راه‌اندازی نخستین فروشگاه محله‌ای کوثر تا پایان امسال

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان گفت: نخستین فروشگاه محله‌ای کوثر تا قبل از نوروز ۹۸ در شهرک پینارت بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد مجیری صبح امروز ( سه شنبه) در ادامه سلسله نشست‌های "سه شنبه‌ها با رسانه؛ پاسخگویی در مسیر امید" اظهار کرد: رویکرد سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی در راستای ساماندهی مشاغل شهری تغییر کرده است.

وی افزود: شهر اصفهان دیگر جای سکونت نیست و باید به خارج از شهر کوچ کنیم چرا که هوای آلوده، ترافیک شهری، نبود جای پارک خودرو باعث شده زندگی در شهر سخت شود و وظیفه مدیریت شهری رفع این مشکلات است.

ساماندهی مشاغل شهری نیاز اساسی شهر است

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان تصریح کرد: ساماندهی مشاغل شهری موضوع بسیار مهم و اساسی است، زیرا استقرار نامناسب واحدهای صنفی در شهر مشکلات زیادی را به وجود آورده و همین موضوع باعث شده تکریم شهروندان به خوبی انجام نشود.

مجیری ادامه داد: همه ما می دانیم که برخی از خیابان های شهر به رسته برخی مشاغل تبدیل شده است؛ به عنوان مثال در میدان احمد آباد مغازه‌های ریزدانه فروش تلفن همراه مشکلات زیادی را برای تردد مردم ایجاد کرده و تکریم مشتریان به خوبی انجام نمی شود، درحالی که در تمام کشورهای دنیا صنف فروشندگان موبایل به عنوان کالای الکترونیک در بهترین مکان ها مشغول فعالیت و خدمت رسانی به مردم هستند.

وی اظهار کرد: در خیابان صغیر نیز به واسطه فعالیت فروشگاه های ارائه کننده تزیینات اتومبیل جای توقف و پارک خودرو ها نیست و نظیر این نوع مشاغل در دیگر خیابان‌های شهر نیز قابل مشاهده است به عنوان مثال در کردآباد استقرار واحد های نساجی در بین واحد های مسکونی، در محله ولدان فعالیت واحدهای تولیدی موزاییک که زمانی خارج از شهر بودند، اما با توسعه شهر به داخل آن ورود پیدا کرده‌، برای مسائل زیست محیطی شهر و سلامت شهروندان مشکل آفرین است.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان خاطرنشان کرد: ساماندهی نساجی های کردآباد در دستور کار قرار گرفته و زمینی در شرق اصفهان ابتدای جاده نایین برای جابه جایی این صنف در نظر گرفته و در حال تغییر کاربری زمین هستیم، البته سازمان محیط زیست معتقد است که مکان آن ها باید در شعاع ۵۰ کیلومتری از مرکز شهر باشد و این یعنی فاصله شهر تا ورودی مجتمع فولاد مبارکه که نمی توان واحد صنفی را به آنجا انتقال داد از این رو در حال انجام مذاکرات هستیم.

مجیری با بیان اینکه در شهر اصفهان حدود ۹۰ اتحادیه صنفی وجود دارد که برای همه آن ها کمابیش معضلات استقرار نامناسب واحدهای صنفی قابل اشاره است، افزود:  البته شهر اصفهان در مقایسه با شهرهای دیگر بسیار زیبا و سامان یافته است که این مهم حاصل تلاش مسئولان و مردم است، اما باید برای رفع مشکلات در حوزه اصناف نیز اقدام کرد.

وی با اشاره به بخش فراورده های کشاورزی این سازمان گفت: در بخش فراورده های کشاورزی باید محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم از تولید کننده بدون واسطه به دست مصرف کنندگان برسد از این رو ۲۵ سال پیش میدان میوه و تره بار ساخته شد و هرشب حدود ۱۰هزار تن میوه، صیفی و سبزیجات وارد میدان شده و ساعت پنج صبح توسط خرده فروشان با چهارهزار وانت سواری و نیسان به داخل شهر عرضه می شود.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان تصریح کرد: در میدان میوه و تره بار اصفهان بیش از ۲۲۰ واحد غرفه فروش میوه و ۲۵۰ واحد فروش سبزی  به صورت شبانه روز فعال هستند.

