نباید به استیضاح ترامپ دل خوش بود

یک استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی گفت: ترامپ رییس جمهوری است که رو بازی می کند، نباید از وی انتظار داشت که باخنده پای میز مذاکره بیاید و یا وزیرخارجه اش با سیاست لبخند با ظریف قدم بزند، چون تفاوت فاحشی بین استراتژی ترامپ و اوباما وجود دارد.

علیرضا محرابی در مورد استیضاح احتمالی دونالد ترامپ و برگزاری انتخابات زودهنگام در آمریکا به خبرنگار ایمنا گفت: در هفته های اخیر مسائل و مشکلاتی از عملکرد ترامپ گزارش و ادعا شده که  وی به کنگره دروغ گفته و یا اینکه به مشاور خود گفته «لزومی ندارد همه حقایق را به کنگره بازگو کند»، اینها باعث شده تا به ترامپ به عنوان رییس جمهور دروغگو که لیاقت حاکمیت ندارد اتهام زده شود، اما نظر  خود وی غیر از این است.

این تحلیگر مسائل بین المللی افزود: در ساختار سیاسی آمریکا اگرچه ممکن است همه روسای دفاتر و دستیاران رییس جمهور درکاخ سفید دچار مشکل شوند، اما رییس جمهور مصونیت خواهد داشت، چون در قوانین آمریکا رییس جمهور باید به کنگره پاسخگو باشد. وقتی که معلوم شود رییس جمهور به کنگره دروغ گفته و این دروغ آشکار و مسجل شود، بحث استیضاح وی مطرح می شود.

محرابی خاطر نشان کرد: البته باید تأکید کنم ساختار سیاسی  آمریکا دارای ویژگی‌های خاصی است وتا وقتی که رییس جمهور اشتباه خود را نپذیرفته و بدان اعتراف نکرده است؛ کنگره وارد بحث ها و واکنش های جدی نسبت به وی نخواهد شد.

احتمال استیضاح ترامپ کم است

وی ابراز عقیده کرد: بر این اساس به نظر می رسد دونالد ترامپ به سمت یک استیضاح واقعی پیش نخواهدرفت؛ درسالهای اخیر همین شرایط و وضعیت را در زمان رقابت انتخاباتی بین  بوش پسر با الگور هم شاهد بوده ایم.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: استیضاح ترامپ در درجه نخست تاثیر جدی بر روابط ایران و آمریکا نخواهد داشت؛ اگر چه این مسأله در نهایت به نفع ایران است؛ چون ترامپ از زمان آغاز به کار خود به طور خیلی جدی برای ایران مشکل ساز بوده، ایران هراسی را رواج داده و باخارج کردن آمریکا از برجام مشکلات و چالش‌های جدی نه چندان خوشایندی را برای ایران به وجود آورده است.

محرابی درپاسخ به این سوال که  آیا استیضاح ترامپ می‌ تواند موجب تغییر رفتار سیاستمداران آمریکا نسبت به ایران شود، اظهار کرد: در چند سال اخیر رویکرد آمریکا به ایران متغیر و متفاوت بوده است، اما دانستن این تغییر رویکرد هم بسیار مهم است. دلخوش کردن به استیضاح ترامپ برای کاهش فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ اگر در بهترین حالت شاهد چنین اتفاقی باشیم، در آمریکا انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد، اما همه اینها حدس و گمان است.

این تحلیگر مسائل سیاسی اظهار کرد: ساختار سیاسی آمریکا به این راحتی سبب استیضاح ترامپ نمی‌شود؛ تا وقتی که وی در کنگره به دروغ و اشتباهاتش اعتراف نکند، به سمت استیضاح نخواهد رفت؛ چون وی باید اسناد و مدارکی علیه خود ارائه دهد و این اسناد باید اشتباه و خطای وی را نشان داده و برای همگان ملموس باشد.

محرابی خاطرنشان کرد: در نیم قرن گذشته از زمانی که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان روبروی هم ایستاده‌اند،  به جز مسئله جان اف کندی، دولت آمریکا چنین چالش و مشکلی را تجربه نکرده است.

این تحلیگر ارشد مسائل بین المللی یاد آوری کرد: اما اگر استیضاح ترامپ عملی شود، جلوی برنامه های کاخ سفید مثل ساخت دیوار امنیتی مکزیک و یا خط ونشان‌هایی که برای ایران می کشد، گرفته خواهد شد؛ این گونه کارها جزو علاقمندی‌های دونالد ترامپ است، هرچند که در حال حاضر نیز در تامین بودجه و هزینه این پروژه ها دچار مشکل است.

