عملیات ترمیم و بهسازی تونل شهید آقاخانی کلید خورد/ پایان کار ۱۵ اسفندماه

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت: عملیات ترمیم و بهسازی تونل شهید آقاخانی با برآورد اعتبار اولیه در حدود ۵۰۰ میلیون تومان تا ۱۵ اسفندماه سال‌جاری تمام می‌شود و نوروز ۹۸ در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

رضا اخوان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در راستای تماس تلفنی یکی از شهروندان مبنی بر تخریب نمای دیواره‌های تونل شهید آقاخانی واقع در خیابان بزرگمهر در برنامه رادیویی «شهروند پرسشگر، شهردار پاسخگو» و با توجه به دستور شهردار اصفهان در خصوص بازدید فوری از محل و ارائه گزارش از محل بازدید کردیم و برداشت‌های وضعیت موجود انجام شد.

وی با بیان اینکه تونل شهید آقاخانی در سال ۱۳۸۶ طراحی و در دی‌ماه سال ۸۷ به بهره‌برداری رسیده است، افزود: آن زمان با توجه به محدودیت زمانی و ترافیک سنگین در این نقطه از شهر، گزینه‌های مختلفی برای نماسازی و بدنه‌سازی این تونل پیشنهاد شد و فرضیه‌های متعددی مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه در نهایت به وضعیت موجود یعنی نما با استفاده از سرامیک رسیدند.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان تصریح کرد: این نوع سرامیک‌ها با ابعاد ۳۳ در ۶۷ تهیه و اجرا شده که از نظر ابعاد، نرمال شرکت‌های تولیدی نیست، یعنی در حال حاضر در خط تولید کارخانجات نمی‌توان سرامیک با این ابعاد تهیه کرد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که پشت سرامیک‌های بدنه در قسمت‌های پایینی تا حد تقریباً یک متر به ارتفاع یک متر پُر شده، اما در برخی دیگر از قسمت‌ها به خصوص در پشت نوارهای قائم، جعبه‌های اطفاء و هواکش‌ها خالی از سرامیک است که این خالی بودن باعث شده آسیب‌دیدگی‌ها و شکستگی‌ها در اثر ضربات و گذر زمان زیاد شود.

قرارداد نصب پانل‌های «هایربتن» نهایی می‌شود

اخوان گفت: این نوع سرامیک‌ طبق طرح اولیه پیش‌بینی شده، باید به راحتی از محل نصب شده خارج شود تا جایگزین کردن سرامیک‌های شکسته به آسانی صورت گیرد چرا که سرامیک‌ها روی ریل‌های آلومینیومی شکل قرار گرفته و این در حالی است که در حال حاضر به لحاظ گذر زمان که تقریباً ۱۰ سال از افتتاح پروژه می‌گذرد، این کار به سختی قابل انجام است.

وی با بیان اینکه آزادی حرکت این سرامیک‌ها روی ریل‌ها سلب و این موضوع باعث شده که کار منحصر به فرد شود، گفت: آن زمان مجموعه شهرداری با مقاطع کار و پیمانکار خصوصی به صورت شخصی و ویژه قراردادی منعقد کرده است، از این رو در حال حاضر مجبور هستیم با همان مقاطع کار همکاری کنیم زیرا هماهنگی‌های لازم و توافقات اولیه انجام و طرح اولیه نیز تهیه شده است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان اظهارکرد: گزینه‌های مختلفی پیشنهاد شده و در کمیته فنی با حضور مسئولان ذی‌ربط مورد بررسی قرار گرفته است تا  پانل‌های پیش ساخته مقاوم و دو تنی به نام «هایربتن» جایگزین و نصب شود؛ قرارداد نصب پانل‌های «هایربتن» در حال نهایی شدن است، البته طی سه روز گذشته فعالیت‌ها آغاز شده و بخشی از برداشت سرامیک‌های آسیب دیده و جایگزینی آن توسط پیمانکار اولیه در دست انجام است.

