۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
حیات دوباره خلقت

دهاقان –بارش باران مزارع و مراتع دهاقان را سیراب کرد و به زمین تشنه حیات دوباره‌ای بخشید...

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، پنج ماه از نیمه دوم سال می گذرد و دهاقان زمستان سردی را تجربه کرد. گاهی وزش بادهای شدیدی که با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت شهر را در نوردید، موجب خسارت‌هایی شد و گاهی نیز سرمای استخوان سوز تنفس در هوای بیرون را مشکل کرد.

در زندگی امروز که آلودگی شهر بیش از پیش به همگان اجازه تنفس در هوای آزاد را نمی‌دهد و چهره شفاف شهر را غبار آلود جلوه می دهد، باران، معجزه‌ای است که هوای پاک را به ارمغان می‌آورد و موجب خوشحالی مردم و به خصوص کشاورزانی که زمینشان در انتظار رحمت اللهی است می‌شود.

باران، به زمین تشنه حیات دوباره‌ای می دهد، قنات‌های خشک را جاری می‌کند و پوشش گیاهی را سرسبز جلوه می‌دهد تا همه از زیبایی خلقت جان تازه‌ای بگیرند.

بندها و سدهای شهرستان نیز آبگیری می‌شود تا جاری شدن آن در رودخانه‌ها، ریشه خشک درختان چندین ساله را نوازش دهد.

امسال چشمان منتظر و دست‌های مردم که سال‌ها روبه آسمان بود از جانب پروردگار بی امید بازنگشت و شاهد بارندگی خوبی در سراسر کشور بودیم تا جایی که بسیاری از چشمه‌هایی که سال‌ها خشک شده و تن رنجور رودها و رودخانه‌ها مرهم بخشیده شد.

میانگین بارش باران در دهاقان به ۱۶۶ میلی‌متر رسید

امیر صفرپور، رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان در این باره اظهار کرد: میزان نرمال بارش‌ها در سال زراعی شهرستان باید به حداقل۲۱۳ میلی‌متر برسد که تا کنون به ۱۶۶ میلی‌متر رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی تا به امروز در حد مطلوب بوده است گفت: این بارش‌ها باعث افزایش کشت پاییزی غلات در شهرستان شده است.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان از فعال شدن ۸۰ رشته قنات خبر داد و تصریح کرد: در این شهرستان ۱۲۰ رشته قنات وجود دارد که امیدواریم با استمرار بارندگی‌ها شاهد پر شدن آب در قنات‌ها باشیم.

صفرپور خاطرنشان کرد: با وجود وضعیت مطلوب بارندگی همچنان خشکسالی بساط خود را در شهرستان گسترده است.

نماز شکر در باغستان‌ها

سیدمحمد تقوی از کشاورزان دهاقانی نیز گفت: روزی نیست که در مزارع و باغستان‌ها نماز شکر برگزار نشود، آخه کشاورزان می‌گویند خدا روزی رسونه امیدمون به خودشه خدا دستای زحمتکش ما را از درگاهش ناامید بر نمی گردونه.

وی ادامه داد: خدا را شکر که آب در رودخانه شور دهاقان آمده، گردابهایی که در قدیم مردم باهاش شنا می‌کردند حالا پر از آب شده و مردم را شاد و خوشحال کرده.

این کشاورز دهاقانی با گلایه از تنش های تقسیم آب و برخی حرکات خودسر کشاورزان که در چند نقطه اقدام به آب بندی می کنند گفت: اگه به هم رحم کنیم، خدا هم به همه رحم می کنه و این بکش بکش‌ها بین کشاورزان چیزی جز دشمنی نداره.

امید داریم که برف هم به زمین تنشنه بنشیند

سید محمد حجازی  از کشاورزان دهاقانی گفت: امسال خدا بهمون رحم کرد و چاه‌هایی که خیلی وقت بود خشک بودند پر از آب شدند حالا همه از برکات باران بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: کوه‌ها هم از برف سفید پوش شدند خیلی همه امیدوار شدیم، آبی که در قنات و چشمه‌ها آمده جای شکر داره.

این کشاورز دهاقانی گفت: با اینکه اداره هواشناسی زمستانی پر از باران را به همه نوید داده، امید داریم که برف هم به زمین تنشنه بنشیند تا بوته ها، درختان و بذرها از آب سیراب شوند.

کد خبر 365877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.