هکتار زمین‌های کشاورزی به کشت گل محمدی اختصاص داده شده که با توسعه آن، امروز بزرگترین باغ گل محمدی در روستای فاویان وجود دارد.

در مصاحبه‌های خود از وجود مشکلاتی با منابع طبیعی گفته‌اید، این مشکلات از کجا نشات می‌گیرد؟

با منابع طبیعی در زمینه جلوگیری از کشت محصول و دریافت اجاره بهای زمین برای کشت محصولات مشکل داریم. بعضی از مستندات ارایه شده است و درگیر بروکراسی اداری هستیم، اما هنوز جوابیه‌ای از منابع طبیعی استان نیامده است.

قدمت زمین‌های زراعی فاویان بیش از دو هزار سال است. برخی زمین‌ها در گذشته با قنات حاجی آباد و حسین آباد کشت می‌شد، در سال ۴۲ نقشه هوایی تهیه شده است که در این نقشه زمین‌های کشاورزی این روستا را جزء اراضی ملی تصرف کردند. مردم روستا سند و قولنامه محضری دارند، اما متاسفانه در دوره قبلی شورای شهر به مردم اطلاع رسانی خوبی برای آوردن مدارک خود نشده است تا بتوانند احقاق حق کنند. تقریبا بالای صد هکتار زمین بلااستفاده مانده است، اما بر اثر سوء استفاده که شده نتوانستند از حق خودشان دفاع کنند و حق از دست رفته خودشان را به دست آوردند.

روستای فاویان فقیرترین روستای شهرستان است، بر اثر خشکسالی زمین‌های مرغوب و قابل کشت بلااستفاده مانده است، خشکسالی پس از دهه ۶۰ سبب مهاجرت مردم از این شهر شد و از جمعیت ۱۵۰۰ نفری تنها حدود ۵۰۰ نفر ساکن هستند که از نظر تغذیه‌ای دچار مشکل هستند.

برای تأمین آب کشاورزی پیگیری شده است؟

برای آبرسانی روستای پایین دست فکری باید کرد البته از طریق مسئولان کشوری و استانی پیگیر این موضوع شدیم، آب سفره‌های زیر زمینی متعلق به تمام مردم است نه این که متعلق به بخشی از مردم گلپایگان باشد که بی‌رویه استفاده شود.

به دلیل رسی بودن خاک منطقه فاویان، دستجرده، شیدآباد و دم آسمان دچار بحران شدید آب است که در این راستا در جلسه‌ای که با فرماندار و مدیر امور منابع آب برای تأمین آب کشاورزی روستای فاویان تشکیل شد به نتیجه رسیدیم که از محل سد گلپایگان به صورت یکپارچه سازی کردن اراضی و یا شرکت تعاونی آب این منطقه را تأمین کنند، اما تاکنون اقدامی نشده است.

از دیگر مشکلات روستا به صورت خلاصه بگویید.

جمعیت ۱۵۰۰ نفری روستا به علت مهاجرت به حدود ۵۰۰ نفر رسیده است که این تعداد نیز بر اثر سوء تغذیه‌ و فقر اقتصادی دچار بیماری شدند. از طرفی زباله‌های سه شهر گوگد و گلشهر و گلپایگان در سه کیلومتری این روستا تخلیه می‌شود که طبق بررسی خانه بهداشت روستا در علل مرگ و میر در روستا تخلیه زباله‌ها سبب بروز بیماری سل، سرطان و تنگی نفس در بین مردم این روستا شده، واقعا باید هرچه سریع‌تر تا زمان راه اندازی کارخانه بازیافت، زباله‌ها به صورت اصولی دفن شود تا دیگر معضلات بهداشت را نداشته باشیم.

کد خبر 365891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.