احداث پانزدهمین فروشگاه کوثر در شهرک شهید کشوری

مجیری با اشاره به راه اندازی ۱۴ فروشگاه کوثر در شهر اصفهان خاطرنشان کرد: پانزدهمین فروشگاه کوثر اصفهان در منطقه شهرک شهید کشوری در حال احداث است و برای کوثر ۱۶ نیز در شهر خوارسگان در حال تملک زمین و آماده سازی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی بازارهای محله‌ای کوثر نیز در نقاط مختلف شهر گفت: نخستین فروشگاه محله‌ای کوثر تا قبل از نوروز ۹۸ در شهرک پینارت راه اندازی و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ در آینده نه چندان دور به دنبال توسعه فروشگاه های کوچک به عنوان بازار محله‌ ای کوثر در محله های مختلف شهر هستیم.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان ادامه داد: تنظیم بازار کالاها در فروشگاه های کوثر در حال انجام است تا با توجه به افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها با کالاهایی که از ستاد تنظیم بازار ارایه می شود، قیمت اجناس را در بازارهای کوثر مناسب تر کنیم.

مجیری با اشاره به "فرانچایز کردن" فروشگاه های کوثر گفت: در فروشگاه های بزرگ تا چند سال پیش این حجم رقابت وجود نداشت، البته فروشگاه های بزرگ در دنیا تجربه خوبی دارند، زیرا مردم نیاز ماهانه خود را از فروشگاه های بزرگ تأمین و نیازهای روزانه را از فروشگاه های خرد تأمین می‌کنند.  

وی افزود: در کنار فروشگاه‌های کوثر، فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگری برای تأمین نیاز مردم راه اندازی شد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها ۱۰ درصد نیاز مردم از فروشگاه های زنجیره‌ای تأمین می شود و ۹۰ درصد نیاز مردم همچنان از فروشگاه‌های خرد انجام می شود از این رو درصدد افزایش تعداد فروشگاه‌ها برآمده‌ایم و در حال مطالعه هستیم تا فضاهایی در شهر که مردم در حال فعالیت هستند برند کوثر را در اختیار قرار گیرند، البته براساس دستورالعمل‌ها فعالیت این واحدهای صنفی تحت نظارت سازمان ساماندهی مشاغل شهری خواهد بود.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان با اشاره به مزایای "فرانچایزکردن" فروشگاه های کوثر گفت: فروشگاه‌های بزرگ باید هزار مترمربع مساحت داشته باشد، اما برای فروشگاه‌های کوثر درصدد هستیم پروانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را دریافت کنیم تا با استفاده از یک پروانه کسب، تعداد زیادی فروشگاه را که دیگر نیاز نیست حتماً هزارمترمربع مساحت داشته باشد در شهر راه اندازی کنیم.

بازسازی مدرن بازار گل و گیاه

مجیری در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت انتقال بازار گل و گیاه همدانیان گفت: در خیابان همدانیان سال‌ها است بازار گل و گیاه فعال شده و مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است؛ در این بازار تولید کنندگان گل و گیاه محصولات خود را بدون واسطه به شهروندان عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری مزایده‌ای به صورت رسمی گفت: ۲۴۰ شرکت‌کننده از صنف تولیدکنندگان گل و گیاه برای عرضه محصولات خود در این مزایده شرکت کردند و استعلام از سازمان جهادکشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی انجام شد تا اطمینان پیدا کنیم افراد متقاضی تولیدکننده واقعی هستند و پس از حصول اطمینان غرفه‌ها در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان با اشاره به بازسازی اساسی در بازار گل و گیاه همدانیان خاطرنشان کرد: تا قبل از نوروز امسال در بازار گل و گیاه با اقدامات انجام شده یک بازار زیبا و مدرن به شهروندان تحویل خواهیم داد، چرا که مردم ما استحقاق بهترین خدمات هستند.