اخوان با بیان اینکه تونل شهید آقاخانی با احتساب رمپ‌ها در طرفین حدود ۹۷۰ متر طول دارد که ۶۰۰ متر آن را تونل با ارتفاع ۵.۵ متر تشکیل داده است، گفت: عرض دهانه تونل حدود ۱۵ و ۲۰ متر است که حدود ۱۰ هزار مترمربع نمای دیواره‌های آن بوده و بسیار سنگین است و جایگزینی کل این نما هزینه و زمان زیادی نیاز دارد.

۷ میلیارد تومان هزینه جابه جایی کل نمای تونل آقاخانی

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان هزینه جابه جایی کل نمای تونل آقاخانی را حدود هفت میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به جلسات متعدد با مسئولان ذی‌ربط در کمیته فنی با حضور معاون عمران شهری شهرداری، معاون خدمات شهری شهرداری، مدیرعامل سازمان زیباسازی، مدیرعامل سازمان طراحی، کارشناسان و مسئولان ذی‌ربط در سازمان آتش‌نشانی، مدیران حوزه معاونت عمران شهری و کارشناسان نگهداری و تعمیرات ابنیه و تأسیسات شهری، به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر بدنه‌سازی را به صورت ترمیم و بهسازی نقاط آسیب دیده انجام دهیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان اظهارکرد: نمایندگان دو معاونت تعمیرات، نگهداری ابنیه، پل ها، معابر، تأسیسات و زیرساخت‌های شهری در حوزه خدمات شهری و حوزه عمران شهری به طور دائم تأسیسات شهری و ابنیه‌های شهری در اختیار شهرداری را رصد می‌کنند و چنانچه مشکل یا نواقصی وجود داشته باشد بلافاصله در کمیته فنی بررسی و نسبت به تعمیر و نگهداری یا بهسازی و جایگزینی آن اقدام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این کار به صورت دائمی به عنوان یکی از وظایف ذاتی شهرداری به صورت مستمر و دائمی انجام می‌شود و تونل شهید آقاخانی نیز از این موضوع جدا نبوده و این کار انجام شده است.

احداث مسیرهای خروج اضطراری برای تونل در سال ۹۸

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان تاکید کرد: در زمان اجرای تونل شهید آقاخانی قرار بر این بوده که راه‌های خروج اضطراری از تونل در زمان حادثه پیش بینی شود، اما متأسفانه این کار به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشته و اینکه در طرفین تونل یعنی کندروهای خیابان بزرگمهر تأسیسات اصلی شهری گذر کرده، انجام نشده، اما در صدد هستیم در ضلع شرقی که قبلاً پارکینگ‌هایی پیش‌بینی شده بوده، در سال آینده یک یا دو راه خروج  اضطراری براساس طراحی، برآورد مسائل و مطالعات فنی در نظر گرفته شود.

اخوان افزود: در واقع انباشت مشکلات حال حاضر در تونل شهید آقاخانی در طول ۱۰ سال بهره‌برداری اتفاق افتاده، با توجه به شرایط فیزیکی محل و اینکه نخستین تونل شهری با حدود یک کیلومتر با احتساب رمپ‌ها احداث شده و به لحاظ شرایط خاصی که دارد و بسیاری از جوانان در این محیط بسته شهری یکباره هیجان خود را با پرتاب ترقه و یا شیء  تخلیه می‌کنند، این آسیب‌ها انباشته شده و سیما و منظر تونل مخدوش شده است.

وی ادامه داد: عملیات ترمیم و بهسازی تونل شهید آقاخانی با برآورد اعتبار اولیه در حدود ۵۰۰ میلیون تومان، تا ۱۵ اسفندماه سال‌جاری تمام می‌شود و نوروز ۹۸ در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای تونل شهید آقاخانی علاوه بر دوربین نظارت تصویری، امکاناتی همچون پایش تصویری، کنترل سرعت و مسائل دیگر در نظر گرفته شده است، گفت: برای ورودی رمپ‌های تونل  در سال ۹۸ اقداماتی انجام می‌شود، همچنین برای ایمنی رفیوژ میانی تونل یک طراحی ویژه همسو با شرایط تونل از نظر معماری، سیما و منظر شهری و زیباسازی در سازمان طراحی شهرداری انجام خواهد شد.

کد خبر 365746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.