طرح زوج و فرد خودروها بازنگری شود

یک فعال محیط زیست گفت: تردد زوج و فرد خودروها نیازمند بازنگری، ارزیابی جدید، بررسی بیشتر و تغییر است.

محمد کوشافر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اگر چه "طرح زوج و فرد خودرو" در برخی مواقع و مناطق می‌تواند موثر باشد، اما وقتی با شرایط بافت مرکزی شهر اصفهان منطبق می‌شود دارای ناهماهنگی‌هایی است که کارایی آن را با پرسش‌هایی مواجه می‌کند و حتی شاید در برخی موارد با سرگردان‌کردن صاحبان خودروها در مرکز شهر باعث تشدید آلودگی هوا در اطراف حلقه زوج و فرد شود.

وی با اشاره به برخی از اشکالات طرح زوج و فرد خودرو تصریح کرد: در اجرای طرح به این موضوع توجه نشده است که با کسر خودرو در محدودۀ ممنوعه شاهد افزایش بیشتر تردد خودرو در اطراف محدودۀ زوج و فرد خواهیم بود و بخشی از این خودروها با افزایش طول مسیر حرکتی خود به دنبال روزنه نفوذ و سپس خروج از محدوده طرح هستند و اصولاً برنامه‌ای برای خودروهای سرگردان اطراف محدوده ترافیک وجود ندارد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: در طرح زوج و فرد خودروها شاهد تردد زیاد خودروها در مسیرها و گذرهای فرعی برای فرار از نظارت‌های ترافیکی و گره‌های سخت ناشی از آن هستیم؛ یعنی بخشی از ترافیک به اطراف محدوده زوج و فرد و بخشی از آن به نقاط کور داخل محدوده با مسیر حرکتی طولانیتر منتقل شده است.

 وی با بیان اینکه بی‌توجهی به کاربری‌های شهری در محدوده طرح زوج و فرد خودروها از دیگر اشکالات این طرح است گفت: به عنوان مثال خیابان فردوسی کاربری عمدتاً تجاری و خیابان شمس‌آبادی بیشتر کاربری درمانی دارد و قرار گرفتن دو کاربری مختلف در یک برنامه مدیریتی از نقاط ضعف طرح است.

 کوشافر اظهارکرد: بهتر است تدبیری اندیشید تا بیماران دارای توانمندی حرکتی محدودتر خود را در محدوده ای که کاربری درمانی دارد به پزشک یا مرکز درمانی برسانند، ضمن آنکه برخی مراجعان درمانی از دیگر شهرها یا روستاها به اصفهان می‌آیند و برای مراجعه به پزشک با مشکلاتی روبه رو خواهند شد و همه اینها بر مشکلات ترافیک می‌افزاید.  

وی افزود: ترغیب مردم ساکن محدوده طرح زوج و فرد به خرید خودروی بیشتر و داشتن دو خودرو با شماره‌های زوج و فرد برای غلبه بر مشکل ممنوعیت تردد زوج و فرد نیز از دیگر اشکالات این طرح است؛ "طرح زوج و فرد خودروها" یک طرح دو سویه است و مردم نیز باید با ارایه دلایل و آموزش‌های لازم به سطحی از آگاهی مورد نیاز برسند. از این رو با احترام به تلاش‌های انجام شده، به نظر می‌رسد این طرح نیازمند بازنگری، ارزیابی جدید، بررسی بیشتر و تغییر است.

کد خبر 365296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.