تحقق شایسته اقتصاد مقاومتی در پرتو دانش بنیان ها

"اقتصاد دانش بنیان" از مهم ترین ابزارها برای ارتقای تولید ملی و تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی است، به شرطی که موانعی همچون قوانین دست و پا گیر و بروکراسی های زائد و سلیقه ای، از مسیر فعالان این حوزه حذف شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که امروزه دیگر حجم سرمایه و اندازه بازار در توسعه اقتصادی نقش اساسی ندارد، بلکه این نقش را دانش و فناوری ایفا می‌کند و شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری بستر لازم را برای استفاده از دانش و نوآوری در تولید محصولات با کیفیت بالا، مطابق با نیاز جامعه را فراهم می کنند، همچنین با قرار دادن بیشترین تمرکز خود بر استفاده از توان و ظرفیت های داخلی در راستای  اجرای اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و همچنین رقابت در بازار  بین المللی بسیار تاثیر گذار عمل کرده اند.

در اقتصاد دانش بنیان، سهم قابل توجهی از سرانه تولید ملی را رشته فعالیت های دانش پایه و دانش ساز مانند صنایع دارای فناوری برتـر ، خدمات مالی و تجاری پیشرفته، کارآمدتر و بویژه از فعالیت های آموزشی و پژوهشی تخصصی تشکیل می دهد. از طرفی هم با توجه به اینکه بیکاری، به ویژه در قشر تحصیل کرده به یک دغدغه مهم تبدیل شده، شرکت های دانش بنیان از ظرفیت غنی توسعه و اشتغال زایی برخوردار هستند که خود توجه و اهمیت بیشتر به این نوع شرکت هارا باعث می شود. این در حالی است که فعالان این بخش از اقتصاد،  گلایه های فراوانی از  موانع و مشکلاتشان به ویژه در برخورد با بروکراسی‌های زائد اداری و برخوردهای سلیقه دارند که باعث دلسردی برخی از نخبگان و کارآفرینان از ادامه راهشان شده است.

 لزوم برطرف شدن موانع و چالش های فعالیت کارآفرینانه در کشور

 در همین ارتباط، محمد علی‌آبادی فراهانی، مدیر شرکت آریا پلیمر اصفهان در خصوص نقش دولت برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی به خبرنگار ایمنا، گفت: در اقتصاد دولتی ایران، فعالیت های کارآفرینانه با چالش های جدی مواجه است. بی شک حمایت های دولت در ابتدای راه می تواند بسیار کمک کننده باشد و بدون حمایت دولت این فعالیت ها نمی تواند به نهالی بالنده تبدیل شود اما اگر نقش دولت در این مسیر بخواهد از حمایتگری خارج شود و چالش های متعدد و متنوع در فعالیت های کارآفرینانه ایجاد کند باعث می شود دلسردی شده و فعالان را از ادامه راهشان منصرف می کند، شرکت هایی که توانسته اند به راه خود ادامه دهند بی شک با اعتقاد به اینکه « یا راهی خواهم یافت و یا راهی خواهم ساخت» توانسته اند مشکلات را پشت سر گذارند.

وی با اشاره به تاثیر فناوری های دانش بنیان در زندگی و آینده مردم، خاطر نشان کرد: ستاد توسعه فناوری نانو، یک شعار دارد که می گوید« هدف از توسعه فناوری نانو، افزایش کیفیت زندگی مردم با استفاده بهینه از منابع موجود است.» بنار همین شعار نیز می توان به جایگاه مهم و تعیین کننده اقتصاد دانش بنیان پی برد.

فراهانی در رابطه با نحوه شکل گیری و ادامه کار شرکت خود نیز گفت: شرکت آریا پلیمر نتیجه یک قعالیت گروهی است و در نتیجه مشارکت و فعالیت گروهی توانست در کشور به عنوان کارگزار حوزه صنعتی نانو انتخاب شود، ۱۰ سال از تاسیس آن می گذرد و همچنان پر قوت در راه تحقق شعار اقتصادمقاومتی و تولید ملی قدم بر می دارد.

وی افرود: همچنین انتخاب شدن به عنوان فناور برتر استان اصفهان، کسب جایزه مدیر موفق صنعت پلاستیک کشور، انتخاب این شرکت به عنوان واحد فنی و مهندسی نمونه سازمان صنایع استان اصفهان، تولید محصول برتر نانو در کشور، برگزیده شدن به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوله کشور و همچنین دریافت جایزه طلایی پارک های علمی آسیا از مهمترین افتخارات شرکت آریا پلیمر است.

این فعال اقتصادی یادآور شد: پتانسیل جوانان ایرانی برای رشد در سطوح بین المللی بسیار بالاست. امیدوارم که هم جوانان و هم مسئولان قدر این سرمایه ها را بدانند و ایران اسلامی بتواند در سطح بین المللی به جایگاه های علمی و اقتصادی برتر دست پیدا کند.

قوانین دست و پا گیر بر سر راه تولید باید برطرف شود

محسن کریمیان، مدیر عامل شرکت رویشگر نیز درباره ثابت نگه داشتن تولید با وجود شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است که باید میزان تولید به نسبت خرید مواد اولیه (با قیمت مناسب خریداری می شود) بیشتر باشد در این صورت قدرت چانه زنی افزایش یافته همچنین محصول با قیمت پایین و حاشیه سود کمتر وارد بازار می شود.

وی استفاده از منابع داخلی، توسعه مشاغل خانگی و روستایی را راه حل افزایش تولید و بهبود اقتصاد کشور دانسته و تصریح کرد: حمایت نکردن از کشاورزان و باغداران، سخت گیری های دریافت مجوز مشاغل خانگی و به طور کلی قوانین دست و پاگیر در زمینه تولید و اقتصاد از مهم ترین چالش های پیش روی اقتصاد مقاومتی و تولید ملی است.

کریمیان با بیان اینکه انتظار ما از دولت فقط حمایت از تولیدکنندگان داخلی است، افزود: شرکت دانش بنیان رویشگر با همکاری شرکت فن آفرینی آلتون مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی و ساخت باغچه هوشمند سبزی خانگی را برای اولین بار در ایران انجام داده است که طراحی و ساخت بخش هایی از این دستگاه برای اولین بار در جهان انجام گرفته است.

گزارش از: ریحانه شهبازی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 365851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.