جایگاه اصفهان در بودجه ۹۸ کشور کجاست؟

فرایند بودجه‌ریزی سال آینده کشور از ۱۵ تیرماه امسال آغاز شد و سرانجام تبصره‌های پیشنهادی، در هیئت دولت تصویب و به خانه ملت ارائه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بودجه پیشنهادی سال ۹۸ کشور در مقایسه با بودجه سال‌جاری ۳۹.۳ درصد رشد دارد و به گفته «نوبخت»، معاون رییس جمهور، توجه به معشیت مردم، تولید و اشتغال جزء اهداف اصلی آن است. در بودجه سال ۹۸ کل سهم نفت ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی و ۱۴ میلیارد دلار با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی نیز برای کالاهای اساسی، بخش درمان و تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده است؛ رفع موانع تولید و تسهیل ورود مواد اولیه نیز از موضوعات مهم در بودجه سال ۹۸ است.    

براساس پیشنهاد دولت، در بودجه سال آینده وام ازدواج برای هریک از زوج‌ها معادل ۱۵ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله تعیین شده، همچنین لایحه یارانه سه دهک بالای درآمدی در سال آینده قطع خواهد شد.

آن‌گونه که رییس جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه ۹۸ تأکید کرد، در این بودجه به موضوعات اشتغال، گردشگری، مسکن و محیط زیست توجه ویژه‌ای شده است، البته یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی افزایش ۳۳ درصدی عوارض قبوض آب، افزایش ۲۰ درصدی قیمت گازوئیل از موارد دیگر بودجه سال آینده است، اما در این بین موضوع قابل تأمل در لایحه بودجه ۹۸ سهم استان اصفهان از درآمدهایی که دارد، است.

در حالی‌که استان اصفهان بعد از تهران درآمدزاترین استان کشور به شمار می‌رود، براساس اعداد و ارقام لایحه بودجه گویا قرار نیست این استان از ثروتی که تولید می‌کند سهم چندانی را به خودش اختصاص بدهد؛ درباره این موضوع نظر چند نفر از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را جویا شدیم.

تنها یک هشتم درآمد استانی به اصفهان تعلق خواهد گرفت

«حسن کامران»، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: بودجه سال ۱۳۹۸ که پیش روی همه ایرانی ها و مقامات است، علی‌رغم اینکه  اصفهان در سال جاری هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد برای دولت داشته، متأسفانه با کم لطفی دولت تنها یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای اصفهان در ردیف‌های بودجه منظور شده است.

وی می افزاید: کاهش ردیف های بودجه برای اصفهان در حالی است که اصفهان مشکلات حاد زیادی دارد و این یک ظلم مضاعف است که از سوی حاکمان کشور به اصفهان می‌شود.

کامران تاکید می‌کند: در حالی تنها یک هشتم درآمد استانی به اصفهان تعلق خواهد گرفت که ردیف بودجهای استان‌های خوزستان، فارس و خراسان رضوی با وجود درآمدهای بسیار پایین‌تر از اصفهان، بیشتر پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه نمایندگان خوزستان تنها وعده‌های دولت برای حل مشکل زاینده رود را هم برنمی تابند و در روز ارائه لایحه بودجه مانع از سخنرانی رییس جمهور شدند، ادامه می‌دهد: در حالی‌که دولت اعتبارات خوبی به طرح انتقال آب بن- بروجن اختصاص داده است، طرح انتقال آب سامانه دوم استان اصفهان برای سال آینده به شیوه «نقد و نسیه» محاسبه شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند: پس از مسئله آب، راه‌اندازی قطار سریع‌السیر، حمل و نقل درون شهری و تکمیل مترو، گذر غربی و شرقی اصفهان، سرمایه‌گذاری برای مراکز پزشکی به ویژه بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان از اولویت‌های بودجه سال ۹۸ اصفهان است.

دردسرهای مُهر برخورداری بر پیشانی استان اصفهان

«حمیدرضا فولادگر» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایمنا که «چرا دولت تنها یک هشتم درآمد تولیدی استان را به خود اصفهان اختصاص می‌دهد؟»، اظهار می‌کند: چند سالی است که در خصوص بحث نحوه توزیع اعتبارات عمرانی و جاری در اعتبارت استانی، با سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی انجام داده‌ایم؛ طی چند دوره‌ای که در مجلس بوده‌ایم، رؤسای کمیسیون‌های بودجه از دولت هفتم تا دولت فعلی را چندین بار دعوت کردیم به اصفهان آمدند، همچنین جلساتی در تهران و حتی با رؤسای سازمان برنامه بودجه مذاکراتی را انجام دادیم، اما کمک مقامات استان تنها تأثیر چند درصدی روی روند توزیع بودجه داشت.

