توزیع سبد کالا راهکار ایجاد آرامش اقتصادی در کوتاه مدت است

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: استفاده از راهکار توزیع سبد کالا میان اقشار مختلف مردم یکی از راهکارهای ایجاد آرامش اقتصادی در شرایط اضطراری و جنگی در کشورهای جهان است، اما تدوام استفاده از این راهکار در ایران، آن را بی اثر کرده است.

احمد گوگرد چیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سابقه استفاده از راهکار توزیع سبد کالا میان اقشار مختلف مردم ، به دوره جنگ جهانی دوم بر می گردد و اینکه از این راهکار به صورت مداوم یا موقت استفاده شود به سطح بحران اقتصادی بستگی دارد.

وی افزود: در همه کشور ها سعی می شود تا همزمان با توزیع سبد کالا در میان اقشار مختلف مردم، اقدامات و فعالیت های زیرساختی و بنیادی برای دسترسی به آرامش اقتصادی صورت گیرد و بسیاری از کشورها از این راهکار در شرایط اضطراری به صورت مستقیم و غیر مستقیم استفاده می کنند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: توزیع سبد کالا به صورت مستقیم به معنای واریز وجه به حساب های سرپرستان خانوار است تا خرید کالاهای اساسی و ضروری برای خانواده آسان شود و توزیع سبد کالا به صورت غیر مستقیم به معنای استفاده از اعتبارات دولتی در جهت خرید مواد غذایی و کالاهای اساسی برای توزیع میان اقشار آسیب پذیر جامعه است.

گوگردچیان خاطر نشان کرد: منطقی است که توزیع سبد کالا در جامعه، شامل همه اقشار جامعه نشود و در بسیاری از کشورها صرفا مربوط به اقشار آسیب پذیر، ضعیف و خاص آن جامعه می شود، روش توزیع آن بستگی به نوع نظام اقتصادی، ساختار و بافت اجتماعی جامعه دارد.

وی با اشاره به توجه حزب دموکرات ایالات متحده به این راهکار اقتصادی، تصریح کرد: کشور هایی همچون آلمان و فرانسه از جمله حکومت هایی هستند که از راهکار توزیع سبد کالا در زمان جنگ جهانی دوم استفاده کردند و در واقع کشور های اروپایی بنیان‌گذار این راهکار اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: البته دوره زمانی استفاده از راهکار توزیع سبد کالا، کوتاه مدت است و باید پس از یک یا دو ماه آرامش اقتصادی لازم را به مردم بدهد و بحران اقتصادی را کنترل کند، نه اینکه به صورت مداوم از آن استفاده شود، گسترش دامنه دربرگیرنده این راهکار در ایران و افزایش جمعیتی که سبد کالا دریافت می کند، نشانه تحلیل رفتن اقتصاد جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان اضافه کرد: باید اتاق فکرها و گروه های پژوهشی متخصص در اقتصاد عمومی، جایگاه این راهکار اقتصادی را در نظام اقتصادی جهان و کشور ما بررسی کنند تا استفاده از راهکار توزیع سبد کالا در کنترل بحران اقتصادی موفق باشد.

کد خبر 365369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شمس الدین مطاعی IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
    0 0
    با عرض سلام ،اینجانب دارای دو فرزند و یک همسر میباشم حدودا پنج سال بیکار هستم بجز مقدار ناچیزی کشاورزی که از آن طریق امرار معاش بخور نمیر داریم ولی متاسفانه تا به این لحظه نه سبد کالایی دریافت کرده ام نه سهام عدالتی عاجزانه تقاضای کمک و راهنمایی دارم ،احترام با پروردگار