مجیری با بیان اینکه بازار گل و گیاه همدانیان پایان سال ۹۸ به باغ تندرستی منتقل می شود، گفت: باغ تندرستی پشت بیمارستان فارابی ابتدای بلوار رضوان در فضایی به مساحت ۱۴.۵ هکتار در حال ساخت است که بزرگترین بازار بین المللی گل و گیاه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در باغ تندرستی پایانه صادرات گل و گیاه را شکل می‌دهیم تا از آن فضا برای صادرات گل و گیاه استفاده شود، البته بازار فعلی گل و گیاه همدانیان پس از انتقال فعالان گل و گیاه به بازار مشاغل خانگی تبدیل می شود. 

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه خرده فروشان به ویژه صنف قصابان از فعالیت بازارهای کوثر و تحت الشعاع قرار گرفتن فعالیت آن ها، گفت: در بازارهای کوثر برای کنترل قیمت اقدامات زیادی انجام شده و اگر نتوانیم کنترل قیمت انجام دهیم گوشت در بازارهای کوثر کیلویی ۱۰۰ هزارتومان خواهد بود، البته دولت در حال تدبیر است تا از قاچاق دام زنده جلوگیری کرده و واردات دام را از کشورهای حوزه آسیای میانه انجام دهد.

مجیری خاطرنشان کرد: طی مذاکرات انجام شده با ۱۴ بهره‌بردار فروشگاه های کوثر مقرر شده هزینه‌ای بابت اجاره مکان از غرفه های فروش گوشت دریافت نشود تا گوشت با قیمت کمتری در بازارهای کوثر عرضه شود.

انتقال خشکبار فروشان

مجیری با اشاره به انتقال خشکبار فروشان اظهار کرد: شهرک خشکبار در میدان مرکزی میوه و تره بار درحال احداث است، تعداد ۴۵ سوله ۵۲۰ مترمربعی در حال حاضر با دفاتر کار برای واگذاری آمده شده و بخشی از عملیات ساختمانی آن تا خردادماه سال آینده به پایان می رسد، اما فروش سرقفلی به فعالان صنف آماده شده است و این مکان به قطب خشکبار شهر تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: تعداد ۶۶ سوله دیگر نیز در کنار سوله‌های موجود بازار خشکبار میدان میوه و تره بار اضافه می‌شود تا تعداد آنها به ۱۱۱ سوله برسد البته قصد داریم مقدمات ساخت ۶۶ سوله به صورت مشارکتی را فراهم کنیم که مذاکرات آن با اتحادیه در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهردای اصفهان تأکید کرد: طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری اصفهان اختیار دارد که واحدهای صنفی مزاحم را طبق قانون از سطح شهر خارج کند.

مجیری با بیان اینکه در حال حاضر در سطح شهر اصفهان ۸۰ هزار واحد صنفی پروانه دار و ۴۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب مشغول فعالیت هستند، گفت: تعداد زیاد واحدهای صنفی بدون استاندارد جهانی که در سطح شهر اصفهان ایجاد شده، از حد نیاز شهر فراتر است و این آمار زیبنده شهر نبوده و اقتصاد شهر را با چالش مواجه کرده است، بنابراین راه اندازی فروشگاه‌های کوثر به به منظور کاهش تعداد فروشگاه‌هایی است که اقتصاد شهر را تحت الشعاع قرار داده است.

پوست اندازی فروشگاه‌های کوثر تا پایان سال جاری

وی از پوست اندازی فروشگاه‌های کوثر تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: در این پوست اندازی‌ها ساماندهی غرفه‌ها، نور، گرمایش، سرمایش  انجام و کالاها با قیمت مناسب ارایه می‌شود، همان‌گونه که در حال حاضر در کوثرهای هشت، شش و چهار این تفاوت‌ها به صورت کاملا محسوس قابل مشاهده است.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان خاطرنشان کرد: در هرکدام از بازارهای کوثر یک نفر دامپزشک و ناظر بهداشتی مستقر است تا محصولات غذایی و پروتئینی به صورت سالم به مردم ارایه شود.

