برخورد آمریکا با «مرضیه هاشمی» تلافی‌جویانه و ریاکارانه است

یک استاد و کارشناس علوم سیاسی تأکید کرد که نحوه بازداشت خبرنگار شبکه «پرس تی‌وی» نشان دهنده ریاکاری آمریکا است که خود را سنگری برای دفاع از موکراسی می‌خواند.

به گزارش ایمنا، «ویلمر جی لئون»، مدرس علوم سیاسی در دانشگاه «هاوارد» واشنگتن گفت: به نظر من، هیچ ضرورتی نداشته که او به این شکل دستگیر شود. به نظرم دستگیری او کاملاً غیرقانونی بوده. اصلاً نباید دستگیر می‌شد.

وی افزود: اولاً اگر مقامات آمریکایی می‌خواستند مطمئن شوند که ایشان کشور را ترک نمی‌کند می‌توانستند خیلی راحت عمل بکنند و مثلاً گذرنامه ایشان را ضبط کنند. دلیلی نداشته که با او مثل یک مجرم برخورد کنند. چون ایشان مجرم نیست. او انسان فوق‌العاده‌ای است.

لئون تأکید کرد: من او را می‌شناسم و در ایران با هم صحبت کرده‌ایم و مرتبا در شبکه پرس تی‌وی در برنامه او شرکت کرده‌ام. او یک ژورنالیست به تمام معنا و بااستعداد و زنی فوق‌العاده باهوش است.

این استاد دانشگاه افزود: تمام این غائله به نظرم از دو چیز نشأت می‌گیرد: یک اینکه این جریان، یک نوع حرکت تلافی‌جویانه است که حکومت آمریکا در مقابله با حکومت ایران انجام داده، دوم اینکه دولت سعی می‌کند با این اقدامات، یک پیغام به دیگر ژورنالیست‌ها بدهد.

لئون خاطر نشان کرد: به هر حال، این اقدام، برخلاف ارزش‌های آمریکا است. ممکن است این اقدام، غیرقانونی نباشد، اما مطمئناً خلاف ارزش‌های آمریکا است.

وی افزود: آخرین خبری که از خانم هاشمی دارم این است که او در برابر هیأت منصفه حاضر شده‌ و انتظار می‌رود که با پایان روند دادگاه آزاد شود، اما در آخرین ارتباطی که [با خانواده‌شان] داشتم شنیدم که هنوز در بازداشت به سر می‌برد.

لئون تأکید کرد: براساس بیانیه‌هایی که خانواده او منتشر کرده، آنها از اینکه می‌بینند رفتاری که با مادرشان می‌شود کمتر از حقوق یک انسان است، واقعا شوکه شده‌اند. هر فرزندی این احساس را خواهد داشت، وقتی ببیند والدین او غیر ضروری دستگیر و به محل نامشخصی انتقال داده شده‌، ۲۴ ساعت در سلول انفرادی نگه‌داری شده، به اصول مقدس دینی او تجاوز و بی‌احترامی شده و مجبور است در حیاط با پابند حرکت کند، این هر فرزندی را بی‌نهایت شوکه می‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ارتکاب این گونه رفتارها توسط دولتی که خودش را خاص می‌داند و مدعی است خانه دموکراسی و یک جور میانجی‌گر حقوق بشر بین‌المللی است، کاملاً دورویی را نشان می‌دهد. من باز تصریح می‌کنم، ممکن است این اقدام غیرقانونی نباشد، اما مطمئناً برخلاف ارزش‌های آمریکا است.

منبع:فارس

کد خبر 365302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.