سیاست های کلان آمریکا در قبال ایران ثابت است

این استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی گفت: البته چنانچه ترامپ استیضاح شود، باز هم خیلی باعث خوشحالی ایران نخواهد بود؛ زیرا دولت آمریکا به طور کلی دارای رویکرد و استراتژی ایران ستیزی است؛ شاید در نوع خط مشی روسای جمهوری آمریکا تفاوت‌های خردی دیده شود، اما در سیاست های کلان این کشور از جمله در دیدگاه های بوش پسر، کلینتون، اوباما و ترامپ تفاوت‌های زیادی دیده نمی شود،  چون همه آنها در راستای یک استراتژی معین در قبال ایران حرکت می کنند.

محرابی با توجه به نوع استراتژی آمریکا گفت: استراتژیست‌های آمریکایی شامل دو گروه تندرو و میانه رو هستند که از دو  خط مشی و دیدگاه متفاوت نسبت به ایران برخوردارند؛ تندروها طرفدار استراتژی «اقدامات پیشگیرانه» و میانه‌روها حامی استراتژی «اقدامات لحظه آخر» هستند.

وی تصریح کرد: تندروها با راهکار نظامی و فشار حداکثری به مسائل بین المللی ورود می کنند و درصدد حادثه آفرینی هستند؛ مثل بوش پدر و پسر و دونالد ترامپ که استراتژی تندی را دنبال کرده و می کنند، در حالی که میانه روها با استراتژی لحظه آخر ، فشار حداکثری آنهم در موقع لزوم داشته و تا به یک اقناع جمعی و جمع بندی خیلی جدی در برابر یک مشکل نرسند، اقدامی انجام نخواهند داد.

محرابی افزود: این استراتژی‌ها نشانگر این است که تندروهای آمریکا به افکار عمومی جهانی برای پیشبرد اهداف و مقاصدشان توجهی نداشته و هدفی جز تامین منافع خود ندارند. میانه‌روها مانند کلینتون و اوباما با دیدگاه کمی آرامتر حرکت می کنند؛ البته هر چند به استراتژی لحظه آخر می‌اندیشند، اما باز هم هدف آنها تامین منافع آمریکا است؛ پس بین نگاه ترامپ و اوباما نسبت به ایران یک استراتژی مشترک دیده می‌شود.

این متخصص مسائل آمریکا گفت: البته گروه سومی نیز در آمریکا هستند که هیچ  قدرت سیاسی  در دست ندارند و هرگز وارد کاخ سفید نمی شوند؛ چون لابی‌های صهیونیستی به این گروه ها بادیدگاه دانشگاهی اجازه وارد شدن به کاخ سفید را نمی دهند. این نظریه پردازان دانشگاهی و نویسندگان که از جمله آنها می توان به نوام چامسکی، گراهام فولر، گری فورکر، سایمن دالبی و ... اشاره کرد، جزو منتقدین دولت آمریکا هستند، در ساختار سیاسی آمریکا به آنها تریبون دانشگاه گفته می شود و در بین مردم  محبوبیت زیادی دارند.

این استاد دانشگاه افزود: این طیف سوم معتقدند که باید دشمن تبدیل به دوست شود، اما هرگز و هیچ وقت این طیف امکان راهیابی به کاخ سفید را نداشته است.

محرابی خاطر نشان کرد: ترامپ رییس جمهوری است که رو بازی می‌کند، نباید از وی انتظار داشت که با خنده پای میز مذاکره بیاید، وزیر خارجه اش با سیاست لبخند با ظریف قدم بزند، چون تفاوت جدی بین استراتژی و نگاه ترامپ و اوباما وجود دارد.

وی افزود: در هر صورت چه ترامپ تا سال دیگر بر سر کار باشد و یا استیضاح شود، ایران باید قدرت دیپلماسی خود را حفظ کرده و فریب نخورد؛ البته مسئولان اجرایی ما باید بداند چه کاری را می‌خواهند انجام بدهند؛ بنابراین سوال اساسی که باید از دستگاه دیپلماسی خودمان بپرسیم این است که اگر ترامپ استیضاح شود، وزارت خارجه ایران چه حرکت و برنامه ای برای این مسأله خواهد داشت؟

کد خبر 365263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.