وی تصریح می‌کند: مسئولان سازمان برنامه و بودجه بر این باور هستند با توجه به اینکه استان اصفهان از استان هایی است که پروژه های ملی زیاد دارد، بنابراین درآمدهای ملی آن نیز زیاد است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای توزیع اعتبارات استان یک سری شاخص‌ها وجود دارد که براساس اعتبارات توزیع می‌شود، می‌گوید: شاخص توزیع اعتبارات تعداد مناطق محروم، ظرفیت‌ها و میزان برخورداری‌ها است، از این رو با توجه به عدم برخورداری‌ها و توزیع امکانات، برخی استان‌ها یک سری شاخص‌ها دریافت می‌کنند، اما با توجه به اینکه مُهر برخورداری بر پیشانی استان اصفهان خورده است، این استان را هنگام توزیع اعتبارات استانی در رده‌های پایین قرار می‌دهند، در حالی‌که استان اصفهان برای کشور درآمدهای زیادی ایجاد می‌کند.

فولادگر تاکید می‌کند: استان اصفهان دومین سرانه به لحاظ جمعیتی و به لحاظ درآمدی در جایگاه چهارم کشور قرار دارد، اما به لحاظ بازگشت اعتبارات عمرانی و سرمایه‌های جاری در رده‌های ۲۸ و ۲۹ قرار دارد.

وی اظهار می‌کند: آنچه طی چندین سال پیگیری، مذاکره با دولت و کمیسیون بودجه مطرح شده، همیشه این بوده که توزیع اعتبارات براساس شاخص‌های استانی انجام می‌شود و استان اصفهان نیز پروژه‌های ملی زیادی دارد، اما این استدلال قانع کننده نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی که معتقد است در بحث تخصیص اعتبارات استانی به اصفهان ظلم شده است، تصریح می‌کند: البته سهم اعتبارات استانی نسبت به کل اعتبارات عمرانی کل کشور بسیار ناچیز است، اما باید به این موضوع مهم توجه داشت که نباید متکی به اعتبارات دولت شویم، بلکه باید برای عمران و توسعه استان واقعاً سرمایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر بحث اعتبارات دولتی نیز حل شود، باز هم از طرف دیگر باید تاکید کنم که در بخش سرمایه‌گذاری اقدامات خوبی انجام نشده و یا شایسته اصفهان نبوده است، در واقع طی سال های گذشته با سرمایه‌گریزی‌هایی به دلیل سخت‌گیری‌های مسئولان مواجه بوده‌ایم و به همین دلیل سرمایه‌گذاران اصفهان در استان‌های دیگر سرمایه‌گذاری کردند.

فولادگر اظهار می‌کند: طی سال گذشته شاهد بودیم که بعضی از استان‌ها به نسبت اصفهان پیشرفت‌های زیادی داشتند و این بدان دلیل بود که منتظر اعتبارات دولتی نماندند.

بودجه کشور «نیمه اضطراری» تنظیم شده است

وی با بیان اینکه امسال چهار عضو در کمیسیون تلفیق داریم، اضافه می‌کند: برای افزایش اعتبارات باید بیشتر تلاش کنیم، البته در مجلس تغییردادن اعتبارات به دلیل حساسیت‌هایی که نسبت به اصفهان وجود دارد، بسیار سخت است؛ زیرا باید قبل از ارسال لایحه بودجه بیشتر تلاش می‌کردیم، اما باز هم باید در ایام باقی مانده در کمیسیون‌های تخصصی همچنین کمیسیون تلفیق تا حد امکان تلاش کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که «نرخ بیکاری استان به خصوص جوانان تحصیلکرده از متوسط کشوری بالاتر است، همچنین مشکلات زیادی از جمله آب در استان وجود دارد، با وجود این مشکلات و با این منابع محدود، چه باید کرد؟»، می‌گوید: منابع بودجه دولت به شدت محدود است، از این رو امسال با توجه به شرایطی که دشمنان خصوصاً آمریکا با بحث تحریم‌ها به کشورمان تحمیل و منابع درآمدی ما را محدود کرده است، بودجه کشور «نیمه اضطراری» تنظیم شده است.