مجیری گفت: عده ای با استفاده از برند کوثر فروشگاه هایی با عناوین کوثر مهر، کوثر شفق و کوثر ولیعصر در سطح شهر راه اندازی کرده و از اعتماد مردم سوء استفاده می‌کنند از این رو شکایتی به دادگاه مطرح کردیم که روز گذشته رأی حاکمیت به نفع سازمان صادر شد و تمام این فروشندگان باید تابلوهای خود را تا قبل از پایان سال اصلاح کنند.

وی با تأکید بر ایجاد همدلی بین شهرداری، اتحادیه‌های صنفی، سازمان صنعت و معدن و محیط زیست گفت: تنها با همدلی و هم افزایی انتقال صنوف و مشاغل اتفاق می افتد در غیر این‌صورت با سختی هایی روبرو خواهیم شد. 

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان افزود: دسته بندی صنوف به سه بخش واحدهای سبز، زرد و قرمز انجام می شود، واحدهای سبز توزیعی داخل شهر هستند، واحدهای صنفی زرد در حریم شهر با رعایت برخی ضوابط و استانداردها و واحدهای قرمز باید به خارج از شهر داخل شهرک‌ها انتقال پیدا کنند.

مجیری با بیان اینکه طرح جامع ساماندهی مشاغل مزاحم شهری در دست مطالعه است، گفت: این اقدام برای نخستین بار در اصفهان انجام می شود تا بر مبنای آن بدانیم که در آینده چه حرکت هایی باید انجام شود.

وی با اشاره به برنامه های سازمان برای نوروز ۹۸ گفت: درصدد هستیم برای عرضه میوه نوروزی واحدهایی را در فروشگاه های کوثر و سایر نقاط شهر مهیا کنیم که در این راستا بررسی های لازم انجام شده است؛ در ستاد تنظیم بازار پیگیری هایی انجام داده ایم تا برای گوشت سهمیه بهتری برای اصفهان دریافت کنیم، البته تجار اصفهانی باید گوشت گرم را به صورت مستقیم از آسیای میانه وارد اصفهان کنند تا تنظیم بازار بهتر انجام شود.

انتقال موزاییک سازان به بختیاردشت

مدیر عامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان با اشاره به انتقال موزاییک سازان در خیابان شهیدان گفت: خیابان شهیدان به یک بافت کارگاهی تبدیل شده و تردد خودروهای سنگین بسیار زیاد است از این رو با مدیر منطقه دو جلساتی برگزار و کارگروه تشکیل دادیم تا این صنف به زمین ۱۸هکتاری در منطقه بختیار دشت انتقال پیدا کنند و محل کنونی به محلی تفرج‌گاهی برای مردم تبدیل شود؛ در حال حاضر جلسات کارگروه آزادسازی واحدهای موزاییک سازی در حال برگزاری است. 

توسعه شهرک صنفی طلا

مجیری در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف انتقال طلافروشان گفت: در حال حاضر ۱۴۰۰ کارگاه طلاسازی که بیشتر در بافت‌های تاریخی فعال هستند، مشغول کاربوده که قرار است به شهرک صنفی طلا منتقل شود.

وی تأکید کرد: با همکاری اداره کل راه و شهرسازی ۵۰ هکتار زمین و ۳۰ هکتار نیز برای توسعه شهرک صنفی طلا در مجاورت شهرک صنعتی جی در نظر گرفته شده که در حال حاضر اقدامات اداری آن تمام شده و صنف باید زمین را تحویل و سهام گذاری کنند تا شهرک صنفی طلا شکل بگیرد.

مجیری ابراز امیدواری کرد: با همدلی بین صنف طلافروشان ساماندهی آن ها در آینده نزدیک رقم بخورد تا بافت تاریخی اطراف میدان نقش جهان نفسی تازه کند، البته اتحادیه های صنفی طلافروشی استان یزد نیز تقاضا کردند که اگر شهرک طلا محقق شد فضایی به آن‌ها نیز اختصاص داده شود تا شهرک تخصصی طلا شکل بگیرد و به رونق اقتصادی کمک کند.

وی ادامه داد: مطالعات شهرک امیرکبیر نیز انجام شده تا بخش حمل بار به جای دیگری منتقل شود.

