چاقی شکمی با کوچک شدن مغز ارتباط دارد/چرایی تضعیف ریشه مو

ارتباط چاقی شکمی با کوچک شدن مغز، چرایی توصیه های بهداشتی در خصوص استفاده نکردن از روغن جامد و دلیل تضعیف ریشه موها را در بسته سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سحر اسماعیلی، کارشناس تغذیه در خصوص وجود ناخالصی‌ها و سموم در نمک غیر تصفیه‌شده، سنگ نمک و نمک دریا تأکید کرد: ناخالصی‌های موجود در نمک غیر تصفیه‌شده باعث کاهش مزه شوری غذا می‌شود و افراد میزان بیشتری نمک به غذا اضافه می‌کنند که این امر احتمال ابتلا به پرفشاری خون را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر این ناخالصی‌ها و سموم باعث افزایش بار کلیه نیز می‌شوند و مصرف زیاد نمک علاوه برافزایش فشارخون، پوکی استخوان را نیز در پی خواهد داشت. بنابراین اکیداً توصیه می‌شود که نمک به میزان کم و از نوع تصفیه‌شده یددار مصرف شود.

وی در ارتباط با نحوه صحیح نگهداری نمک یددار گفت: با توجه به این‌که ید ماده‌ای فرار، حساس به نور و رطوبت است، نمک یددار را باید در ظروف کدر و درب دار نگهداری کرد و در طبخ غذا نیز در مرحله پایانی به غذا افزود تا از بین نرود.

اسماعیلی با بیان اینکه چربی‌ها بسیار مورد بی‌مهری قرار گرفتند و آن‌ها را عامل بسیاری از بیماری‌ها می‌دانند، افزود: مصرف چربی به‌اندازه تعادل برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی (نظیر ویتامین‌های (A,D,K,E) موردنیاز است و در صورت عدم مصرف چربی‌های دریافتی و ضروری این ویتامین‌ها جذب نمی‌شوند.

مصرف روغن جامد توصیه نمی شود

مصرف روغن‌های جامد به دلیل بالا بودن میزان ترانس و اشباع بودن اصلاً توصیه نمی‌شود، چربی‌های حیوانی باعث افزایش کلسترول خون می‌شوند پس توصیه می‌شود از روغن‌های گیاهی مثل روغن‌زیتون (حاوی آنتی‌اکسیدان) استفاده شود.

مصرف متعادل، بسیار مناسب است؛ البته روغن‌زیتون مقاوم به حرارت نبوده و مناسب سرخ کردن نیست و حداکثر برای تفت دادن و پخت‌وپز با حرارت‌های پایین می‌توان از آن استفاده کرد.

روغن‌های مایع نظیر کلزا، ذرت، کنجد و ... نیز مناسب هستند. روغن کنجد نیز دارای املاح بسیار خوبی است، اما نسبت به حرارت بالا مقاومت ندارد و املاح آن باعث می‌شود میزان کلسترول خون را کاهش یابد. این روغن‌ها نیز باید به میزان توصیه شده استفاده شود.

کارخانه‌های تولیدکننده روغن موظف هستند میزان اسید چرب ترانس را به زیر ۵ درصد برسانند زمان خرید و انتخاب روغن حتماً به برچسب‌های روی آن و میزان اسید چرب ترانس و اشباع بودن آن توجه داشته باشند .

 روغن‌زیتون بکر، املاح و آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند

روغن‌زیتون بکر، املاح و آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند البته باید به بهداشتی و استاندارد بودن آن نیز توجه داشت. امروزه با توجه به رواج واحدهای روغن‌گیری در فروشگاه‌ها و بازارها، تمایل افراد برای استفاده از این روغن‌ها نیز افزایش‌یافته است. اما باید توجه داشت روغن ماده بسیار حساسی است که باید در شرایط بهداشتی و استاندارد تولید شود .

کنجد دانه روغنی است که بسیار سریع در معرض کپک‌زدگی قرار می گیرد. با توجه به خریداری آن به صورت فله ای در صورت نگهداری نامناسب ممکن است آلودگی اولیه داشته باشد. بنابراین  به‌طورکلی توصیه نمی‌شود و بهتر است استاندارد و دارای پروانه ساخت باشد.

