سود صادرات محصولات گلخانه‌ای نصیب واسطه‌ها می‌شود

رییس اتحادیه گلخانه‌داران استان اصفهان با بیان اینکه سود صادرات محصولات گلخانه ای نصیب واسطه‌ها می‌شود، گفت: اکنون صادرات گل‌های زینتی تقریبا متوقف شده و وجود واسطه ها باعث شده است که تضمینی برای برگشت سرمایه ما وجود نداشته باشد.

صالح مهدی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به دلایل کاهش صادرات گل‌های زینتی اظهار کرد: علاوه بر مشکلاتی که برای بسته بندی این محصول وجود دارد، در شرایط کنونی فروش این محصولات درکشور به صرفه تر است زیرا سود فروش این محصولات نصیب واسطه‌ها می‌شود و قیمت‌هایی که از ما می‌خرند نصف شده و تولید به صرفه نیست.

وی افزود: در این رابطه درخواست‌های زیادی به وزارت جهاد کشاورزی به صورت کتبی اعلام کرده‌ایم، رسیدگی‌هایی نیز شده اما نتیجه ای تا کنون نداشته است اگر کاغذ بازی‌های اداری کم شود می‌توان به حل مشکلات و رونق صادرات امید داشت.

 رییس اتحادیه گلخانه‌داران استان اصفهان با بیان اینکه یکی از اهداف این اتحادیه حذف و یا تعدیل واسطه‌ها است، گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز وضع صادرات بهبود یافته اما در واردات نهاده‌ها به مشکل جدیدی برخورده‌ایم؛ بذر، کود و سمی که در گلخانه‌ها استفاده می‌شود وارداتی است حتی می‌توان گفت وضعیت بذر بحرانی است.

مهدی زاده با بیان اینکه شرکت ‌هایی که بذر محصولات گلخانه‌ای را تامین می‌کنند در ترخیص کالاهایشان به مشکلات جدی برخورده‌اند، افزود: شرکت‌های تامین کننده نهاده‌های ما در تامین ارز نیز مشکلات جدی دارند زیرا با افزایش نرخ ارز قیمت نهاده‌ها نیز چهار برابر شده و هزینه‌ تمام شده تولید افزایش یافته است.

رییس اتحادیه گلخانه‌داران استان اصفهان اضافه کرد: در چنین شرایطی اگر برای مبادله پول به مشکل برنخوریم صادرات می‌تواند به صرفه باشد،  گلخانه‌داران  نمی‌توانند به طور مستقیم در عرصه صادرات ورود کنند، واسطه‌ها در این میان محصول را با قیمت‌های مد نظر خودشان از گلخانه‌داران می‌خرند که باعث می‌شود سود صادرات در جیب تولید کنند داخلی نرود.

مهدی‌زاده افزود: در این‌صورت کشاورزان به اتحادیه اعتماد نمی‌کنند، کشاورزان بذرهایی را می‌خواهند که قبلا امتحان شده و از آن نتیجه گرفته‌اند؛ مشکلات پیش آمده در واردات برای تامین بذرها، باعث رکود در کار گلخانه‌داران شده است.

وی اضافه کرد: اگر اتحادیه بتواند این مواد را به صورت عمده خرید و بین اعضا تقسیم کند با حذف واسطه‌ها باعث می‌شود قیمت این اقلام برای گلخانه‌داران کاهش یابد.

رییس اتحادیه گلخانه‌داران استان اصفهان با بیان اینکه این اتحادیه با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی خرداد سال ۹۷ تشکیل شده است، گفت: تعاونی گلخانه‌داران تیران و کرون، نجف آباد، جوانه ابریشم فلاورجان، تعاونی گل‌و گیاه، بذر و نهاد استان اصفهان و تعاونی شب‌بو کاران خمینی شهر ، اعضای هیئت مدیره این اتحادیه هستند.

مهدی زاده با بیان اینکه بیشترین محصولی که این اتحادیه صادر می‌کند، سبزی و صیفی است، خاطرنشان کرد: محصولات صادراتی گلخانه‌داران استان اصفهان شامل فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، گوجه زیتونی، خیار و توت فرنگی است. علاوه‌ بر آن گل‌های فصلی، گل وگیاه زینتی، شاخه بریده و فصلی در حال حاضر به کشور عراق صادر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات سبزی و صیفی به روسیه انجام می‌شود، تصریح کرد: این اتحادیه تازه تاسیس است و به دنبال پیگیری مشکلات گلخانه‌داران از جمله مشکل سوخت، آب، نهاده‌ها، بذر، سم، کود، سازه، حتی تامین پلاستیک و پوشش گلخانه‌ها است.

کد خبر 365661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.