احداث بازار تخصصی موتورسیکلت

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ساماندهی بازار روز خیابان مصلی در میدان قدس اظهار کرد: در این مکان بازار تخصصی موتورسیکلت در زمینی به وسعت ۱۵هزار مترمربع احداث می شود و در آن ۱۸۱ واحد تجاری و ۱۱۰ واحد اداری و دفتر کار، پارکینگ و انبارهای مکانیزه شکل می‌گیرد.

مجیری با بیان اینکه در اعتبارات امسال برای ساخت بازار تخصصی موتورسیکلت ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود، افزود: این درحالی است که برای ساخت این بازار ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز است بنابراین تأکید داریم سازوکاری آماده کنیم تا صنف موتورسیکلت فروشان برای این مجموعه ورود پیدا کنند تا بتوانیم طی سه سال آینده پروژه را به نتیجه برسانیم.

ایجاد کنسرسیوم بین بهره برداران فروشگاه‌های کوثر

وی با تأکید بر اینکه در فروشگاه های کوثر زمینه اشتغال بیش از هزار نفر به صورت مستقیم فراهم شده است، خاطرنشان کرد: در حال ایجاد کنسرسیوم بین بهره برداران فروشگاه کوثر هستیم تا تعاونی شکل بگیرد و خرید فروشگاه ها به صورت متمرکز انجام شود.

تاکید بر مشارکت با بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهم سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در بودجه سال ۹۸ چقدر است، گفت: برای سال آینده ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی و جاری در شورای سازمان مصوب شده که به تصویب شورای شهر خواهد رسید، البته بیش از این مقدار یعنی حدود ۸۴ میلیارد تومان برای بخش مشارکت در نظر گرفته‌ایم.

مجیری افزود: با بودجه‌های محدود نمی‌توانیم شهرک های صنفی را محقق کنیم از این رو به مشارکت بخش خصوصی تأکید داریم و معتقدیم برای احداث بازار تخصصی موتورسیکلت و دوچرخه، شهرک طلا، شهرک صنفی کارگاه های صنایع دستی و... باید زمین و پروانه توسط شهرداری ارایه و تأسیسات مربوطه مهیا شود تا بخش خصوصی شرایط لازم برای ساخت و ساز را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده بازار ماهیان و پرندگان زینتی همچنین گیاهان دارویی در باغ تندرستی ساماندهی می‌شود.

استخر غدیر مدرن می‌شود

مجیری با بیان اینکه استخر باغ غدیر مدرن می شود، گفت: نور و زیبا سازی استخر باغ غدیر، اتاق مه سرد، سنای خشک و جکوزی آن تغییر اساسی پیدا کرده و در آن تریا نیز احداث خواهیم کرد که این اقدامات ابتدای سال آینده انجام خواهد شد.

وی با اشاره به توزیع کیسه های پارچه ای در فروشگاه کوثر تصریح کرد: در فروشگاه های کوثر کیسه‌های پلاستیکی کنار گذاشته شد و این اقدام باعث شد که در شش ماه اول امسال چهار میلیون و ۶۰۰ هزار کیسه پلاستیک از چرخه مصرف حذف شود.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهردای اصفهان ادامه داد: در حالی که قیمت هرکدام از کیسه های پارچه ای ۱۶۰۰ تومان است، از شهروندان تنها ۲۰۰ تومان بابت هرکدام از کیسه ها دریافت می شود و در واقع بهره برداران برای هر کیسه ۱۴۰۰ تومان ضرر می دهند از این رو دنبال راهکاری برای حل جبران این مبلغ هستیم، البته اگر شهروندی که کیسه پارچه‌ای خریده آن را مرتبه بعد به بازار تحویل دهد، ۲۰۰ تومان تخفیف می‌گیرد.

مجیری احداث خوابگاه در میدان مرکزی میوه و تره بار برای رانندگان را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: در حالی که قبلاً رانندگان مجبور بودند گاهی شب‌ها در خودرو بخوابند این خوابگاه به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: ساخت تالار ۲۵ میوه در میدان مرکزی در بهمن ماه سال جاری کلنگ زنی می‌شود و بارانداز خوبی در این میدان برای ماهی فروشان ایجاد خواهد شد.

کد خبر 365311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.