وی ادامه می‌دهد: همه توقع دارند برای همسان‌سازی حقوق گام برداشته شود که باید انجام بدهیم، اما این محدودیت را نیز باید در نظر گرفت، باید نظارت بر فسادهای اقتصادی انجام تا مشکلات حل شود.

فولادگر در پاسخ به این سوال که: «مدیر برنامه‌ریزی استان اصفهان آذرماه سال گذشته اعلام کرد بودجه سال ۹۷ استان دو هزار و ۱۰۰ میلیارد بوده؛ چطور بودجه کشور ۳۹ درصد رشد کرده، اما بودجه دومین استان تولید کننده ثروت کاهش پیدا کرده است؟ اظهار می‌کند: این عدد و رقم را باید بازهم به صورت دقیق ببینم؛ زیرا به نسبتی که کل بودجه کشور چه در بخش جاری و چه در بخش عمرانی افزایش پیدا کرده، بودجه استان‌ها نیز افزایش می‌یابد، البته سهم بودجه عمرانی نسبت به بودجه جاری کم است و این یکی از مشکلات اساسی نظام بودجه‌ریزی در کشور ما است و بیشتر بحث هزینه‌ای و جاری تقویت می‌شود؛ زیرا بخش زیادی از هزینه‌های جاری مربوط به بزرگ بودن دولت و پرداخت حقوق و مزایا است.

وی می‌گوید: کل میزان افزایش بودجه سال ۹۸ کشور چه در بخش جاری و چه در بخش عمرانی عدد ناچیزی است، سهم بودجه کل اصفهان را باید در بیاوریم چون بخشی از بودجه استان اصفهان از بحث توازن منطقه‌ای و بخش دیگر از محاسبه منطقه‌های کم‌برخودار و بخشی نیز از طریق مشارکت های بخش خصوصی است.

فضا برای رفع اصفهان ستیزی فراهم شود

«حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا این امید می‌رود که رقمی به اعتبارات استان اضافه شود یا خیر؟»، می‌گوید: خیر، چون فضایی که در دولت و مجلس راجع به اصفهان وجود دراد، بر خلاف واقعیات است.

وی اظهار می‌کند: وظیفه نمایندگان و سایر مسئولان استان این است که واقعیات شرایط استان را برای مسئولان تبیین کنند؛ زیرا در حال حاضر با ذهنیات غیر واقع و اینکه تصور آنها از اصفهان استانی برخوردار از هر جهت است، درباره اصفهان تصمیماتی گرفته می‌شود که مخالفت‌هایی به همراه دارد.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: تصور دولت این است که بیش از ۴۰ سال پیش، با دلار ارزان مجتمع فولاد مبارکه یا ذوب آهن ایجاد شده که امروزه امور استان را تامین می کند، در حالی که این واحدهای بزرگی که در استان اصفهان قرار گرفته و نمونه آنها در استان‌های دیگر هم وجود دارد، درآمد دولت را تامین می‌کند.

وی تصریح می‌کند: در لایحه بودجه سال آینده میزان مالیاتی که برای اصفهان تعیین شده هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که البته دولت پیشنهاد داده ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند که عدد بزرگی است و به بخش هایی از صنعت و اقتصاد استان فشار زیادی وارد می‌کند.

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه باید نگاه برخورداری به اصفهان باید اصلاح شود، می‌گوید: شاید ضعف رسانه‌ها، مسئولان، علما، مسئولان قوه مجریه بوده که نتوانستیم واقعیات استان را به گوش دولتمردان برسانیم، در حالی که اطلاع رسانی بر اساس واقعیات اصفهان، می‌تواند فضا را برای رفع اصفهان ستیزی فراهم کند.

وی اظهار می‌کند: اصل مسأله این است در زمانی که شرایط برای پروژه های ملی استانی فراهم بوده، از ۲۰ سال پیش به این طرف کم‌کاری شده، در حالی که در آن زمان پروژه‌ها به راحتی ردیف می‌گرفت، اما در چند سال اخیر کمتر به اصفهان توجه شده و یکی از مسئولان اصلی آن سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و متولی مشخص آن مسئولان ادارات مختلف بوده‌اند.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار ایمنا

کد خبر 365501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.