راهکارهای شهرهای اروپایی برای کاهش آلودگی هوا

بسیاری از شهرهای اروپایی مانند برلین، پاریس، لندن، کپنهاگ، بروکسل و مادرید در تلاش برای کاهش تولید کربن به وسیله محدودکردن تردد خودروها هستند.

به گزارش ایمنا، هریک از شهرهای اروپایی برای محدودکردن تردد خودرو در شهر و کاهش آلودگی هوا، شیوه‌های خاصی دارند. مسئولان کپنهاگ - پایتخت دانمارک - قصد دارند تا سال ۲۰۲۵، این منطقه به شهری بدون کربن تبدیل شود اما فقط در صورتی دستیابی به این هدف امکان پذیر است که ۷۵ درصد از سفرهای این شهر با وسایل حمل و نقل عمومی، دوچرخه و یا پیاده انجام شود.

هر روز بیش از نیمی از جمعیت کپنهاگ با دوچرخه سر کار می‌روند البته از آنجایی که این شهر از دهه ۱۹۶۰ به شهر پیاده معروف است، در تلاش برای ارائه مناطق بیشتر برای عابران پیاده است و تا سال ۲۰۰۰ این مسیرها به بیش از شش برابر افزایش یافت. این شهر بیش از ۲۰۰ مایل خطوط دوچرخه دارد همچنین از شهرهایی است که پایین‌ترین درصد مالکیت خودرو را دارد.

در پاریس - پایتخت فرانسه - از زمانی که مالیات سوخت برداشته شده است، استفاده از خودرو در روزهای یکشنبه و تعطیلات عمومی در بعضی از قسمت‌های شهر ممنوع است. شهردار این شهر قصد دارد تا تعداد دوچرخه‌های شهر را دو برابر کند و تا سال ۲۰۲۰ در برخی از خیابان‌ها، فقط اجازه تردد ماشین‌های الکترونیک داده خواهد شد.

مادرید - پایتخت اسپانیا - نیز برای کاهش آلودگی هوا، در بعضی از مناطق برای خودروهایی که متعلق به ساکنان محلی نیست، محدودیت‌هایی اعمال کرده است و تنها خودروهایی اجازه ورود به مرکز شهر را دارند که متعلق به افراد محلی باشند و وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز اجازه تردد خواهند داشت.

طرح بزرگ وین - پایتخت اتریش - هم کاهش استفاده از خودرو در مناطقی است که تنها ۲۰ درصد حمل و نقل در آن توسط خودرو انجام می‌شود. در این شهر قرار است که با کاهش استفاده از خودرو، دیگر وسایل حمل و نقل جایگزین شوند.

برلین - پایتخت آلمان - نیز به تازگی تعدادی بزرگراه به دوچرخه‌سواران اختصاص داده است حتی می‌توان گفت در برلین، استفاده از خودروی شخصی وجهه جالبی ندارد و افراد معمولا جهت تردد از وسایل دیگر استفاده می‌کنند. این شهر در حال حاضر در بیش از ۴۰۰ نقطه شارژ الکتریکی دارد و در سال ۲۰۱۵  نیز چهار ایستگاه سوخت‌گیری سوخت هیدروژنی داشته و در تلاش برای گسترش زیرساخت‌های بیشتری است.

بروکسل - پایتخت بلژیک - نیز از بزرگترین مناطق بدون خودروی اروپاست. اکثر خیابان‌های منتهی به بورس، مراکز خرید و مرکز شهر همیشه فقط محل عبور عابران پیاده است همچنین این شهر به دنبال روش‌هایی بهتر برای استفاده نکردن از خودرو در شهر است.

در لندن - پایتخت انگلستان- هم استفاده از خودروهای دیزلی در برخی از مناطق شهر ممنوع شده است. مسئولان این شهر اعلام کردند که تا سال ۲۰۲۰ استفاده از خودروهای دیزلی را ممنوع خواهند کرد و البته درحال حاضر در برخی از مناطق شهر، ورود این خودروها مشمول جریمه می‌شود.

هامبورگ - از شهرهای بزرگ آلمان - قصد دارد تا پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بر استفاده از خودرو غالب شود.

در طول دو دهه آینده، از آنجایی که برخی از مناطق فقط اجازه تردد عابر پیاده و دوچرخه را خواهند داشت، تعداد خودروها در این مناطق کاهش می‌یابد. این پروژه با نام شبکه سبز، فضاهایی را ایجاد می‌کند که افراد بدون خودرو در آن تردد داشته باشند و تا سال ۲۰۳۵، ۴۰ درصد از شهر هامبورگ شامل پارک، زمین بازی و زمین ورزشی خواهند شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 365346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.