چهارشنبه؛ چشم اصفهانی‌ها به زاینده‌رود روشن می شود

بر اساس اعلام مسئولان آب منطقه ای و هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان، زاینده رود بامداد دوشنبه بازگشایی می شود و ۴۸ ساعت بعد از آن، پس از ماه‌ها انتظار چشم اصفهانی ها به زنده‌رود روشن می شود و پل‌های تاریخی این دیار پاهای خشکشان را در دل این رود فرو می برند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز پس از یک جلسه چندساعته معاون نظارت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان از تاریخ قطعی بازگشایی  سد زاینده‌رود در روز هشتم بهمن ماه به‌منظور آبرسانی به کشاورزان برای کشت پاییزه دوم خبر داد و گفت که با توجه به اقدامات انجام شده و پس از افزایش خروجی سد، آب حداکثر ۴۸ ساعت پس از باز کردن دریچه‌ها  به شهر اصفهان می‌رسد.

بر اساس اعلام آب منطقه‌ای اصفهان در حال حاضر و با توجه به بارش های اخیر حجم آب ذخیره شده در سد زاینده رود ۱۹۰ میلیون مترمکعب است و پس از رها سازی آب به مدت ۲۰ روز برای کشت کشاورزان افزایش می یابد.

معاون نظارت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای پیش از این  ۱۹ دی ماه در جمع  کشاورزان شرق و غرب در مسجد گلزار خوراسگان بازگشایی زاینده رود در هفته اول بهمن ماه را وعده داده و گفته بود که "بر اساس هماهنگی های انجام شده تاریخ دقیق این بازگشایی در روزهای آینده با تایید مسئولان اعلام خواد شد."

آخرین باری که زاینده رود در اصفهان جاری شد فروردین ماه سال ۹۶ بود. زاینده رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران به شمار می رود با این حال در ۱۵ سال اخیر و بر اثر کاهش و تغییر نوع بارش در سال های زراعی، بارگذاری های بی رویه، وجود طرح های آبخیزداری در بالادست، انتقال آب به استان‌های همجوار میزان ورودی آب به سد زاینده‌رود به حداقل رسید و رودخانه رو به خشکی نهاد، در نهایت آبی برای تخصیص دادن به کشاورزان غرب و شرق اصفهان نبود.

کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان در چند سال اخیر و امسال در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه و حل مشکلات معیشتی خود را خواهان شده بودند.

کد خبر 365725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.