باید روند نظارت بر تعیین صلاحیت ها در شوراهای شهر تقویت شود

یک نماینده مجلس معتقداست : شرح وظایف شوراهای شهر و روستا باید مشخص شود و همچنین با توجه به اینکه مفاسد زیادی از اعضای شوراهای شهر سر زده، باید روند نظارت بر تعیین صلاحیت ها تقویت شود.

به گزارش ایمنا، عصر روز سه شنبه نشست «جایگاه سیاست های کلی انتخابات در طرح اصلاح قوانین انتخابات» توسط پژوهشکده شورای نگهبان در موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید مجتبی حسینی پور حقوقدان و احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس سخنرانی کردند. 
در این نشست احسان قاضی زاده هاشمی گفت: در حال حاضر یکی از مهم ترین کارها سیاست های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری است که هم دولت و هم مجلس مکلف به کار در این زمینه هستند. در این راستا مجلس طرح استانی-شهرستانی را بررسی می کند که با استانی شدن انتخابات متفاوت است.
وی با بیان اینکه میزان مشارکت لزوماً به ارتباط نزدیک نامزد با مردم ارتباطی ندارد، عنوان کرد: بالاترین میزان مشارکت در انتخابات ها مربوط به انتخابات ریاست جمهوری است زیرا فضا رقابتی تر است که این مهم به مدد رسانه‌ها، جلسات عمومی و...، محقق می شود و شناخت از همین طریق به وجود می آید.
وی اظهار کرد: هزینه های تبلیغاتی در صورت استانی شدن کاهش پیدا می کند و احزاب و گروه‌ها تقویت می شوند و از صدا و سیمای استانی می توان برای تبلیغات استفاده کرد. همچنین مدت تبلیغات از یک هفته به دو هفته افزایش پیدا می کند. 
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه این طرح ایده آل نیست اما قابل دفاع است، افزود: باید شفافیت مالی در سه سطح ورودی، هزینه‌کرد و خروجی در این طرح لحاظ شود.
وی گفت: ما روز به روز مجلس را تضعیف کردیم برای مواجهه با این مشکل این طرح ارائه شده است. این طرح ایجاد کنترل نیست و بیشتر به ساختارها بر می گردد تا مجلس از زیر یوغ دولت ها بیرون بیاید. نقطه اوج مجالس همزمان با افول دولت ها بود و برعکس. 
« از این طرح مطلق دفاع نمی کنم اما با قوانین فعلی مجلس های آینده بازهم ضعیف تر خواهند شد و روند تضعیف مجلس ادامه پیدا خواهد کرد. همچین باید نظارت در حین نمایندگی هم جدی گرفته شود. »
این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح قانون شورای شهر و روستا هم باید در دستور کار قرار بگیرد و نقش مجلس در این موضوع مشخص شود. اکنون شورای شهر به شورای شهرداری ها و شورای روستا به شورای دهیاری و دهیاری هم در دست بخشداری است. شرح وظایف این شوراها باید مشخص شود و همچنین با توجه به اینکه مفاسد زیادی از اعضای شوراهای شهر سر زده، باید روند نظارت بر تعیین صلاحیت ها تقویت شود.

منبع:ایرنا

کد خبر 365390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.