میزان چربی مصرفی روزانه ما صرفاً شامل روغن نمی‌شود، بلکه چربی موجود در شیر و لبنیات، گوشت‌ها و ... را نیز در برمی‌گیرد. در برنامه غذایی روزانه حداقل ۳-۲ سهم شیر و لبنیات از نوع کم‌چرب انتخاب شود زیرا میزان چربی بالا باعث اختلال در جذب کلسیم لبنیات می‌شود. باید توجه داشت که مواد لبنی حاوی چربی بالای ۲.۵ درصد، پرچرب محسوب می‌شوند.

چربی قابل رؤیت در گوشت و پوست مرغ قبل از طبخ باید جدا شود. با توجه به این‌که انواع سس‌ها (سس سالاد و کچاپ)، سوسیس، کالباس و فست فودها  دارای مقادیر بالای نمک و چربی هستند. این قبیل مواد را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا کاهش دهید.

روغن‌هایی که دارای پایه حیوانی حاوی کلسترول بالایی هستند که باعث افزایش کلسترول خون می‌شوند. بنابراین باید به میزان مصرف روزانه آن‌ها توجه داشت.

لزوم استفاده از حبوبات در رژیم غذایی روزانه

یکی دیگر از گروه‌های غذایی حبوبات و مغزهای خوراکی هستند که توصیه می‌شود روزانه نصف لیوان حبوبات و یک‌سوم لیوان مغزها را مصرف کنید. مغزها بهتر است خام و بدون نمک باشد. اما با توجه به این‌که گردو و مغزها دارای چربی و کالری هستند باید به میزان متعادل مصرف شود.

اسماعیلی با تأکید بر محدود کردن غذاهای سرخ‌کردنی اظهار داشت: مصرف غذاهای سرخ‌کردنی را باید محدود کرد و در صورت لزوم  نیز این نوع غذاها با حرارت کم و حتماً با استفاده از روغن‌های سرخ‌کردنی که دارای نقطه دود بالا هستند طبخ شود.

وی در پایان گفت: انواع روغن‌های جامد، مایع، زیتون، کنجد و... دارای کالری یکسانی هستند و همگی به یک میزان باعث افزایش چاقی و اضافه وزن می شوند. با توجه به این که هر گرم روغن دارای ۹ کالری است، باید میزان روغن مصرفی روزانه خود را از بهترین نوع آن انتخاب کنیم.

۷۰ ساله ها ویتامین D نخورند

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد. معمولا به افراد مسن توصیه می شود که برای حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و عضلات شان مکمل ویتامین D مصرف کنند.

حال محققان دریافته اند مصرف مکمل ویتامین D با دوز بالا به منظور بهبود استحکام استخوان ها و کاهش ریسک افتادن به زمین برای افراد بالا ۷۰ سال فایده ای ندارد.

کمبود ویتامین D مشکلی شایع در بین افراد سالمند است و ممکن است منجر به از بین رفتن استخوان ها، اختلال در عملکرد عضلات و افزایش ریسک افتادن به زمین و شکستگی شود.

نتایج یک تحقیق نشان داد در مدت ۱۲ ماه مصرف مکمل ویتامین D با سه دوز مختلف هیچ تغییری در تراکم استخوانی افراد مشاهده نشد.

«تری آسپری»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «پیشنهاد ما این است که سالمندان برای حفظ سلامت استخوان های شان بر حفظ سلامت جسم، رژیم غذایی متعادل، قرارگیری کافی در مقابل نور خورشید و ورزش منظم تمرکز کنند. در صورت نیاز به مصرف مکمل ویتامین D، مصرف بیش از ۱۰ µg فایده چندانی ندارد.»

دلایل تضعیف ریشه مو

هورمون تسترون مازاد که در دوران بلوغ آزاد می شود، عامل رشد موهای صورت است ولی در عین حال باعث تضعیف ریشه مو در پوست سر می شود.

