آبخیزداری در بالادست مانع از جاری شدن زاینده رود است

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با بیان اینکه حدود یک‌هزار میلی متر بارندگی در چهار ماه نخست سال زراعی جاری در منطقه کوهرنگ به ثبت رسیده است، گفت: آورد بارندگی‌های اخیر برای سد زاینده‌رود باید حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب باشد درحالی‌که مخزن سد حدود ۱۸۵ میلیون مترمکعب آب دارد.

حسین محمدرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بارندگی‌های اخیر در منطقه کوهرنگ، اظهار کرد: بر اساس آمار اداره کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در منطقه کوهرنگ تا آخرین روزهای دی ماه سال جاری حدود ۹۷۵ میلی متر بارندگی به ثبت رسیده، بنابراین ۷۰ درصد بارندگی یک سال زراعی کامل، ( تا پایان دی ماه) فقط در حدود چهار ماه محقق شده‌است.

وی افزود: این میزان بارندگی به دلیل وجود بیش از ۶۰۰ طرح آبخیزداری در بالادست زاینده رود، در پشت بندها و در آبخوان‌ها ذخیره می شود؛ اما سد زاینده‌رود فقط تا ۱۸۵ میلیون مترمکعب آب دارد، این آب‌های ذخیره شده با عنوان طرح آبخیزداری در زمین نفوذ و چاه‌های آب و چشمه‌های آن مناطق را تامین می‌کند این در حالی است که بر اساس قانون نباید بر رودخانه های دائمی پروژه ‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری احداث کنند تا روان‌آب‌ها به سمت رودخانه جاری شود.

بر مسیر روان‌آبی که رودخانه‌ دائمی را احیا می‌کند نباید سد ایجاد کرد

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: اگر بارگذاری ها و طرح‌های آبخیزداری بالادست نبود بارندگی‌های کوهرنگ به سمت زاینده‌رود جاری می شد؛ بندهای آبخیزداری را در مکان‌هایی احداث می کنند که آب آن هدر می رود ولی بر مسیر روان‌آبی که رودخانه ای را احیا می کند و در زیردست آن صدها هزار نفر حقابه دار چشم انتظار حقابه هایشان هستند، نباید سد ایجاد کرد.

محمدرضایی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبات جلسات دهم، سیزدهم و بیست و چهارم شورای‌عالی آب باید از هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده رود جلوگیری و بارگذاری‌های قبلی نیز حذف شود اما متاسفانه دولت برخلاف مصوبات خودش برای اجرای این طرح ها بودجه تصویب می کند و عده ای نیز در پی این تصمیمات اشتباه تاوان ندانم کاری آنها را باید بدهند.

وی تاکید کرد: دولت برای احیای زاینده رود باید طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری بالادست را حذف کند؛ سال‌ها است که در اصفهان برای حذف این طرح‌ها تلاش کرده‌ایم اما متاسفانه کسی صدای ما را نمی شنوند و یا نمی خواهد بشنوند.

رهاسازی موقت آب مشکلی برای شرب و بهداشت ایجاد نمی کند

محمدرضایی معتقد است رهاسازی موقت آب برای کشت پاییزه دوم با توجه به بارندگی ها مؤثر و حجم سد زاینده‌رود مشکلی برای شرب و بهداشت مردم اصفهان در ماه‌های آینده ایجاد نمی کند زیرا بارش های سال زراعی جاری در بالادست مناسب بوده است و تا خرداد ماه ۹۸ این بارندگی ها ادامه خواهد یافت.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: مقداری از آب بارندگی‌ها به دلیل وجود آب بندهای بالادست در زمین نفوذ می کند و به مرور استفاده می شود اما اگر این طرح‌های آبخیزداری وجود نداشت از بارندگی ها تا امروز حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب در سد زاینده‌رود ذخیره می شد.

وی تاکید کرد: با وجود بارندگی‌های امسال در بالادست برای آب شرب، کشاورزی و صنعت نباید نگرانی داشت با این حال ما کشاورزان همواره اعلام کردیم که هرزمان برای تامین آب شرب و بهداشت مردم مشکل ایجاد شد، آب را برای کشاورزی قطع کنند اما با وجود ۷۰ درصد بارش یک سال کامل طی چهارماه از سال زراعی و با توجه به اینکه در ماه‌های آینده نیز بارندگی‌ها ادامه دارد نباید نگران تامین آب شرب بود.

خبرنگار صدا و سیما از مردم اصفهان عذرخواهی کند

محمدرضایی در ادامه این گفت‌و گو با اشاره به انتشار گزارشی از صدا و سیما اظهار کرد که این گزارش با هدف انحراف افکار عمومی از دلایل اصلی خشکی زاینده رود تولید و منتشر شده است.

