سودای تبدیل خانه های تاریخی به هتل

قدم زدن در کوچه های قدیمی و حضور در یک خانه تاریخی، نشستن در حیاط مرکزی و لذت وصف ناپذیر نوشیدن چای در کنار حوضخانه، خاطره ای از جنس زندگی است که آن را نمی توان در هر خانه ای حس کرد.

به گزارش ایمنا، خانه های تاریخی یکی از عمومی ترین اجزای بافت شهرهای تاریخی محسوب می شود که معماری آنها گویای تاریخ، فرهنگ و هویت شهر است. خانه های تاریخی روح دارد و میراث ملموس و ناملموس‌ آنها چشم هر بیننده صاحب دلی را خیره می کند. در این خانه ها ارتباطی سه جانبه میان عناصر مالک، ساختمان و مجموعه برقرار است و تغییر کاربری آنها باید با هدف حفظ ارزش ها و اندیشه های فرهنگی و هنری موجود در معماری آن صورت گیرد. در این میان، خانه های تاریخی موجود در بافت های قدیمی شهرهای تاریخی به ویژه اصفهان از جاذبه های بسیاری برخودار است که با زنده سازی این بناهای تاریخی و احیای آنها در جذب گردشگر اهمیت بسیاری دارد، یکی از این تغییر کاربری های تبدیل خانه های تاریخی به هتل و مهمانسرا است که موضوع احیا باید با حفظ معماری خانه و توجه به اصل برگشت‌پذیری صورت گیرد.

در این گزارش دیدگاه احمد منتظر مدیر اسبق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و مرتضی فرشته نژاد پیشکسوت مرمت و معماری درخصوص تغییر کاربری خانه های تاریخی و تبدیل آن ها به هتل یا مهمانسرا ارائه شده است.

دفاع از بناهای تاریخی واپس گرایی نیست

احمد منتظر مدیر اسبق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می گوید: تبدیل خانه های تاریخ به هتل یا مهمانسرا مسئله ای است که به اجبار به وجود آمده است یعنی منطقی تر این بود که بناهای مسکونی، مسکونی باقی می ماندند ولی به این دلیل که بناهای تاریخی اصفهان بزرگ بود  کسی حاضر نبود از آن ها به عنوان خانه استفاده کند درحالی که ادامه استفاده از آن ها به عنوان محل سکونت می توانست تعمیم پیدا کند، اما فکر می کردند نوعی مارک واپس گرایی به آنها می خورد درحالی که دفاع از بناهای تاریخی واپس گرایی نیست و کاری بسیار پیشرفته در دنیا است؛ در هر روی این تفکر اشتباهی بود که ایجاد شد.

وی ادامه می دهد: بنابراین به ناچار همه مسئولان امر فکر کردند که نزدیک ترین کاربری به خانه های تاریخی، هتل است که آن هم نوعی سکونت محسوب می شود. به این ترتیب این تغییر کاربری ها انجام شد اما متاسفانه برخی مواقع یک عده سوداگر بنای تاریخی را می خرند و مجوز هتل می گیرند و بعد اصل بنای تاریخی را خراب می کنند و در محدودۀ زمین این اثر تاریخی، رستوران های بزرگ ایجاد می کنند یا وسعت هتل را افزایش می دهند که این کاملا مغایر با حفاظت از بافت تاریخی و معضل امروز است که میراث فرهنگی باید خیلی محکم در این خصوص عمل کند، این نکته خیلی مهم است که این نظارت وجود داشته باشد و کسانی باید ناظر باشند که به این مسئله اعتقاد دارند نه کسانی که اصلا اعتقادی ندارند و به دنبال منافع صاحب کار هستند که به آنها حق و حقوق بیشتری بدهد که بنایی به هتل یا رستوران تبدیل شود.

تامین منافع سوداگران با توریست خارجی 

منتظر تصریح می کند: تبدیل خانه تاریخی زمان وزیری به هتل نمونه ای است که من درحال حاضر بر روی آن کار می کنم و می تواند به عنوان الگو مطرح شود، اما تنها یک الگو جواب نمی دهد. نمونه های بد این تغییر کاربری در سراسر ایران وجود دارد یعنی آنچه باید باشد نشده و تغییر کاربری اثری در احیای بافت تاریخی نداشته است، نمونه خیلی روشن آن حمام خان یا همان حمام کریمخان در شیراز بود که به رستوران تبدیل شد و این تغییر کاربری به صورت کاملا افتضاح صورت گرفت به طوری که میراث فرهنگی جلو آمد و رستوران تعطیل شد.

وی تاکید می کند: تغییر کاربری یک بنای تاریخی به مفهوم احیای آن بنا است، اما عملکرد احیا فوق العاده مهم است. بنای تاریخی نباید هر عملکردی بیاید و ازطرف دیگر حتما باید اصل آن حفظ شود. 

این استاد دانشگاه می گوید: تبدیل کاروانسرای عباسی به هتل و الحاق ساختمانی به عنوان سالن در آن که سقف شیبداری دارد جزو اولین تغییر کاربری بناهای تاریخی بود و به عنوان تجربه اول اگرچه اشتباهاتی دارد ولی باز هم نسبت به دیگر تغییر کاربری ها در بناهای تاریخی خیلی بهتر انجام شد. اما اگر مثلا هتل کوثر را درنظر بگیریم در این هتل تمام آن حیاطی که داشت نابود شده و همه اش را به رستوران تبدیل کرده اند.