با توجه به آمارهای جهانی از هر ۲ نفر، یک نفر از ریزش مو رنج می برد که اغلب دلایلی موروثی دارد. آمارهای دیگری نشان می دهند که در ۸۰ صد موارد، مشکل ژنتیکی «آندروژنتیک آلوپسیا» است که این می تواند آقایان را نگران کند. اما آنچه که ما باید بدانیم این است که ریزش مو وراثتی یک بیماری نیست و تنها یک جابجایی ژنتیکی است. از این رو، قابل درمان نیست و باید به طور مستمر به آن رسیدگی کرد.

«آندروژنتیک آلوپسیا» به طور مشخص از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. در نتیجه، راهکارهای بهداشتی و آرایشی در طولانی مدت نسبت به درمان های دارویی مناسب تر به نظر می رسد چرا که در روش های آرایشی و بهداشتی دیگر در مقایسه با درمان دارویی ریسک عوارض جانبی وجود ندارد.

هورمون تستسترون مازاد، در دوران بلوغ آزاد می شود، عامل رشد موهای صورت(ریش) است ولی در عین حال باعث تضعیف ریشه مو در پوست سر می شود. بر اساس وضعیت وراثتی شخص، ریشه های مو به تستسترون واکنش لحظه ای شدید نشان می دهند. این امر باعث قطع انرژی رسانی به مو می شود، که متعاقبا باعث تضعیف ریشه های مو می گردد.

بر این اساس فاز رشد مو کوتاه شده و دوره زندگی مو قبل از کامل شدن به پایان خواهد یافت. باید بدانیم که معمولا ریشه مو بیش از ۸ سال فعال است، این مدت شامل دوره استراحت مو نیز می‌شود. ریشه پس از این مدت، مو را بدون هیچ واهمه ای رها می کند. به این ترتیب این فرایند رشد قبل از مرگ ریشه ۱۴ بار تکرار می‌شود.

پیشنهادی برای توقف روند طاسی، بکارگیری و کمک از کمپلکس های کافئین را مورد اشاره قرار داد.بنابراین تحقیقات صورت گرفته در آلمان، کمپلکس کافئین باعث طولانی تر شدن دوره رشد ریشه مو می شود که این امر طاسی را در طولانی مدت به تعویق می اندازد

چاقی شکمی با کوچک شدن مغز ارتباط دارد

اضافه وزن با مشکلات متعددی برای سلامتی همراه است. اکنون متخصصان بر این باورند که چاقی در ناحیه شکم می‌تواند با کوچک‌تر شدن حجم مغز نیز مرتبط باشد. به گفته آنها سایز مغز می‌تواند تعیین کننده سلامت و عملکرد آن باشد.

در این بررسی جدید متخصصان علوم پزشکیِ انگلیسی بر تاثیر چربی بدنی روی سایز مغز تمرکز کردند. در مجموع ۹۶۵۲ نفر در این بررسی شرکت کردند که میانگین سنی آنان ۵۵ سال بوده‌ است. متخصصان شاخص توده بدنی، نسبت دور کمر به دور باسن و مجموع چربی بدنی هر یک از شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری کردند.

آنها افرادی با شاخص توده بدنی ۳۰ و بالاتر را چاق در نظر گرفتند. همچنین بزرگی سایز مغز هر یک از شرکت‌کنندگان با اسکن‌های مغزی و حجم قسمت خاکستری و سفید مغز آنان مورد ارزیابی قرار گرفت.

محققان انگلیسی پیش از هرگونه نتیجه‌گیری فاکتورهای متعددی همچون سن، فشار خون بالا، میزان فعالیت بدنی و استعمال دخانیات را که بر حجم مغز تاثیر می‌گذارند، در نظر گرفتند.

به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، یافته‌های بدست آمده حاکی از ارتباط بین چربی بدنی و بزرگی مغز بوده‌ است. در افرادی با شاخص توده بدنی بیشتر و نسبت بالای دور کمر به دور باسن، حجم مغز در پایین‌ترین اندازه خود بوده‌ است.   

کد خبر 365260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.