۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
پیشانی شهر را بسازیم

یکی از مهمترین محورهای ورودی اصفهان جاده فرودگاه است، زیرا بیشتر گردشگران و مقامات از این مسیر وارد این جهانشهر می‌شوند، این در حالی است که نازیبایی و آلودگی بصری از عمده‌ترین مشکلات کنونی این "ورودی تشریفات" است...

به گزارش ایمنا، در گذشته‌های نه چندان دور حد و مرز شهرها توسط دروازه‌ها مشخص و مبادی ورودی شهرها از کیفیت فضایی خاصی برخوردار بود و ورودی‌های شهر جزء عناصر اصلی تشکیل دهنده یک شهر به شمار می‌رفت، اما امروزه با گسترش بی‌رویه شهر، مبادی ورودی شهرها تبدیل به مکانی جهت تردد سریع خودروهای عبوری شده و اراضی مجاور این ورودی‌ها به علت وجود نداشتن برنامه به کاربری‌های مزاحم و ناسازگار تبدیل شده که باعث تشدید بی‌نظمی در این فضاهای مهم شهری می‌شود.

وضعیت ورودی‌های شهر اصفهان به گونه‌ای است که در خود نشانی از ترغیب گردشگر برای ورود به درون شهر تاریخی اصفهان ندارد، مانند قاب نازیبا برای تابلویی زیبا... برخی از ساخت و سازهای بی‌کیفیت در ورودیها و کاربری‌های نامناسب و تعمیرگاهی، در ابتدای ورود چهره‌ای نازیبا از شهر تاریخی در ذهن هر گردشگر ایجاد می‌کند، در حالی که نمادها و نشانه‌های ورودی شهر، هویت درون شهر را نمایان می‌کند.

یکی از مهمترین ورودی‌های شهر اصفهان، ورودی از مسیر جاده فرودگاه شهید بهشتی است که به «ورودی تشریفات» شهرت دارد و به گفته «ایرج مظفر» معاون عمران شهری شهردار اصفهان، امسال سه میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی این ورودی پیش‌بینی شده، اما اجرای طرح مستلزم حل مباحث بین شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی است.

وی تاکید کرده است: ساماندهی ورودی تشریفات یک کار مشترک است که بخشی از آن در محدوده اصفهان روبه روی حصه و ورودی میدان لاله و بخش دیگر آن خارج از محدوده شهری است که مسایل مربوط به آن باید رفع شود.

با توجه به اینکه ورودی هر شهر به عنوان نخستین و آخرین سکانس پیش روی مخاطب هر شهر است که به نوعی فرهنگ و هویت ملی مردم آن را به نمایش می‌گذارد، ساماندهی ورودی‌های شهر اصفهان به ویژه مسیر ورودی تشریفات از سمت فرودگاه نیز با هدف بهبود زیرساخت‌های گردشگری باید سریعتر انجام شود.

اجرای طرح ورودی تشریفات پس از اعلام مصوبات استانی

سیداحمد حسینی‌نیا، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در خصوص اهمیت ورودی‌های شهر اصفهان به ایمنا می‌گوید: شهر اصفهان علی‌رغم داشتن زیبایی‌های منحصر به فرد، از ورودی‌های مناسبی برخوردار نیست و  بیشتر این ورودی‌ها دچار مشکلات عمده‌ای از جمله بی‌نظمی و اغتشاشات بصری است.

وی تصریح می‌کند: در حالی که ورودی‌های شهر در واقع نخستین و مهمترین تصویر از شهر را در ذهن مسافران ایجاد می‌کند، اما ورودی‌های شهر اصفهان مناسب یک شهر گردشگرپذیر نیست. از این رو معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در حال تهیه طرحی برای ساماندهی ۱۱ ورودی اصلی شهر است.

وی ادامه می‌دهد: از جمله این ورودی‌ها می‌توان به ورودی مسیر فرودگاه به سمت شهر اشاره کرد که «محور تشریفات» نام دارد؛ با توجه به اینکه بیشتر مسافران داخلی و خارجی از طریق هوایی از این مسیر وارد شهر اصفهان می‌شوند، باید ورودی شرق در شأن فرهنگ مردم و شهر تاریخی و گردشگرپذیر اصفهان باشد.

 معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اظهار می‌کند: از آنجایی که اجرای طرح ورودی تشریفات نیاز به اصلاح حریم و تصویب طرح در سطوح استانی دارد، در حال حاضر معاونت شهرسازی و معماری ضمن تهیه طرح و مطرح کردن آن در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان منتظر تعیین تکلیف قطعی طرح مذکور است که بلافاصله پس از کسب مصوبات استانی اجرای طرح نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

حسینی‌نیا تاکید می‌کند: از مهمترین الزامات و ضرورت‌هایی که در تهیه و اجرای طرح ورودی تشریفات مورد توجه است می‌توان به ضرورت تفکیک ترافیک وسایل نقلیه سنگین برون شهری در محور ورودی شهر و ایجاد یک مسیر ایمن برای مسافران، ضرورت ساماندهی و حل مشکلات منظر شهری از جمله سیمای ناهمگون روستاها، دامداری‌ها و ساخت و سازهای حاشیه مسیر، دکل‌های برق، پل‌های عابر پیاده و زمین‌های بایر و ضرورت دسترسی مناسب از این محور به رینگ‌های ترافیکی جدید شهر اصفهان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در طرح ورودی تشریفات سعی شده در مسیر نمادهایی از فرهنگ و هنر و سابقه تاریخی شهر اصفهان به کار گرفته شود، تصریح می‌کند: در این طرح همچنین مراکز خدماتی و رفاهی مورد لزوم نیز در نظر گرفته شده است، همچنین در طرح ورودی تشریفات، ارتقاء سطح کیفی منطقه حصه از لحاظ منظر شهری، دسترسی‌های همسطح و ارتقاء کیفیت محیطی نیز مورد توجه بوده تا این منطقه نیز از این طرح بهره‌مند شده و وضعیت بهتری پیدا کند.

ورودی تشریفات نیازمند تهیه طرح تفصیلی

مهرداد کیهان‌فر، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری  نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ورودی شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به عنوان یک عنصر تاثیرگذار بازتابی از هویت و تشخص شهری محسوب می‌شود چرا که نخستین ارتباط مسافران و بازدیدکنندگان شهر از ورودی‌های آن آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمان‌های قدیم ورودی شهر عناصر ویژه‌ای قلمداد می‌شد که بیانگر موقعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی آن شهر بود می‌گوید: در عصر حاضر نیز که شیوه زندگی با توجه به پیشرفت‌های علمی و صنعتی بسیار تغییر کرده، بالطبع آن نقش تعاملات و ارتباطات نیز خصوصاً در حوزه بین‌المللی نقش پُر رنگتری پیدا کرده و شهرها عامل کلیدی در این تعاملات و ارتباطات و موتور محرک توسعه ملی هستند؛ در واقع این شهرها هستند که با توجه به برندسازی و مزیت‌سازی خود در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باعث افزایش ظرفیت‌های متعدد هر کشوری میشوند.

کیهان‌فر اظهار می‌کند: به جرأت می‌توان گفت که در قرن ۲۱ این شهرها هستند که طلایه‌دار معرفی کشورها در عرصه بین‌الملل محسوب می‌شوند و با فراهم‌آوردن مزیت‌های مختلف در تکاپوی جذب سرمایه‌های اقتصادی به خصوص اجتماعی به دنبال ایفای نقشی جهانی هستند.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان بسیاری از پیش نیازهای جهانی‌شدن را در خود نهفته دارد تصریح می‌کند: شاهد آن انتخاب شهر اصفهان به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» در سال ۲۰۰۶ توسط وزرای کشورهای اسلامی در سطح بین‌المللی و همچنین عنوان «پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» در سطح ملی است؛ بنابراین وجود و تعریف ورودی‌ها با شاخص‌های تاثیرگذار، قطعاً می‌تواند در بیان اهداف و برنامه‌های توسعه به صورت خلاقانه نقش مؤثری در رقابت‌پذیری شهر اصفهان برای تحکیم جایگاه خود در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشد.

وی تاکید می‌کند: با وجود ورودی‌های مختلف و متعدد در جهات جغرافیایی شهر اصفهان و طبقه‌بندی آنها، ورودی فرودگاه اصفهان از طریق بزرگراه شهید اردستانی و اتصال آن به رینگ سوم که تمامی شهر اصفهان برای مقاصد مختلف را پوشش می‌دهد، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای ایجاد یک مسیر شاخص برخوردار است که نیازمند تهیه طرحی تفصیلی ویژه در مسیر و حریم بزرگراه شهید اردستانی توسط مدیریت شهری است تا بتواند با سیما و منظر مناسب، علاوه بر نقش ترددی ایمن، نقش یک مسیر تشریفاتی منحصر به فرد در خور و شأن شهر اصفهان ایفا کند؛ تأمل و تاکید بر چنین طرحهایی میتواند مزیت‌ها و ارزش‌های افزوده متعددی را در حوزه‌های مختلف به ارمغان آورد.

به گزارش ایمنا، برخی کارشناسان شهرسازی معتقدند با توجه به اینکه ورودی‌های شهر اصفهان هیچ تعریف مشخصی ندارد، بهتر است مسابقه طراحی ورودی‌های شهر برگزار تا بهترین طرح‌ها برای دروازه‌های شهر انتخاب شود.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 365743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.