وی افزود: این اولین‌بار نیست که رسانه در خدمت محکومیت اصفهان به خشکی زاینده‌رود، درآمده و این موج گسترده، مدتی است که ناجوانمردانه بر ضد اصفهان شکل گرفته و همچنان بر اصفهان می تازند اما این بار تفاوت دارد، این فیلم با ساختاری حرفه ای توسط سازمانی غیرمرتبط تهیه شده و پس از آن با عنوان تاثیر فن‌آوری فضایی بر زندگی مردم" توسط وزیر ارتباطات به صورت وسیع در فضای مجازی منتشر می‌شود.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان ادامه داد: آنهایی که این فیلم را منتشر کرده اند ، شاید نمی دانند که در زمینه آب و محیط زیست چه می‌گذرد و دلیل خشکی زاینده رود چیست. خبرنگار صدا و سیما، لنجان و فلاورجان را کویر معرفی می کند، به نظر می رسد که نه تنها از جغرافیا چیزی نمی‌داند بلکه با بلندترین صدا غرض‌ورزی اش را جار زده است.

محمدرضایی اضافه کرد: خبرنگار صدا و سیما صدها سد و آب بند در بالادست زاینده‌رود، صدها لوله چند ده اینجی برای انتقال حقابه کشاورزان از زاینده رود به بالای کوه ها و مراتع و تبدیل آنها به باغات؛ انتقال آب به استان یزد و کاشان، طرح و پروژه معرف به بن بروجن را نادیده گرفته و فقط برنج کاری در شهرستان لنجان را هدف قرار داده است.

کسی که اطلاعات کافی ندارد حق قضاوت هم ندارد

وی گفت: ای کاش طومار منسوب به مرحوم شیخ بهایی را مطالعه می کردند که ۵۰۰ سال پیش در مورد چلتوک کاری لنجان توضیح داده است، در صورتی که در خوزستان حدود ۱۰۰ هزار هکتار برنج کاری، آن هم در دمای بالای ۵۰ درجه سانتی گراد با تبخیر زیاد نادیده گرفته شده و از آن نامی نمی برید، از کشت ۲۵‌ هزار هکتاری برنج در استان فارس سرسری عبور می کنید، اما دو هزار و پانصد هکتار برنج لنجان را بطور اغراق آمیز بزرگ می‌کنید ؟! جای تعجب دارد، واقعیت پشت پرده چیست؟ که اصفهان را این گونه محکوم می کنید و لنجان و فلاورجان را کویر می‌خوانید؟ کسی که اطلاعات کافی ندارد حق قضاوت هم ندارد.

محمدرضایی افزود: این خبرنگار به حدود ۲۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شرق و غرب اصفهان که بایر و کشاورزان آن به خاک سیاه نشسته‌اند و حتی هزاران هکتار از باغات صدها ساله‌ غرب اصفهان که از حقآبه قانونی و شرعی خویش محروم و بخاطر خشکاندن زاینده رود، خشک شده و در اثر این خشکی در شرق اصفهان سالک بیداد کرده را در گزاش خود هیچ اشاره نکرده است.

‌عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان اظهار کرد: چرا از تکنولوژی برای یافتن طرح‌های آبخیزداری و آب‌بندها،  کانال‌های انحرافی در بالادست زاینده رود، مراتع و اراضی ملی که جدیداً تبدیل به زمین کشاورزی و باغات شده‌ و هرسال درحال توسعه و افزایش است برای تهیه گزارش استفاده نمی شود؟

محمدرضایی از استاندار اصفهان و نمایندگان مردم شهرستان‌های حوضه زاینده رود و دادستان به عنوان مدعی العموم درخواست کرد که از مجری و خبرنگار صدا و سیما برای تهیه خبر کذب و مغرضانه در مورد اصفهان، شکایت و وی را بازخواست کند، این خبرنگار باید از مردم اصفهان عذرخواهی کند.

کد خبر 365444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • امیر IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    1 6
    شما خیلی بیجا میکنید که اجازه میدید تو لنجان برنج کشت بشه و کارخونه های 'ذوب آهن وفولاد از برداشت آب منع بشه ، مدیریت استان اگه عرضه داره جلوی اینا را بگیره
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    2 0
    با سلام مردم اصفهان حق دارند از مسئولین استان بخواهندو انها باید جوابگو باشندو اگر نمیتوانند اعلام کنند تا خود مردم پیگیر شوند
  • عبدالله IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    1 0
    زنده باد مرد آزاده آقای محمدرضایی