ماجرای رضایت اسرای عراقی به مرگ، بجای عبور از پل!

محمدعلی اسدی گفت: اسرای عراقی که می‌خواستند از روی پلی بر روی رود قله چولان رد شوند به عربی می‌گفتند ما را بُکشید، ولی از روی پل عبور ندهید.

به گزارش ایمنا، دومین عملیات لشکر ۱۰ سیدالشهدا بعد از عملیات والفجر۴ در منطقه غرب کشور و در ۲۵ دی ماه سال ۱۳۶۶ در شرایطی که دمای منطقه گاه به ۲۰ درجه زیر صفر می رسید آغاز شد. عملیاتی که نقطه عطف آن ساخت پلی بر روی رود قله چولان، رودی خروشان با ارتفاع زیاد که عبور نیروها را غیرممکن می کرد. این پل بعدها به نام فرمانده لشکر ۱۰ سیدالشهدا «یدالله کلهر» نامگذاری شد.

ماجرای تقاضای مرگ اسرای عراقی به جای عبور از پل

محمدعلی اسدی از نیروهای لشکر ۱۰ سیدالشهدا در بیان خاطرات خود از عملیات بیت المقدس ۲ و شرایط حاکم بر منطقه به ابتکار مهندس نصرالله سعیدی فرمانده عملیات لشکر سیدالشهدا اشاره می کند و می گوید:

قرار بود نیروها از رودخانه وحشی قله چولان منطقه ماووت عراق عبور کنیم. سعیدی مسوول طرح و عملیات لشکر بود که طرح احداث پل معلق روی رودخانه را کشید و خودش مسوول اجرای آن شد. او تفنگ نارنجک اندازی را تهیه کرد و به جای نارنجک چنگکی که به چنگک های قصابی شباهت داشت را روی اسلحه جوش داد، طوری کار را انجام داد که فرد جوشکار هم از موضوع باخبر نشود. سپس آن را به سمت طرف دیگر رودخانه شلیک کرد و چنگک به صخره ای گیر کرد. سبم بکسل را به آن طرف رودخانه نصب کردند، از این طرف بکسل ها را به بلدوزرهای خودمان بستیم. وضعیت پل به صورتی بود که شب ها برای بردن مهمان و جیره غذای از طریق پل به آن سو می رفتیم و در غاری پنهان می کردیم و ظهرها که پل دید داد آن را جمع می کردیم.

ماجرای تقاضای مرگ اسرای عراقی به جای عبور از پل

پل ۷۰ متر فاصله با رودخانه داشت و عرضش چیزی حدود ۱۱۰ متر بود. یک شب پیش از عملیات برآورد کردیم که در هر یک ساعت چند نیرو می تواند از روی پل رد شود. چون مهم بود که در ثانیه و دقیقه چند نیرو می تواند از پل عبور کند و چقدر زمان می برد. لشکر ۳۱ عاشورا که از لشکرهای عمل کننده در این عملیات بودند وقتی پل را دیدند قرار شد نیروهای آن ها هم از روی پل عبور کنند، در حقیقت ۲ لشکر در این عملیات از روی پل معلق عبور کردند.

شبانه نیروها حرکت کردند و از روی پل رد شدند و عملیات با غافلگیری دشمن با موفقیت انجام شد و رزمندگان به اهداف خود رسیدند، چرا که عراقی ها باور نمی کردند عملیاتی در این نقطه انجام شود. ماجرای جالب این بود که در راه بازگشت، عراقی هایی که به اسارت نیروهای ما درآمده بودند وقتی قرار شد از روی پل عبور کنند با زبان عربی می گفتند ما را بکشید ولی از روی پل عبور ندهید، حتی قاطرها هم وقتی می خواستند از روی پل عبور کنند می ترسیدند و متوقف می شدند چرا که ارتفاع پل زیاد و رودخانه بسیار خروشان بود و صحنه وحشتناکی را به وجود می آورد. در عبور پل متاسفانه یکی از قاطرها به رودخانه افتاد و از بین رفت. برای عبور قاطرها مجبور بودیم چشمانشان را ببندیم. در حقیقت این پل پل موفقیت ما در عملیات بیت المقدس ۲ شد.

ماجرای تقاضای مرگ اسرای عراقی به جای عبور از پل

ماووت در حقیقت سردترین منطقه کردستان عراق بود و دمای آن گاه تا منفی ۲۰ درجه زیر صفر می رسید. جوانی از بچه های اطلاعات عملیات که در احداث پل نقش موثری داشت در این عملیات به شهادت رسید. به خاطر دارم به خاطر سردی هوا با اینکه بچه ها دستکش دست می کردند اما سیم بکسل ها به دست می چسبید مجبور بودیم آب جوش درست کنیم تا دست ها را داخل آب جوش بگذارند و بتوانند کار را ادامه دهند.

منبع: دفاع مقدس

کد خبر 365374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.