وی تاکید می کند: همه این تغییر کاربری هایی که در آن ها به اصل بنا آسیب می زنند تا به جای آن رستوران و مانند آن را بسازند به دلیل نداشتن توریست خارجی است، اگر توریست خارجی داشته باشند منافع‌شان تامین می شود ولی وقتی ندارند به توریست داخلی متوصل می شوند و توریست داخلی چون پول ندارد همین چیزها را می خواهد یعنی ۱۰ تا رستوران می خواهد که چهره های مختلف داشته باشد، اسامی آن فرق کند و غذاهای مختلف بدهند! افرادی که به این نوع تغییر کاربری ها دست می زنند فکر می کنند که دارند مرکز شهر ایجاد می کنند! مشکل اینجاست که ما توریست خارجی نداریم که وضع مالی خوبی دارد و می تواند هزینه کند تا درآمدها تامین شود؛ بنابراین مدام ساخت و ساز جلو می رود و حیاط ها به ساختمان و ساختمان های تاریخی به ساختمان های جدید تبدیل می شود و طبقاتش بالا می رود. آخر چطور می شود در بافت تاریخی شش طبقه می سازند!؟

منتظر می گوید: این موضوع تضاد بین آوانگاردها و آدم های فرهنگی را نشان می دهد، این تضاد، تضادی است که صد درصد است درحالی که باید ۵۰ درصد باشد یعنی ۵۰ درصد سنت ما گوهره و ارزش و ۵۰ درصد آن مبتذل است که باید کنار رود. حیاط مرکزی یک بنای تاریخی بهشت روی زمین است و باید به آن اهمیت داد اما درست همان مورد هدف است که خراب شود و از بین برود! اول حوض آنها را پُر و حذف کردند و بعد هم که آب از جامعه حذف شد! آبی نیست که بخواهند حوض داشته باشند، چاه ها خشک شده است. چه باید کرد!؟

تاکید بر حفظ معماری بنای اصلی

مرتضی فرشته نژاد پیشکسوت مرمت و معماری می گوید: خانه های تاریخی معماری خاصی دارند که اگر می خواهند هر نوع کاربری به این بناها بدهند مثلا آنها را به مهمانپذیر تبدیل کنند نباید در معماری بنا تغییرات اساسی داده شود.

وی می افزاید: در حال حاضر نمونه های تغییر کاربری خانه های تاریخی به هتل یا مهمانسرا در یزد به خوبی انجام شده و نسبت به این موضوع دید خیلی خوب داشته اند. این تغییر کاربری ها باید به گونه ای باشد که اگر خواستند مجدد این بناها را به خانه های مسکونی گذشته تبدیل کنند به راحتی انجام پذیر باشد. ولی اگر قرار باشد قالب کلی را حفظ و بخواهند در داخل بنا تغییرات جدی ایجاد کنند و به صورت اساسی فضاها را به هم بریزند صحیح نیست و به هیچ عنوان نباید در بنا تغییراتی داده که از حالت تاریخی خارج شود.

فرشته نژاد با بیان اینکه ساختمان الحاقی که به عنوان سالن به هتل عباسی اضافه شد و سقف شیبداری دارد کار موفقی بوده است، تصریح می کند: این ساختمان الحاقی ایده موفقی بود که اجرا شد چون در مقابل بنای تاریخی کاروانسرا هیچ عرض اندامی ندارد و این الحاق زمانی صورت گرفت که هنوز علم مرمت وارد ایران نشده بود و خبری از آن نداشتند و تنها افرادی مانند مهندس شیرازی و مهندس سیحون بودند که روی این کارها نظر می‌دادند و اعضای هیئت ژوری برای تایید این طرح الحاقی هتل عباسی نیز این دو استاد عزیز بودند.

این پیشکسوت مرمت و معماری تاکید می کند: در تبدیل بنای تاریخی به هتل، باید معماری بنای اصلی کامل حفظ و به گونه ای باشد که تمام اقدامات انجام شده در آن قابل بازگشت باشد و الحاقات نیز بدون اینکه به اصل معماری بنا خدشه ای وارد شود قابل حذف باشد.

به گزارش ایمنا، تغییر کاربری خانه های تاریخی و تبدیل آنها به هتل، مهمانسرا و فضاهای سنتی اقامتی، یکی از اقداماتی است که امروزه به منظور احیای این بناهای تاریخی انجام می شود و نزدیک‌ترین تغییر کاربری به یک بنای مسکونی بشمار می رود. اما آنچه در این تغییر کاربری ها اهمیت بسیاری دارد لزوم حفظ اصل معماری خانه تاریخی و استفاده از روش هایی است که درصورت لزوم امکان بازگشت به بنای اصلی فراهم باشد. اصفهان نیز به واسطه تاریخ دیرینۀ خود یکی از شهرهایی است که خانه های تاریخی بسیاری در آن وجود دارد و بسیاری از مالکان، این خانه ها را به هتل و اقامتگاه های سنتی تبدیل کرده اند که در بسیاری از موارد با رعایت اصول مرمت و احیا صورت گرفته و در بسیاری موارد نیز جز این بوده است و در مواردی که این اصول رعایت نشده باید مفاهیمی همچون سوداگری مالکان را مطرح کرد که لزوم توجه هرچه بیشتر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این زمینه را می طلبد.

گزارش از: شیرین مستغاثی، سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 365486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.